Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdekaler
Läst 3050 ggr
pentti01
0

Dekalfilm

Hur länge bör dekalfilmen torka innan jag kan applicera dekalerna på modellen?

Undrar:Pentti.

StefanW
0

Jag hade nog väntat någon dag!

Stefan - Modellbyggare

karlrobert78
0

Vad har du gjort? Målat eller skrivit ut på dem? Laser, Alps eller bläck? Allt utom laser behöver ett par dagars torktid. Sen råder jag dig att lägga lack på och då tillkommer ytterligare torktid!

Lycka till!

Marcus

pentti01
0

#2 Det är stora dekaler till mitt BMW m1-bygge som jag vill stärka upp innan applicering.

Kan man lacka dekalerna INNAN man applicerar dem? Jag  brukar endast lackera efter applicering,,Obestämd?

Penslar jag på dekalfilmen?

Pentti.

karlrobert78
0

Nu framkom det inte hur du gjort med dekalfilmen. Jag har för mig att det finns speciell lack att applicera på dekalfilmen innan. Jag har dock kört med halvblank lack på sprayburk, tunna lager så man inte löser upp dekalfilmen. Men jag kör på innan den hamnar på modelen för att trycket/färgen sitter inte så hårt, så för att skydda ytan kör jag på lack!

//Marcus

[Orso]
0

Är det Microscales liquid decal film du använt? Den går bra att pensla på. Dom säger själva att det är 20 min torktid på den.

Liquid film

karlrobert78
0

# 5 Den är det - tack! Sen torktid är oftast yttorr, det kan ta dygn innan den är genomhärdad.

//Marcus

pentti01
0

Jag kanske har varit otydlig i min fråga ang. dekalfilmen; Det gäller alltså en byggsats av märket Airfix med medföljande dekaler.

Dekalfilmen är Microscales liquid decal film.

Eftersom jag är ovan att handskas med typ "stora" dekaler, så vill jag stärka upp dem innan applicering.

Räcker det med dekalfilmen eller behövs det mera "förstärkning"?

Jag har Microscales "microsol" hemma, att efter behandla med.

/Pentti.

NBISaladin
0

#7: Om jag förstått din fråga rätt:

Har du gamla, spröda dekaler du vill förstärka funkar det med att stryka eller spruta på Microscale Liquid Decal Film. Låt det genomhärda 2-3 dar i alla fall. Klipp rent dekalerna så nära trycket du kan innan applicering.
Microset kan vara bra att pensla på modellytan just innan du applicerar dekalen så den sätter sig tajt o fint. Behövs det ännu tajtare fit, lägger du på lite Microsol på dekalen när den väl sitter på plats. Rör sen inte dekalen förrns den är helt torr (den kan knyckla ihop sig av Microsol under torkning, men kommer att sträcka ut sig när den väl torkar).

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

pentti01
0

#8  Tack, det var så jag hade förstått det hela. Har penslat på ett lager i dag,nu är det bara att vänta!

/pentti.