Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettgruppbyggen
Läst 1858 ggr
Joppo
0

GB 15: KV 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjena dudes!

Nu har jag kommit en bit på vägen med mitt bygge av min KV-2… Här kommer lite bilder…

BILD 1. Här har jag sprejat på ett lager rostfärg som jag täckt med hårspray… Anledningen till hårjoxet kan ni läsa om längre ner Skrattande

Joppo
0

BILD 2: Här har jag sprejat på min gröna basecoat…

Joppo
0

BILD 3: Här jag börjat "chippa" färgen genom att först blöta upp modellen med vatten och sedan gå loss på den med pensel och tandpetare

Joppo
0

BILD 4: Här har tornet fått sig en mörk oljefärgswash samt några laveringar vit oljefärg så att den ska se dammig ut och bryta upp det gröna lite

Joppo
0

BILD 5: Samma sak som ovan fast en annan vinkel…

Joppo
0

BILD 6: Tornet har fått lite pigment på sig samt lite blyerts på vissa slitytor… Underdelen är bara chippad i detta stadium…

Joppo
0

BILD 7: Närbild av chippning

Joppo
0

BILD 8: Underdelen har fått sig en oljefärgswash som inte hunnit torka riktigt… I bakgrunden kan ni se min trogna vän Buster som jag brukar exprimentera på… Nu har han fått sig en rejäl skopa lera slängd på sigCool

Tails
0

Ser jätte bra ut. Vad hade du för sorts färg på den bruna istarten? Verkar mycket smidigt att kunna dra bort färgen själv istället för att måla dit den. Antar att detta är en version av hårspraysmetoden?

Joppo
0

#8 Tackar Tails… Färgen är Tamiya Red Brown… Jopp… Hårspraysmetoden är det… Lånade lite av tjejens "Wella Shockwaves Rock n´ hold Spray"…

Azgaron
0

Ser mycket bra ut Joppo! Bra vädringstips!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

IKV91
0

Hej!

Trevligt att se ditt bygge! Jag tycker att du har fått slitage riktigt bra. Utveckla gärna hur du har gjort med hårspray. Jag bygger en Stug för tillfäller och har nyttjat maskol för att bryta upp vintermaskeringen. Tidigare har jag använt tvättmedel för att bryta vintermaskering men maskol är lättare att kontrollera.

Kul att se en KV2 då det är mitt nästa projekt.

MVH/Roger

Joppo
0

Tack Azgaron och Roger!

#11 Såhär gjorde jag med hårsprayen:

1. Efter att ha grundat stridsvagnen sprejade jag den med rostfärg(Tamiya XF-64).

2. Därefter tömde ur lite hårspray i min airbrush som jag sprejade över hela stridsvagnen i ett tunt lager.

3. Efter att hårsprayen torkat sprutade jag på det gröna lagret(en egenblandad Tamiyamix).

4. När sen allt detta torkat i ett dygn var det dags för det roliga… Först blötar man ytan med en pensel med vatten(var sparsam… ytan ska bara fuktas… inte dränkas) och låter detta verka i en halv minut eller så… Det som händer är att hårsprayen under den gröna färgen löses upp lite grann och man då gör det möjligt att skrapa bort färgen som ligger ovanpå…

5. Nu är det bara att gå lös på stridsvagnen med olika verktyg… Jag brukar använda mig av en hård oljefärgspensel och en tandpetare…

6. Slutligen förseglade jag alltsammans genom att spruta på ett lager matt akryllack.

Lycka till med din KV-2… Det är en kul stridsvagn tycker jag… Självaste definitionen av något som är fulsnyggtSkrattande
Vilken modell är det du ska bygga? Tamiya eller Trumpeter?

Mvh Joppo

IKV91
0

Hej!

#12 Tack för att du tog dig tid förklara.

Jag skall bygga Trumpeters vagn och samt några gubbar från miniart.

Roger

WilcoX
0

Ser mycke bra ut tycker jag. Och så är det ju så trevligt med förklaringarna hur ni gör!

Ska bli roligt att se den klar.

Joppo
0

Ändrade planer… Pga ett litet missöde där underdelen av min stridsvagn förstördes tvingades jag tänka om liteSkrattande

Här ser ni resultatet, ett lite minidio… Jag anser det vara klart till ca. 75 % i nuläget. Det ska läggas till en rysk gubbe,  lite buskar och kvistar.

Historien bakom diot är att skildra en gammal veteran som hittar vraket av gammal stridsvagn ute i skogen och återlever lite gamla minnen.

Kritik och glada tillrop är lika välkomna!

Mvh Jesper

Azgaron
0

Attans snyggt dio så lång Jesper! Ser fram emot att se det helt färdigt!

ElLobo
0

#15: Mycket snyggt tycker jag!

WildeSau
0

#15 Helt rätt! En liten flytande ö med ett gigantiskt kanontorn platsar ju också in på "udda stridsfordon" Glad

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

IKV91
0

Mycket trevligt dio.

Roger

Joppo
0

Tack för berömmet!

#18 Skrattande Kanske borde slänga på en utombordare på den?

Mvh Jesper

Joppo
0

Nu anser jag mitt lilla dio vara klartGlad
Drog ut i skogen och fotade lite eftersom jag ville åt det sköna skogsljuset…

Joppo
0

Annan vinkel

Joppo
0

Annan vinkel

StefanW
0

Tummen upp! Ljuset och färgerna från omgivningen gjorde susen.

Stefan - Modellbyggare

Mattias-A
0

Mycket snyggt!!!!!!

Skäller gubben?

Azgaron
0

Mycket snyggt litet dio! Mycket välgjord vädring på tornet!

ElLobo
0

Mycket snyggt! Grattis!

Joppo
0

Tack för alla glada tillrop!

#25 Nej… Så är det inte tänkt i alla fallGlad. Han håller i en cigarett, vilket kanske gör att det ser ut som om han gör en yvig gest…

Min tanke är att gubben är en gammal ww2-veteran som hittat resterna av en gammal stridsvagn ute i skogen nånstans och står och tänker på gamla minnen…

Exelon
0

Kul dio och mycket välgjort Joppo. Snyggt!!!Skrattande

Texxas
0

Snyggt litet dio !

johannespanzer
0

Vackert, med trollsk stämning och mycket budskap! Skrattande

Mattias-A
0

Nu såg jag ciggen…snyggt som attan var det iaf!!!Skrattande

sponny
0

Mycket trevligt litet dio. Fota utomhus kanske man skulle testa med.

Joppo
0

Tackar tackar allihopaSkrattande

#33 Det tycker jag du skall testa… Personligen tycker jag ljuset är extra fint när solen går upp och ner… Då är ju färgen på ljuset lite varmare och "ljusstyrkan" inte så intensiv

[Henke29]
0

Oehört snyggt bygge du har gjort Joppo Skrattande
Den kom till sinn rätta plats när du tog ut den till skogen blev ju kalas fina bilder..

Henke

johannespanzer
0

Jag blir sugen att göra ett "avblåst" tigertorn, mycket inspirerande dio. Skrattande

Joppo
0

#35 Tack Henke!

#36 Kör hårt… Ska bli kul att seSkrattande