Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 1671 ggr
MattaP
0

VW Bubbla

Nån som kan hjälpa mig med en bild på en tysk Bubbla i tjänst under ww2? Spelar ingen roll i vilken världsdel behöver en bild bara.

Tack på förhand

Mattias

jeepsventa
0

Hej Mattias !

I butiken har jag en , men jag kommer inte ihåg märket , den kommer ifrån A-L Hobby , jag kan höra av mig i morgon !

mvh Håkan - Lundgrens i Bollebygd

Joppo
0
[Hayabusa]
0

Köpte, passande nog, en ny bok idag; "Volkswagen Militärfahrzeuge 1938-1948" av Hans-Georg Mayer-Stein. Där kan man bl a läsa att det är rätt osäkert hur många "Bubblor" som verkligen producerades under själva kriget. Framförallt var det sannolikt få "Bubblor" som användes i fält. Produktionen var koncentrerad till Kübelwagen & Schwimmwagen.

Här är två andra hemsidor:

www.vw166.com  

www.schwimmwagen.co.uk  

/Stefan

MattaP
0

Tackar för svaren

Mattias

PonCar
0

Av vissa av fotona att döma tycks även "Bubblan" ha förekommit i fyrhjulsdriven version! Det vore ju nåt… Har en egen -66:a under synnerligen långsam renovering i garage här i Nyköping.

[Hayabusa]
0

#5 Stämmer bra det…Nu hänvisar jag till ovan nämnda bok;

Vid krigsutbrottet ställdes all produktion av KdF-Wagen in. Nästan, åtminstone…1938-40 tillverkades 60 st varav 6 st var kabrio. 1941-44 tillverkades 663 st varav 13 st var kabrio. Från 1941 tillverkade man en s.k. Geländekäfer. Det var en kombination av kaross från "Bubblan" + chassi från Schwimmwagen (4-hjulsdrift). Den kallades till en början typ 92, men fr o m april 1943 kallades den Typ 82 E. Enligt uppgifter tillverkades totalt 566 st (varav 2 st var kabrio!). Det fanns även en Typ 87/92 SS som var en vidarutvecklad 4-hjulsdriven "Bubbla". Uppgifterna går isär om hur många av Typ 87/92 SS tillverkades, men sannolikt bara några få som prototyp.

/Stefan

Rodastjarnan-com
0

Här kommer byggsatsen, kanske samma somJeepsventa hade.

http://www.rodastjarnan.com/italeri-135-vw-typ-87-med-6-soldater-3283.php