Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettgruppbyggen
Läst 1498 ggr
pentti01
0

GB 16: BMW m1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag börjat med mitt bidrag till gb#16,med viss tvekan skall erkännas,, dekalerna är orosmomentet,,

När jag öppnade lådan fick jag se att denna modell ej är så detaljerad samt förberedd för el-motor.

Den är mycket enkelt uppbyggd såsom att tex framstolarna sitter gjutna på plats. (blir svårare att få till en snygg finish.)

Den har även som mina andra erfarenheter av Airfix,ganska dålig passform.

Även andra avvikelser från orginalet finns..

Emo
0

Ser fram emot att följa bygget och se hur du gör med delarna.

Du får väl ta "orosmomenten" som utmaningar.

Det kommer att gå bra och bli en fin bil.

Lycka till!

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Proosen
0

Det blir nog bra Pentti, just dekalerna kan du ju faktiskt strunta i och maska upp och lacka fälten istället. Blir nog bra mycket snyggare på det viset också.

Niclas

Azgaron
0

Ska bli intressant och se hur den här blir!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

pentti01
0

#1+2: Jag vill trots allt prova att få till dekalerna,som en utmaning.

Går det på tok testar jag att lackera fälten!

Surfade in på www.picsearch.com för att leta efter bilder på detaljer och fick se att bla. fälgarna i min sats inte riktigt stämmer med orginalet.

pentti01
0

Nu är karossen grundlackad med Alclad grundfärg. Har även plitat lite på inredningen. I det hela är jag missnöjd med denna modell,den är tydligen avsedd för att användas som leksak.. Bla har inredningen fått stå åt sidan för tex batteri-pack (de lådliknande sakerna bakom nackstöden) Vidare har den varit full av dåliga/felaktiga gjutningar. Så denna modell kommer jag bara bygga i syfte att få en M1a i skåpet, tänker icke lägga ner så mycket vilja i denna modell. Airfix är något jag kommer att akta mig för i framtiden! SkrikandesDock vet jag att just sådana dåliga satser ger mycket träning o kunnskap, o det är ju braGlad

Proosen
0

Vet vad du menar med Airfix och bilar, har byggt och försökt byggt några men aktar mig nu för tiden.

Tycker att det ser bra ut så långt trots utgångsläget, vill du ha en bättre M1:a i skåpet får du jaga fram en gammal ESCI-sats istället, fulldetaljerad och relativt bra passform också.

Fanns både gatbil och olika racingbilar, googla på ESCI BMW M1 så får du en massa bilder på dem. Hittade en Revellsats också, fast det kanske är en ESCI det också i nya kläder?

Niclas

pentti01
0

Nu är M1an färdiglackad. Jag körde med Model master akryl och måste säga att den färgen passar mig att spruta med, den uppför sig som jag förväntar mig och är lätt att blanda ut.

Har inte så stor erfarenhet av div. färgfabrikat men just Modelmaster både akryl och den andra, passar mig finfintGlad

Däcken på bilen är inte så grå som bilden visar,har en simpel kamera som det är svårt att ta närbilder med.

Mattias-A
0

#7 Riktigt snyggt!!

Emo
0

Fint!

pentti01
0

Fick se efter lackeringen att vissa "slipmissar" fanns kvar  ( som vanligt Skäms ) Men som jag tidigare nämt; detta är endast en övningsmodell.  Det var svårt att låta bli att "kroma" fälgarna men enligt bilder jag sett så ska de vara silverfärgade. Däcken är egentligen Goodyear, men jag hade Michelin dekaler liggandes så de fick bli så eftersom satsen ej innehåller däck-dekaler.

Nu väntar jag på dekalfilm-vätska, sen ska jag ge mig på dekalerna..Obestämd.

Någon som vet om det går att ta bort torkade dekaler utan att skada lacken, som är akryl?     bara utifall att… ni vet..Flört

Azgaron
0

Ser snyggt ut Pentti!

pentti01
0

Tackar tackar, Glömde nämna att karossen endast är provmonterad för att få en uppfattning av div passformer. Vindrutan och lite annat saknas ännu.

Pentti.

gismo76
0

Hejsan

Går ju framåt Pentti ser bra ut min Subaru har inte kommit ännu men som tur är så är det ju ett tag kvar innan den 31 dec.

Om du tar en bit papptejp så är det inga problem att ta bort dekalerna om du ej klarlackat över dom för då är det nog bara att ta bort allt och göra om.

Tänk även på om du kör med dekalvätskor på dekalerna att dekalerna kan dra ihop sig och se väldigt konstiga ut innan dom torkat riktigt, var väldigt försiktig med att ta på dom då för dom går sönder direkt.

Detta är olika från dekaler till dekaler men får prova sig fram. För min egen del så brukar jag ta en trasa eller en liten papperstuss med riktigt varmt vatten på när jag fått dekalen på plats och pressa försiktigt. Detta gör att dekalen formar sig bra efter ytan. Men även här måste man vara väldigt försiktig för en del dekaler går sönder direkt.

Gismo76

ElLobo
0

Det här ser bra ut Pentti! Lycka till med dekalerna.

[Henke29]
0

Den här blir läcker Skrattande
Tycker om den Bmw modellen..

Henke

Texxas
0

snygg BMW

WildeSau
0

Det är en snygg modell, men ursprunget till vad Airfix har packat i kartongen är förmodligen Aoshima eller Gunze Sangyo.

Varför inte bygga 25 st på en gång? Glad

Revell BMW M1

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

AlliN
0

snygg bmw snyggt jobbat

pentti01
0

Nu är BMWn klar; blev ej fullt nöjd med resultatet men jag är ju bara nybörjare på detta..

Mest nöjd med att jag lyckades att applicera dekalerna,tack vare tips från er på forumet, tusen tack!

/pentti

pentti01
0

En till bild, borde dock skaffa bättre kamera; min är dålig på macro-bilder..

//pentti

gismo76
0

hej

Tycker den ser helt ok ut ,,,det är ju det som är det roliga man lär sig nya saker hela tiden. Dom svåra sakerna kan blir både enklare och roligare på så sätt

Gismo76

Azgaron
0

Snyggt bygge Pentti! Ser riktigt bra ut tycker jag! Bra jobb med dekalerna!

joelkarl
0

Snyggt. Jag har aldrig fått fast alla dekaler på mina byggenSkäms.

Texxas
0

Snygg BMW Pentti

pentti01
0

Tackar så mycket för positiv kritik, det värmer o stöttar för framtida objekt!

Dekalerna (som var orosmomentet) var lite knepiga att få till , mest pga dålig passform.  Men i det hela ett kul byggeFlört!!

// pentti

Emo
0

Den blev fin. Den är du väl nöjd med. Syns att du varit noga med detaljer.

Proosen
0

Gick ju fint det där Pentti!

Kul att dekalerna blev ett fall framåt, snart sitter du där i dekalträsket och bara älskar stoooora ark med massor av dekaler.

Kan tipsa om Original-TeileMercorna från Tamiya, där är det rejäla ark!

Niclas

[Henke29]
0

Den blev ju snygg Skrattande
Kul att de gick bra med dekalerna..

Tummen upp för detta bygge..

Henke

AlliN
0

mycket snyggt

ElLobo
0