Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 4265 ggr
Joppo
0

Nu börjar det närma sig...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Känner att det snart är dags att skaffa sig en riktig airbrush. Inga större fel på min gamla Julaspruta, dock börjar jag känna att jag vill ha en ny picka med lite mer precision i, samt möjlighet att enkelt införskaffa reservdelar(Jula har inga).

Efter att ha lusläst denstores airbrushguide ett antal gånger och kikat runt på de olika tillverkarnas hemsidor tror jag mig ha hittat den spruta jag vill ha: Iwata HP-C

Den har en lite större kopp vilket jag gillar. Nålstorleken är 0.3 mm och sprutbredden enligt tillverkaren 0.3mm till 25mm. Med andra ord en bra allroundspruta utan nålbyte. Enligt Iwata ska den också ha "superior atomisation" . Vet inte om det bara är säljsnack, men det låter ganska mysigt… Pris: 1700 vilket jag tycker är rimligt…

Tycker också att den är riktigt snygg och stilren vilket också är ett plus Skrattande

I den bästa av världars skulle jag självklart vilja känna på pickan innan, och såklart testspruta lite. Dock är detta en omöjlighet eftersom  jag inte känner nån som äger en sån här skönhet.

Därför undrar jag nu om det är någon som har använt en liknande spruta… Vad tycker ni?. Var inte rädda att komma med kritik eller förslag på andra bättre sprutor.

Mvh Jesper

IKV91
0

Hej!

Jag köpte ny spruta i början av sommaren. Det blev en H/S Evolution 2 in 1 samt en av deras enklare kompressorer. Jag är mycket nöjd men har bara erfarenhet av den berömda "Jula" sprutan sen tidigare.

Jag läste också en del innan jag köpte spruta. Det som passar bäst är sannolikt svårt att veta. Det viktigaste är att man använder sprutan.

Lycka till!

Roger

[Hayabusa]
0

En mycket, mycket fin airbrush. Kan du köpa den för 1.700,- SEK, så är det bara att klippa till.

/Stefan

Joppo
0

#1 Har också kikat på Evolutionsprutorna. Anledningen som fick mig att välja bort dem som ett alternativ vara att många verkar ha problem med Vallejofärgen. Att den lätt sätter igen sprutan osv. Men det kanske inte stämmer? Det är säkerligen en bra spruta annars… Att man får med 2 stycken nålar har ju också sina fördelar…

#2 Kul att du ger sprutan ditt "approval" Hayabusa. Efter att denstore lämnat oss ser jag dig lite som vår airbrush-expertGlad

Joppo
0

#2 Jag blev faktiskt själv förvånad över priset… 155 pund… På Pumahobby kostar en likande spruta 3000 spänn… En jäkla skillnad… Tänkte jag skulle kolla runt lite i Japan också… Nån som vet hur mycket tullen lägger på om man skulle ha otur när man beställer därifrån?

ElLobo
0

#4: Det finns en beräkningssida på tullens hemsida.

[Hayabusa]
0

#3 Åhhh…nu blev jag rörd Skäms. Tack! Men, tyvärr har jag inte den djupgående kunskapen som Denstore har.

Hur som helst, så är Iwata (rent generellt) väldigt fina airbrush. En HP-C är otroligt bra och känslan i den är underbar. Normalt sett är den avsevärt dyrare än 1.700,- SEK, så personligen ser jag det som ett fynd. Överliggande kopp och 0,3 mm nål - den fixar allt som du någonsin kommer att vilja airbrusha. Finish och kvalitetskänslan i en Iwata är svår att slå…

Inget ont om Evolution, det är bra färgsprutor. Ska du välja en Evolution så välj Silverline 2 in 1. Den är INTE känsligare för Vallejo-färg än andra fabrikat. Ska man säja något generellt, så är akrylfärg aningen "trixigare" att airbrusha än t ex enamel-färg. Det beror till stor del på att akrylfärgen har en tendens att torka snabbare. Här gäller det att ha rätt konsistens på färgen, rätt lufttryck och jobba snabbt. Jo, jag vet - det låter knasigt att "jobba snabbt", men det gäller att undvika långa pauser i arbetet eftersom det ger upphov till torkad färg i airbrushen. Låt luften flöda och håll nålen ren. Låt det inte byggas upp färgskikt kring nål/munstycke. Ja, det handlar om teknik och vana…svårt att förklara i text.

/Stefan

ElLobo
0
Joppo
0

#6 Var nu inte blygSkrattande

Får man fråga vilka airbrush du använder?

För övrig hittade jag sprutan på denna sida
Priserna verkar över lag vara väldigt bra.

Jag kanske fått det där med Vallejon om bakfoten. Har dock för mig att jag läst det på en del håll… Dock kanske det mer har med nålstorlek än fabrikat att göra? Sätts en spruta med liten nål igen lättare en med stor tror du?

#7 Tack för hjälpen LoboGlad

[Hayabusa]
0

#8 Ja, men absolut få du fråga det!

Badger 350

Badger 155 Anthem

H&S Evo Silverline

Vad jag vet, så är airbruhes.com ett välrenommerat företag. Bra priser, defintivt. Ett alternativ till HP-C är Eclipse CS. Överliggande kopp, 0.35 mm nål. Har en konad "drop-in tip" som gör rengöring och underhåll enklare (än HP-C). Aningen bättre på att stå emot "clogging" dvs att nål/munstycke sätts igen av färg. Lägre pris än HP-C. Dock - ska man bara se till ren prestanda, så är HP-C bättre. Tajtare linjer med minimalt "overspray".

Frågan är; Exakt hur bra prestanda behöver man? Svår fråga. Ja, rent ut sagt omöjlig att besvara? Vissa har inställningen att airbrushen ska ha bättre prestanda än användarens förmåga/skicklighet, för att på så vis aldrig uppleva att det är själva airbrushen som "sätter nivån" på resultatet. Själv vill jag ha något som "gets the job done".

Badger har en ny airbrush ute på marknaden, 105 Patriot. Det är en 155 Anthem fast med överliggande kopp. Det tror jag är en jäkligt bra airbrush till ett bra pris. Billiga reservdelar (lätta att få tag på också). Skulle tro att merparten av modellbyggare klarar sig med en sådan airbrush - bortsett från den yttersta eliten som bygger utställningsvinnare och liknande.

Nja, det där med Vallejo har du säkert hört och läst. Fast enligt mig så har det inte med fabrikat på airbrush att göra. Jag har sprutat en hel del Vallejo Model Air med min 155 Anthem och aldrig haft något missöde med att nål/munstycke sätter igen. Tur? Nja, någon gång skulle det hänt, om det nu bara handlar om tur. Visst, 155 Anthem är verkligen användarvänlig mm, men…har inte upplevt något större trassel när jag använder min Silverline med Vallejo Model Air heller. Men, som jag skrev tidigare, det ÄR en skillnad att airbrusha enamel och akryl. Jag tror att det är där som "kruxet" ligger - man har gått från enamel till akryl och tycker att; "jäklar, vad det sätter igen och krånglar". Så, enligt min uppfattning är Evo inte känsligare med Vallejo än någon annan airbrush.

Japp, en mindre nål sätter igen lättare än en stor.

/Stefan

Greenhorn
0

Själv kör jag med Iwata HP-CH som har den så kallade mac-ventilen. Med den styr man lufttrycket direkt på sprutan istället för att ändra trycket på kompressorn. Fördelen är att man kan airbrusha olika effekter genom att skruva på ventilen medan man målar. Köpte min på eBay från Kanada för cirka ett drygt år sedan. Då kostade sprutan hälften mot vad den kostar här i svedala.

[Hayabusa]
0

#10 Snygg, fin & cool Glad

Iwata är Iwata…ska man säja något negativt, sär det väl just prisbilden här i Sverige.

/Stefan

Joppo
0

#9 Fin samling Skrattande

Du kommer med en hel del intressanta synpunkter… Helt klart…
Det är ju helt klart onödigt att köpa en dyr och jättesnitsig spruta om man ändå inte kan hantera den.

I fallet Eclipse vs HP-c väljer jag nog HP-c. Hellre bättre resultat än enklare rengöring.

Badgersprutan låter bra… Prismässigt ligger den bra till också… Den ska jag kolla in lite närmare…

#10 Aah… Nice… Vad tycker du om den? Är avtrycket skönt? Är den lätt att rengöra?

Greenhorn
0

#12 Hur lätt som helst att rengöra. Jag är för övrigt nöjd med sprutan, mac-ventilen är perfekt då jag har kompressorn under hobbybordet. Det enda negativa jag kan komma på är att Vallejo Air verkar vara svårt att använda med Iwata, jag har inte lyckats ännu iallafall. Iwatan funkar däremot perfekt med Tamiyas färger.
Säljaren jag köpte sprutan av finns kvar på eBay och priset är ännu cirka hälften av vad dom kostar på hemmaplan. Fattar inte varför Iwata ska vara så in i bänken dyra i Sverige?

Här är en länk till säljaren.

Exelon
0

#13 Min Silverline spruta har en sån ventil med den heter väl något annat bara för det är H&B spruta, fanns en med minne, men lite overkill för min nivå!Skrattande

Är det fast kopp på Iwata HP-CH? eller får man med fler ser inte på bilden om det är gängor på den?

Hade tur att jängorna passar från min hobbyfixarspruta så nu har en jättekopp och en liten. Såg att hobbybokhandeln hade en minikopp som jag ska nog investera i.

#6 med lite Etylacetat så blir sprutan ren även om man "råkar" glömma göra rent den.Skrattande

Joppo Du kommer inte bli besviken på sprutan, du kommer däremot att ångra att du inte hade köpt den tidigare.Skrattande

[Hayabusa]
0

#14 H&S kallar det Fpc. Iwata har fast kopp. Mig veterligen, så är det bara H&S som har utbytbar kopp. Ja, när det gäller s.k. "Gravity Feed" - överliggande kopp. Åtminstone en av väldigt få tillverkare.

Haha…nä, nå´n Etylacetat rengör jag inte mina airbrush med. Använder i princip enbart akrylfärg, så det blir Ajax & Airbrush cleaner för min del. Ok, på rena metalldelar som nål etc. kan jag tänka mig att använda lite starkare grejer, men det behövs egentligen inte.

/Stefan

Joppo
0

#13 Låter ju bra det där… Synd att det krånglar med Vallejofärgerna… Har dock kollat runt lite på andra ställen det verkar funka för andra HP-ägare… Vad använder du för förtunning? Själv använder jag Vallejos egna, vilket fungerat utan problem…

Tack för länkenGlad

Tycker också att priserna är helt vansinniga i Sverige. Samma modell som du har kostar 3033 kr på Puma  till skillnad mot ungefär 1500 på Ebay. Okej att Amerikanarna har lägre moms än oss, men prisskillnaden är ändå helt knasig…

Joppo
0

Billigt!

Nu har jag lyckats hitta en Ebay-säljare i Bangkok som säljer en Iwata HP-C för 1000 kr inkl. frakt!

Greenhorns HP-CH går på 1250 inkl. frakt! Här har ni länken.

Det känns nästan lite för billigt… Men säljaren har fått bra kritik så jag antar att han har rent mjöl i påsenSkrattande

Greenhorn
0

#16 Jag har visserligen inte testat Vallejos egen förtunning, kanske jag borde provat det innan jag gav bort min samling Vallejo Air Skäms.
Jag provade dock att tunna färgen med bla Ajax, dest.vatten, rödsprit, spolarvätska samt med Tamiyas och apotekets isopropylalkohol men färgen bara geggade i munstycket lik förbonkat oavsett konsistens på blandningen.

#17 Säljaren var snabb med leveransen när jag köpte sprutan, jag fick även med en gratis luftslang. Visserligen av sämre kvalitet, men ändock gratis. Bra att ha i reserv. Han har även prisvärda reservdelar typ munstycken och nålar till Iwatan.