Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: tips-råd-problemlösning
Läst 6001 ggr
johannespanzer
0

mer om plastgjutning

Halloj!

Jag skulle gärna se en tråd om plastgjutning, för det har jag länge gått och "gruvat" mig för.

exempelvis när man har en bil med 4 hjul (lite snålt) och vill ha ett femte reservhjul, men en plastavgjutning skulle man "enkelt" kunna få det. Eller om man förstört en del eller har scratchat en men behöver flera.

Tyvärr vet jag väldigt lite om materialen, både för gjutformen och gjutmassan, skulle vi kunna samla på oss en del material här, gärna med detaljerade namnbeskrivningar samt var man köper kemikalierna?

hoppfullast

//Johan aka Johannespanzer

bosnafly
0

jag är nyfiken på hur man tillverkar byggsatser i fabriken,är det del för del eller är det allt på en gång?

www.bosnafly.n.nu

starhawk
1

0: Om det gäller en "enkelsides" gjutning och man har orginalet kan man använda den här metoden: Tryck ner orginalet i en bit modell-lera, fyll den därvid uppkommna formen med t.ex. epoxi, ett däck borde man kunna klara med två dyliga "gjutningar" som man filar till och limmar ihop. Är det mer komplicerade former kan man tillverka en form av silikon och fylla den med Polyesterplast t.ex. finns hos plastbåtsfirmor. Konstnärsfirmor borde ha material och råd.

#1: Injektionsgjutna modeller gjuts genom att man sprutar in plast i frästa metallformar, antagligen använder man sig nåt CAD program för att få fram dom rätta dimensionerna på gjutformen, men ibland missar dom, till vår irritation, (fram med spackeltuben igen)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Joppo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Tjena Johannes. I tidningen som jag bifogat finns en 6-sidig mycket detaljerad beskrivning hur man gör sina egna resinmodeller. Jag skulle kunna scanna den åt dig om du villSkrattande

#1 I det nya numret av Tamiya Model Magazine(nr 166) ska de ha med en artikel om "The evolution of a model". Man får tydligen följa hur de gjorde när de skapade den franska stridsvagnen Char 1 bis. Har inte läst den själv, men tänkte att den kanske skulle kunna vara av intresse för dig Sani…

bosnafly
0

javisst är det intressant.även det andra nu har om hur man gör egna delar

sani

www.bosnafly.n.nu

johannespanzer
1

#1 Bosnafly - Ja, det är också intressant, men inte min huvudtanke, då det är för avancerat att "göra hemma". En ganska bra artikel om hur det går till fanns i "reklamen" kring den nya schnellboot 1:35 som Italeri släppte, jag läste den här på iFokus (länkad) men minns inte vart.

#2 Starhawk. Ah, jag har provat den nån gång, men inte fått det att funka. Jag tror att den bara tar "enkla" former som inte har några "negativa" vinklar alls.

Skall man smeta in orginalet med något, för modellleran har spruckit och följt med när jag dragit upp orginalet?

#2:2 Japp, nåt sånt var det i Italeriartikeln, det var datorcad för hela slanten.

#3 Joppo - you got mail! Skrattande

starhawk
0

#5: Givetvis blir det bara detaljer som har s.k. släpp, några negativa vinklar klarar inte den här metoden. Fördelen är att den är snabb och enkel. Jag har inte haft något problem med sprickor i modelleran, däremot kan det ju hända att leran vill följa med, detta kan ibland lösas genom ett helt enkelt andas på detaljen man trycker dit, vid svårare fall kan man väl använda släppmedel. Jag använde metoden första gången för att gjuta nya torn för att förvandla Valentin stridsvagnar till Archers, pluggen tillverkade jag av balsaträ och en mässingspinne och den släppte utan problem

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Joppo
0

Johannespanzer och Bosnafly - PM skickadeGlad