Vädringstrauma!
Jag har tidigare bara målat mina modeller, men tänkte nu att jag skulle försöka ge mig på en vädring. Offret är en Volkswagen i 1:48 från Tamiya. Jag hade tänkt mig att först göra en generell vädring för att få fram dörrarnas linjer, bakluckan etc. Sedan tänkte jag försöka att få till lite damm eller smuts med torrpastell. Igår gjorde jag en provvädring på en annan modell med ett relativt uselt resultat. Om jag skulle pensla på det på bilen så skulle det se ut som om den hade stått bredvid ett kolkraftverk i 10 års tid. Den första varianten var Vallejos akrylfärg (helt svart, bilen är gräddgul) blandad med vanligt vatten, vilket gav en gråsvart sotig yta. Linjerna framträdde inte nämnvärt, utan det såg mest geggigt ut. Den andra varianten var brun oljefärg (i brist på annat) blandad med lacknafta (kanske aningen okonventionellt?). Detta gav ett aningen bättre utfall om än något fläckigt. Ingen av lösningarna gav dock ett tillfredställande resultat. Sålunda behöver jag lite rådgivning i detta ärende!
- Hur ska jag på enklaste sätt accentuera bilens linjer?
- Är torrpasteller en bra lösning vad gäller damm\smuts?
Tack!

Inlägget är återskapat och putsat. Förhoppningsvis finns inga konstiga koder kvar. 
//Vargen

Är långt ifrån expert, men testa runt lite
Wash - för linjerna
Ta en oljefärg som är nära orginalfärgen, bara något mörkare. Blanda ut den med nåt "finare" än lacknafta, terpentin t.ex. löser pigmentet bättre. Jobba med liten pensel, kanske en mjuk trasa och bomullspinnar för att ta bort det som är "för mycket".
Annars kan du prova wash med fingerfärg kanske? Har inte provat det själv än, men det är fingerfärg som blandas med vatten.
Allra enklaste sättet är ju en smal-smal tuschpenna i linjerna, så gör flygbyggarna ibland.
Vädring för nötning slitage med pastell:
Torrpastell har funkat hyfsat för mig, men mycket beror på modellens yta om det fastnar. Vissa "tuffingar" mattlackar modellen först, sen torrpastellar de den medan den är "blöt" så det fastnar. Jag river den på sandpapper och "dammar på" med pensel.
Torrborstning (drybrushing) kan ju testas också om du är på G. Lite lite färg på penseln, torka bort det mesta och accentuera upp de högra stående linjerna, nästan som motsatsen till wash (den lägger sig djupast ner i / brevid linjer o upphöjningar).
Lycka till och visa lite bilder!
Hej!
Jag använder pigment och wash från mig produktions och är mycket nöjd. Deras prylar är ganska dyra men de är dryga. Just för tillfället hittar jag inte deras hemsida, verkar som om den är nere.
Deras produkter säljas av ganska många olika handlare både i Sverige och utomlands. Det finns även en kort "trailer" som du kan studera när de får upp hemsidan.
Roger
Tack så mycket så långt! Alla tips emottages tacksamt.
Man måste ju pröva sig fram så klart, men man vill ju ha en hyffsat bra känsla innan man blaskar på något på en modell som man har kämpat med i sitt anletes svett.
Mvh
Ett ytterligare tips för att få en bättre finish på washen kan vara att måla modellen med en blank lack innan washen. Om ytan är matt så kommer washen att sugas upp även på de plana ytorna vilket man normalt sett inte vill. Det blir också mycket enklare att ta bort överskottet från en blank yta.
Nedan kan du se en bild på skillnaderna mellan att washa en matt respektive blank yta.
När du är klar med "washandet" är det bara att mattlacka bilen igen om du inte vill att den skall vara blank. Tänk bara på att låta washen torka ordentligt först. Lycka till!

Bra tips Joppo det trodde jag inte skiljde så mycket mellan matt/klar lack. Ska nog ta och prova det på Stug´n när det börjar dra sig till vädring..
Tackar Joppo!
Nu har jag onekligen lite uppslag och det finns sannolik lika många knep som det finns modellbyggare/vädrare.

Säger som de andra!
Tack Joppo!
Den övre bilden känner jag igen! Och nu vet jag hur jag får bättre resultat som den nedre bilden!
Visste inte heller att det skulle skilja mellan Matt och blank lack.
Tack så mycket för tipset!

Håler med Dig äventyrarn!
#5 Joppo - du råkar inte veta vilken lack man skall använda, funderar på att köpa en flaska johnson golvpolish (klear future eller allt vad den heter för plastgolv). Kan det funka?
Men sen blir det knepigare, för vilken mattlack skall man köra uppepå, eftersom man inte vill ha en skinande pansarvagn?

Hur blandar ni washen ni använder?
#9 Jag använder Vallejos Satinlack och Vallejos egen thinner. Jag köpte min på Unispel.
Dock fungerar det säkert utmärkt med golvpolish också. Har sett att många använder det på andra forum.
Som matt lack använder jag Gunzes Flat clear.
#10 Jag använder Migs färdigblandade wash.
Dock går det utmärkt att blanda till sin egen av förtunning och oljefärg. Tänk bara på att inte köpa för billig oljefärg, eftersom pigmenten då inte är så finfördelade. Du skulle kunna sticka till den lilla konstnärsbutiken bakom hotellet och fråga snubben där… Tror han har rätt fina grejer. Jag brukade använda färgerna "Raw umber" och "Ivory Black" när jag blandade till mina washes. Som förtunning använde jag luktfritt målarterpentin… Det borde snubben bakom hotellet också ha. Good luck!

Tjenamoss!
Jag använder mig av förtunning och oljefärg, såväl riktigt ap-dyr konstnärsfärg som billig från Panduro Hobby. I mitt tycke blir resultaten lika bra.
Det är enkelt att jobba med, billigt och förbaskat lätt att fixa till om det skulle bli lite småtokigt.
Det enda jag kan tänka mig är att du ska satsa på finare penslar med riktigt, inte billiga syntetpenslar eftersom de inte suger så bra.
Jag använder oftast vanlig Humbrolfärg, antingen mattsvart eller i någon, matt, kulör som påminner om karossfärgen fast mörkare då och späder kraftigt med terpentin. För att få färgen att flyta bättre i panellinjerna (tex dörrskarvarna) brukar ja ibland först dra med ren terpentin med fin pensel i skarven/linjen innan jag duttar på den utspädda färgen. Sedan brukar jag få vrida och vända lite på karrossen för att få färgen att så att säga rinna i rätt riktning i skarven.

#12 Lever du också??? Trodde du hade tagit en överdos med thinner???
#12 Välkommen tillbaka Geeken din gamle rövare… Trodde du hade lämnat oss för gott

Hehehe… Joförtusan, jag lever och har (nästan) hälsan.
Har haft jäkligt tufft på jobbet det senaste halvåret samt dragit sönder ett ledband i högernäven, så byggandet har helt gått i stå. Men de senaste veckorna har näven blivit lite bättre och jobbet har lugnat ner sig något och suget… Jo, det har kommit tillbaka med besked!
Det är himla gött att vara tillbaka igen!

#16: Kul att se dig här igen!
#16 Välkommen tillbaka och hoppas att handen snart blir helt ok.
Jag använder också oljefärg, dvs konstärsfärg. Fungerar väldigt bra. Förutom Panduros oljefärger så hittade jag nyligen vattenlösligt oljefärg från Winsor & Newton. Riktigt bra! Att den är vattenlöslig är en väldigt stor fördel, tycker jag. Ok, de är inte billiga men å andra sida är de väldigt dryga.
Ett annat litet tips är att göra en s.k. "Pin Wash". Det är inget hokus-pokus utan en helt vanlig wash som man lägger på med en mkt fin pensel. Med hjälp av penseln fyller man helt enkelt upp alla försänkta linjer och veck. Kapilärkraften gör det mesta av jobbet.
Bra beskrivningar av Joppo!
/Stefan

#12 GeeKen! Ryssbyggen dios och träd FTW!
Gjut lite gips kring handen vetja så blir det bra!
Saknat dina "galna upptåg"!
#10 Äventyrarn - "Hogge Special" wash på panduro fingerfärg

#19 Jo, det hade kunnat bli ett sinnessjukt arm-diorama! 
Ska träffa en ortoped som specialicerat sig på händer nästa måndag, så förhoppningsvis ska jag väl bli fit for fight snart igen. Jädrar vad det suger i byggtarmen nu!!!