Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 3910 ggr
[Tunnan]
0

Färgproblem !!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjäääälp
Vad gör jag för fel här nu då
jag håller på att tunna ut denna färgen, det är H-125 som jag har tunnat ut med Humbrols egna thinner.
Men det vill inte blanda sig ordentligt
Vad gör jag för fel?
Eller är det färgen som är för gammal?
Burken är en äldre Enamel.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
karlrobert78
0

Det ser ut som om att thinnern skiktar färgen och blandar inte. Det jag vet på rak arm är att i de gamla burkarna är det inte samma som i det nya! Jag har själv aldrig blandat och spätt med Humbrols egna thinner men har för mig att någon på Locketorpsträffen hade med sig den "nya" förtunningen och den lukta inte som den gamla! Prova gärna med nyare färg alternativt balsamterpentin eller Thinner från ex. Biltema!

Lycka till!

//Marcus

[Tunnan]
0

Tack Marcus
jag ska testa med balsamterpentin nästa runda
Det ser ingen bra uta på planet heller när jag målade på eländet, det blev blackigt, blankt, matt osv

Så det är alltså så att Humbrols thinner passar sig bäst på deras nya färgsortiment.
och på dom äldre burkarna så är det white spirit eller balsamterpentin som gäller.?

karlrobert78
0

White spirit och balsamterpentin är samma sak om jag inte är ute och cyklar allför mycket! Jag hade provat med balsamterpentin eller lacknafta, inte alifatnafta sk. lågaromatisk - utan starka grejor!!!

Sen har jag kört med "Förtunning", en plåtflaska från Biltema. Denna gillar jag skarpt, men luktar lika ílla som ovanstående produkter. Jag brukar vara ganska loj med säkerhetsutrustning, men ska du måla med fötunning eller balsamterpentin så måste du ha andningsmask. Grejen är du kan bli helt borta av ångorna… Annars vet jag ett ställe, inte långt bort från dig, i Oskarshamn som säljer luktfri balsamterpentin. Det är en grossist som säljer grejer för porslinsmålning som säljer det. Har fått en lite burk från mor min, men bara testat sparssamt. Kan testa i veckan och ta reda på vad produkten heter, du kan få bli leverantör till oss modellnördar som har långt till småland!!!

//Marcus

[Tunnan]
0

He-He Ja det vore intressant att testa.
Ska kila in till den lokala färghandlaren här imorgon och fråga om han vet om det.

ProMod
0

För information så är white spirit samma sak som lacknafta…

Hoppas att det "löser" Flört sig för dig Tunnan…

[Tunnan]
0

Ja då ProMod, jag ska testa mig fram med lite av varje.
Men gamla Humbrolfärger + deras nya thinner går inte så bra ihop.
Eller om det helt enkelt är så att datumet har gått ut på färgburken Glad

Proosen
0

Balsamterpentin är inte samma sak som lacknafta, den första utvinns ur barrträd och den andra är en petroleumprodukt.

Här är lite saxat från nätet om de två:

Terpentin är en balsam som vatten- eller torrdestilleras ur kåda från företrädesvis olika barrträd. Från början använde man kåda som man tappade direkt ur trädet. Tappningen gick till så att man skar bort en drygt en meter lång och en decimeter bred bit av barken och skar V-formade skåror i trädet och i spetsen satte man en v-formad metallskena som ledde ut kådan i ett kärl. Efterhand som efterfrågan ökade räckte inte den urtappade kådan till och man började då även extrahera ut terpentin ur stubbar och annat vedavfall.

Lacknafta eller mineralterpentin, kallas i vissa konstnärsaffärer "white spirit" eller "essence de petrole". Fotogen är till sin kemiska sammansättning lik lacknafta men orenare och kan inte ersätta lacknafta.

Postade ett inlägg tidigare idag i ämnet men det körde tydligen vilse i cyberrymden, det dyker väl upp i något annat ämne och blir totalt goddag yxskaft Obestämd

Niclas

[Tunnan]
0

Tack för infot Niclas Glad

Skrattande

/Tunna

Buran
0

Det där såg inte bra ut Tunnan. Påminner om tomtens verkstad, rutig färg direkt ur burken. Men det blir kamo direkt ur burken för dej Skrattande Hoppas det ordnar sej.

"den här är en annan, en Airfix"

Skunkworks
0

Humbrol färgerna ÄR lite kluriga att späda. Antingen skär sej allt eller så förblir färgen "grynig" med små små pigmentkorn som inte går att tunna bort.

Det finns bot…Cellulosaförtunning (Benco-14) är nog det bästa för ändamålet och finns hos välsorterade färghandlare. B-14 funkar utmärkt även till Modelmaster/testors.

/Skunkis

Alvhult03
0

Som det sagts tidigare,lack nafta eller white spirit funkar bäst till Humbrol.Jag sprutar nästan uteslutande med Humbrol färger,och använder bara lacknafta/Lennart

karlrobert78
0

Jag har testat lite med Lacknafta och upplever att färgen blir oljig och det blir svårt att rengöra färgsprutan. Jag tror att det har att göra med att lacknafta/white spirit är fetare än Thinner - men det är en smaksak givetvis. Så jag har kört uteslutande med Förtunning/thinner från Biltema, det tycker jag funkar bäst. Sen har jag kört med balsamterpentin med gott resultat, nackdelen är doften av granbarr aldrig fösvinner och det uppskattas inte av regeringen!

//Marcus

Alvhult03
0

Vad heter Biltemas förtunning,skulle kanske prova den i alla fall?

Lennart

Skunkworks
0

Ett annat litet problem med lacknaftan är den långa torktiden…speciellt då på blanka färger.

/ Skunkis

[Tunnan]
0

Jag kör nu med balsamterpentin i humbrols gamla färger
Tycker det funkar rätt ok.

/Tunnan

karlrobert78
0

#15 - Biltema med sina fyndiga produktnamn - Det heter bara Förtunning!!!

//Marcus

StefanW
0

Art.nr 36-161 44.90;-

Visa stor bild

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

Blev aldrig riktigt nöjd med lacknaftan, numera kör jag uteslutande med cellulosaförtunning

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Alvhult03
0

Tack så mycket ,jag skall prova den/Lennart

Hogge38
0

Den burken hade lite lägre literpris än Humbrols egen soppa.

Lacknafta använder jag bara till rengöring av penslar och airbrush. Nackdelen med förtunning är att den luktar skarpt, fördelen är att det blir roligare att måla Flört