Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdekaler
Läst 1546 ggr
pentti01
0

Stora dekaler

Jag har hittils i mitt bil o mc byggande haft att göra med små/mindre typ av dekaler. Nu vill jag starta deltagandet i GB 16 där jag vill bygga en BMW m1,och den har betydligt större dekaler än vad jag är van att handskas med,, Så nu vill jag ha tips o råd om hur jag lyckas bäst med dekalerna? Dekalvätskor har jag. En fundering jag har är att s.a.s låta dekalen vara kvar på "underlags-pappret" så länge som möjligt,samt att ha karossen så fuktig jag kan? M.a.o endast dra ut dekalen en liten bit från pappret och placera den delen på bilen,sedan dra av pappret försiktigt? Har tidigare varit med om att de något större dekalerna annars viker ihop sig,,

Hoppas på råd o tips: Pentti.

ElLobo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Micro Liquid Decal Film kan hjälpa till att hålla ihop gamla och stora dekaler. Det läggs på flödigt, och torkar till en tunn, flexibel hinna.

Finns bl a hos Rebell Hobby.

ElLobo
0

#0: Men sättet att låta dekalen sitta kvar på pappret och sedan försiktigt dra över den på modellen använder jag rätt så ofta och det fungerar bra, under förutsättning att dekalerna inte är för tunna.

pentti01
0

#1+2   Modellen i fråga är av fabrikatet Airfix. Hur brukar deras dekaler vara?

Tackar för tipset om dekalfilm/vätskan!

Pentti.

ElLobo
0

#3: Mycket beror först och främst på ålder och förvaring, men jag tycker att det som vanligt är ett varierande resultat. Ibland kan de vara riktigt bra, men det är inte alltid det är rätt färgnyanser och ibland är dekalerna inte rätt centrerade. Du får se om du hittar några bilder att jämföra med.