Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 9480 ggr
lotta2
0

Träfartyg

Hej, kul att jag hittade denna sajten! Verkar ju mycket intressant!

Jag har länge varit sugen på att ge mej på en riktigt tjusig fartygsmodell i trä med något flermastat skepp från 15-1700 talen,som Ostindiefararen eller Santa Maria osv, men jag blir ju lite avskräckt när jag bara ser märkningen expert osv. Hur pass svåra är trämodellerna jämnfört med plastmodellerna som inte är så svåra direkt?  Ser framför mej bilden att jag inte ens får ihop spanten..Har ju inte byggt vansinnigt många i plast heller,men det har ju blivit en hel del flygplan och Wasa i plast med barnen…;) Men klart att man vill ha en rejäl utmaning nu.

Finns det några böcker om vad man behöver kunna som man kan läsa innan? Dom är ju saftigt dyra trämodellerna så jag tyckte det var bäst att fråga innan man slår till…

StefanW
0

Det är en stor skillnad på att bygga en modell i trä kontra plast! Jag skall ta fram lite tips till dig om att börja bygga i trä. Jag antar att du vill kunna läsa både på nätet och "vanlig" bok i ämnet? Titta tillbaka hit imorgon, så skall jag ha hunnit ta fram lite matnyttigt i ämnet!

Känn dig välkommen hit till modellbygge!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

lotta2
0

Tack Stefan. Jätteschysst av dej. Jag älskar facklitteratur både på nätet och i irl så brassa gärna på med bra tips, tack!!

StefanW
0

Hej! Nu har jag sökt under dagen och det var inte så självklart vad svaret skulle bli till dig. Några givna bra böcker har jag inte funnit, men jag listar upp de handlare som jag tycker du kan ta kontakt med. Det är gamla handlare som har varit med ett tag nu. Jag sprider ut de så förhoppningsvis så finner du någon som inte finns för långt bort. Kontakta dem via telefon eller e-post, så kan dom ta fram det materialet som du eftersöker. Glöm ej heller att kontakta närmaste bibliotek, det inte dom har hemma kan dom beställa från annat bibliotek, och det kan vara ett billigt sätt att få den första informationen!

Hobbycenter i Göteborg (modeller och tillbehör samt litteratur)

Eskader i Stockholm   (modeller och tillbehör samt litteratur)

Hobbyfixaren i Malmö (modeller och tillbehör)

Allt Om Hobby (Förlag som ger ut tidningen med samma namn och mycket böcker i ämnet)

Hobbybokhandlen i Stockholm (modeller och tillbehör samt litteratur)

Stenvalls i Malmö (böcker)

Modellhuset Liden i Mariestad (modeller)

Kontaktar du någon av dessa så vet jag att du kommer att få bra service!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

lotta2
0

Tusen tack Stefan. Jag har handlat av hobbycenter innan och varit mycket nöjd med dom, så dom ska jag kontakta.

Ang expertmärkningen hittade jag lite mer info på Billing Boats hemsida om de olika nivåerna och hittat en som jag nog tror jag går iland med.Tänkte nog investera i Ostindiefararen eller Mayflower eller något åt det hållet.VI får se vad det blir.

Jag ska kontakta biblioteket också!

StefanW
0

Ostindiefararen kan vara kul eftersom det numera finns så mycket referens material, dock skulle jag nog inte ge mig på den. Om jag inte minns fel så har Allt om hobby, gjort en artikel om Bilings Boats modell av Ostindiefararen, det verkade vara en fin modell, men ack så mycket delar…Men roligt är det att bygga

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

StefanW
1

# 4 Du får gärna visa upp bygget här på forumet om du vill, det kan vara roligt att se hur det går under byggets gång. Så kanske du kan locka någon mer till att börja bygga träbåtar!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

AndersE
0

Jag har en son som vill börja bygga träbåt. Jag rekommenderade honom att börja med ett vikingaskepp - för att lära sig jobba med materialet och lära sig grunderna i t.ex spantbyggnad och bordläggning.

Om man börjar med ett jätteprojekt och gör en större tabbe i början är det inte kul, och risken är stor att man lägger av…

StefanW
0

#7 Samma sak gjorde jag med min son, fast jag håller mest på med plast modeller! Jag köpte sk. "snap-tite" modeller, vilket kortfattat är färdigmålade delar och klistermärken till dekaler. Det behövdes inget lim eller färg! Så även om man "bara" tog loss bitarna från gjutramen och knäppte ihop delarna och sedan krönte det hela med klistermärken, så var det en härlig syn att se glädjen i hans ögon över att vi hade gjort en modell tillsammans. Det är sådana stunder man lever på länge! Nu är han ivrig att göra egna modeller…………så har jag tur så är det en ny modellbyggare på gång!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

lotta2
0

Hehe, jag tillhör ju en underlig sort av människa som gillar utmaningar som verkligen balanserar på gränsen av det som är möjligt och brukar klara av det som jag bestämmer mej för. Så vi får väl se. Jodå, jag kan nog skriva och berätta för andra hur det går.

Underbart med barn, jag kommer själv ihåg när man var liten och byggde en modell av Frankenstein (!?) (Ingen annan jag pratat med  minns dessa modellerna men jag kommer ihåg att jag byggde dom i alla fall,) och kommer ihåg glädjen över att det gick och blev så bra. Nu har mina egna barn kommit i åldern att dom tycker detta är jättekul och båda två bygger numera för fullt  massor av plan den ena, och den andra med båtar. Och pojken ska nu få sin första båtmodell (färdigbyggt spant) och har verkligen önskat sej modeller i julklapp. Roligt att se hur dom går framåt, de första dom fick var också i princip färdigbyggda varianter.

StefanW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frankenstein…..Aurora eller vad det Revell, att det finns de som kommer ihåg dom! Minns jag inte fel så fanns också Dracula och en Mumie i början på 60-talet. Revell släppte en frankenstein -62?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

lotta2
0

Ingen aning, jag vet att jag byggde med dom under 70 talets-mitt. Jo, Drakula byggde jag också. Jättekul, tyckte jag dom var då, var väl i 9-10årsåldern då… Kul att se bilden!! Varför finns det inte så kul modeller nu, hehe…

StefanW
0

Det finns, men inte på den svenska marknaden! Det är långt mellan udda byggprojekt som finns i de vanliga leksaksaffärerna. kommer man till mer välsorterade hobbybutiker så kan man finna en del kul lådor som väntar på att byta ägare…….

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

leo-
0

Jag hade mumien

AndersE
0

Jag minns också skräckismodellerna… Kul!