dator fråga
jag vet att jag borde fråga de på datorforum men det har jag gjort men tyvär har inte fått tillräckligt med hjälp.
Jag behöver konventera avi filer till Divx filer,har köpt ny tv som har usb uttag och kan läsa divx filer.har letat efter nån programvara men hittat bara skit,sitter o installerar och avinstallerar,inget kul jobb det.
www.bosnafly.n.nu

Hej Sani !
Har inget program åt dig, men har du kollat om inte tvn kan läsa avi. Det brukar ju vara vanligare med avi och mpeg än med divx. Kolla också vilka usb enheter som tvn kan läsa av. Köpte en dvdspelare som kunde hade usbuttag och kunde läsa divx, fint tänkte jag nu kan man kolla film från bärbara hårddisken. Men nej dvdn läser bara vissa usbstickor.
har testat lägga in många olika filmer ex dive o avi o mpg4 o vissa läste den,o det var divx inte resten.
sani
www.bosnafly.n.nu
Gå in på sidan www.divx.com - där hittar du information om hur du gör och vad du behöver! Grenerellt är DivX filmer i i avi format. Mpeg och VCD är oftast i dålig kvalitet. Men titta på sidan och sen kan man ju googla om man hittar något intressant program, utbudet är stort på nätet!
//Marcus

Tror att AVS Video Converter har det du söker. Hade ett divx converter i förra datorn men vad nu den hette det är borta för länge sen ur hjärncellerna.
¤4 ska kolla upp den.
en annan fråga är avi format lika som Divx?om de är det varför vill inte divx spelaren läsa av de då?vet att jag är på fel forum men jag vet oxå att det finns mycket data kunskaper hos många modellbyggare.
sani
www.bosnafly.n.nu

Hade samma problem som du för ett tag sen och sidan som nämns i #3 var lösningen på mina problem
Jag laddade ner divx converter, divx author och divx player. Sen lägger jag först in avi-filen i convertern så blir det en divx-fil, sedan skapar jag en meny i divx author, sedan stoppar jag in en tom DVD, klickar upp divx-player och drar divx-filen till rutan. Funkar hur fint som helst

Jo avi är väl divx eller tvärtom. Lite kort:Avi är själva ljud/film filen i grundformen som filmen är blev inspelad från sen har den komprimerats till Dvix(xivd) format som kräver en egen codec. Så dom bruka stödja varandra.
#3 Behöver inte vara så det är det vanligaste är just Mpeg som format. Det du tänker på är urgamla mpeg-1(mp3) som är smidigt i ljudspår men lite gammalt inom video/film. Divx använder sig av just Mpeg-4 som gör att alla filmer blir mindre i jämnförelse med mpeg-2 som Dvd filmer brukar(tydligen alla digitala sändingar och hdtv)Blev tvugnen att googla lite är lite ringrostig, var 6 år sen man var updaterat med det mesta inom dumburkar.
Om man är slängder på film/redigering så är väl Xivd som är som linux med öppen källkod som inte Divx är(microsoft är med i leken).

#7 Oj, intressant där exelon! Håller med, jag är inte riktigt uppdaterad heller. Numera kör jag bara in divx och xvid codecsarna i datorn och kör från den till teven direkt.
Nåt jag funderat på är hur en dvdspelare som klarar divx (säg version 3 eller så) klarar de nya varianterna av divx (är det 5 nu?), men de kanske är bakåtkompatibla?
#1 Bamseplaster - Fastnade på det där med usb-stickor, ger mina fem öres kunskaper
- - det är en del av stickorna som jag hört har dold partition som autoinstallerar sig själva i windows. de stickorna gillar inte dvdspelarna med usb, är vad jag hört, de vill ha en "ren" sticka. För att fixa det behövs antagligen ett program som ser partitionen, alternativt att man omformaterar stickan (men tydligen skall inte det funka heller alltid, för partitionen är dold(?)). Vet ej tyvärr programmet, för jag har bara "enkla rena" stickor.