Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 1701 ggr
wingman
0

Reparation

Hej på er.

Jag råkande ut för ett missöde för ett par veckor sen, jag tappade min modell av tyska 8-hjuliga afv PUMA, inte en utan två gånger så tornet gick i två bitar och ett av hjulen bröts loss samt så lossnade lite andra detaljer.

Jag undrar nu om ni experter har lite tips på hur jag ska reparera modellen så inte målningen och vädringen förstörs. 

Mvh Rickard

Joppo
0

Jag lider med dig Wingman… Aldrig kul när ens modeller trillar i backen… Men det går nog att laga ska du se… I värsta fall kan du kanske göra om den till ett utbränt vrakFlört

Utan att ha sett några bilder är det svårt att ge några konkreta tips… Dock skulle iaf jag undvika att använda vanligt modelllim(etylacetat) i den mån det går. Detta eftersom lösningsmedlet även löser upp färg väldigt bra och potentiellt därför kan förstöra delar av ditt målar arbete. Därför anser jag det vara bättre med Gator- eller superlim.

Ladda gärna upp lite bilder så blir det lättare för oss att hjälpa dig…

Mvh Jooppo

Leo
0

Hjulet har jag ett tips på om det bara är det och inte upphängningen som gått av

Oftast brukar det inte att gå att få fast hjulet riktigt eftersom tappen det sitter på har gått av

Då tar jag ett gem i lagom tjocklek och klipper av så att jag har en metallpinne sen gör man hål i hjul och axel sätter i den längdanpassade gembiten och limmar. Har funkat för mig iallafall

Leo värd på Motorcykel i fokus 

starhawk
0

#2: Den där tanken med gemet hade jag också, har reparerat avfyringsanordningen på en pistolreplik med den metoden (pistolen var i plast men med samma dimensioner som orginalet Rynkar på näsan). Va det gäller grejor som spruckit men sprickan passar fint ihop och det finns en insida, på tornet ex. vis, kan man limma på en skarvbit på insidan, då kan man använda vanligt plastlim eftersom utsidan inte berörs

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

wingman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild av missöde.

Dock upptäckte jag att vissa delar saknas så de blev väl kvar i Västerås (hade studentlägenhet där), så det går inte att få modellen bra. Jag får helt enkelt leta upp en ny.

Dock tackar jag för de förslag jag har fått

Mvh Rickard

wingman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det gick att få den bra utan att färgen skadades, dock som ovan nämnda så saknas ett par detaljer nämligen ett par jeepduckar och den två spröten med speglar som ska sitta framGråter

Jag skickar med en bild på hur lagningen blev.

ElLobo
0

#5: Men det där blev väl trots alla missöden inte alls så dumt?! Bra jobbat!

Azgaron
0

Håller med! Lite synd på de saknade delarna, men dunkar kanske nån vänlig själ har över!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

PAK43
0

Jag har tamiya-dunkar som kanske passar och pinnar i plast över från en sdkzfzkzkddkzfkz om du vill ha, PMa mig adress isf!

Joppo
0

Gött att se att du fått ihop PumanSkrattande
Jag har lite dunkar om du vill ha… Skicka PM isf… Du kan få dem gratis.

Angående speglarna i fram kanske du kanske scratchbygga dem av tunn ståltråd och avkapad styrtapp eller nåt?

johannespanzer
0

Vad skönt att det gick bra!

De där spröten, visst är det "breddspröt" du tänker på? Som en böjd metallpinne med en vit(?) knopp på? Så föraren vet var han har fordonet tror jag. De var väl avkörda på allra flesta bilarna, men borde kunna ordnas med tunn koppartråd (kanske från högtalarkabel) med en klick trälim eller gatorglue i toppen. Backspeglar nästan likadant, men med en bit tillklippt värmeljusaluminiumplåt. Limma detta med gatorglue eller superlim, men se upp så du inte tar för mycket.

Nu har jag ju en miniborrchuck, men innan dess gjorde jag hål med en varm nål, men det är ju känsligt på en färdig modell, men det är bra med nåt litet hål att få koppartråden att fästa ordentligt.

wingman
0

#9 Tack för det tipset angående speglarna. Att man inte kommer på sådana lösningar själv när man problemmet.

Så se hur jag gör med dunkarna, så här i efterhand är jag lite sugen på att moda puman såden ser ut att den har använt dunkarna och sedan så har de inte satts tillbaka.

#8 och 9 Tack för ni erbjöd er, dock har jag fler

Få se om och när jag kan göra en reparation till