Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 992 ggr
Azgaron
0

Sopwith Camel 2F1

Sådär, nu har jag även påbörjat min Camel, då jag av en händelse råkade anmäla den till två gruppbygen på FSM Glad

Än så länge har jag målat piloten nästan klart och kulsprutorna har fått metallfärg med highlights, samt att jag limmat kroppshalvorna. Jag har inte bestämt hur jag ska göra med riggningen än då detta är min första dubbeldäckare sen tonåren.

Bilder kommer snart!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

ElLobo
0

IPMS Stockholms hemsida finns lite tips. Nu har jag inte läst igenom tipsen noga, men jag har på senare tid hört talas om att många använder resårtråd som de köpt i sybehörsaffärer och liknande. Det ska tydligen vara jättebra och enkelt att använda. Fungerar också till antenner m m till flygplan.

Azgaron
0

#1 Tack, det var ju en intressant länk! Då gäller det ju bara att hitta hur Camelen var riggad och försöka omsätta det på modellen. Jo, det här med resårtråd har jag också hört om.

Azgaron

Azgaron
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild:

Ska kolla passform på vingen och sånt, men sen måste jag kolla hur riggningen ska vara så jag kan borra innan jag sätter dit vingarna.

Azgaron

ElLobo
0

Academys Camel F1 i 1/32 har enligt uppgift någon slags beskrivning i bygginstruktionerna, om det kanske är någon som har denna.

Kanske kan du ha lite hjälp av detta RC-bygge.

Bilderna på Revells Camel F1 i 1/48 kanske också kan vara av nytta.

Azgaron
0

#4 Tack för länkarna. Kan nog vara användbart. Vajerspännarna man såg på RC-planet kanske vore nått att försöka simulera med lite färg, när man kommer så långt. Måste investera i en hållare för mina borrar först. Såg nått på Clas i sjön.

Azgaron

Azgaron
0

Jag har inte kommit så mycket längre ännu, men här är en lite bättre bild.

Ska göra ett seriöst försök att måla träet runt cockpit. Sen får det bli lite skuggor och högdagrar på duken. Piloten ska väl få lite mer färg också Glad

Azgaron

ElLobo
0

Det går i alla fall framåt, sakta men säkert!

Azgaron
0

#7 Jo det gör ju det. Lite osäker då vk1 plan är relativt nytt territorium för mig. Jag har fått intrycket att det verkar vara vanligt att måla flygkropp etc. innan montering. Ska iaf försöka göra mitt bästa Glad

Azgaron

ElLobo
0

#8: Jag tycker det ser bra ut!

Azgaron
0

#9 Tack!

Azgaron

ElLobo
0

Jag såg en tråd på IPMS Danmarks forum om fixturer till biplan. Det kanske kan vara av nytta?

StefanW
0

#11 Ser ut lite som det jag håller på att bygga! fast jag kommer att välja gängstång till de lorätta så man kan justera och fixera i den positionen man önskar. (tänkte skriva om det i en artikel framöver när jag provat)

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#12: Det låter bra!

Azgaron
0

#12 Det såg ju intressant ut. Fast nu kom jag på varför jag normalt inte bygger biplan Glad

Ser fram emot artikeln, kan nog komma till nytta.

Azgaron

Azgaron
0

Funderar på en sak. De flesta bilder jag kollat på så är nosen grå metall, men enligt beskrivningen ska det vara grå (Hu27). Funderar på att använda Hu56 eller kanske nån annan lämplig metallfärg.

Azgaron

ElLobo
0

Några nya trådar från IPMS Stockholms forum, som handlar om  biplan.

Montera stag och vingar på dubbeldäckare snyggt…metod?

Riggning biplan

Azgaron
0

#16 Tack för länkarna! Hade sett den om vingmontering tidigare,men den om trumvispar var ny. Undrar just hur prisvärt det är att ta trådar från en trumvisp. Ett par vispar kostar från 200:- och uppåt ungefär sisådär. vet inte hur mycket trådar det är i varje men det borde finnas billigare altenativ. En rulle elastisk tråd känns betydligt bättre för min del.

Har förresten målat det mesta påkropp och vingar nu, men funderar på att byta från den föreslagna gröna till nått mer likt PC-10. Fick låna en kamera tom fredag så nu kan jag plåta lite igen. Glad

Azgaron

Azgaron
0

Så här ser den ut nu!

Azgaron

ElLobo
0

#18: Det är nu det roliga närmar sig! Flört 

Jag tycker fortfarande att det ser bra ut och väntar med spänning på att få se det hopmonterat.

StefanW
0

#17 Den elastiska tråden gillar jag, då man kan spänna den utan att det vrider sig. Dessutom går det att lägga på lite färg (sedan skall man låta bli att pilla ;-))

#18 Nu syns det att det har kommit en bit på väg. Lycka till med riggningen!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#19 Tack! Återstår at se hur roligt det blir, men spännande blir det nog Glad

#20 Jo, elastisk tråd verkar vettigt. Ska bara? borra lite hål till riggningen. Har ju inga mått så det får bli lite på en höft, fast de mellan stöttorna går ju ändå intill fästet så det borde inte bli några större problem. Det största problemet blir nog att få vingarna och stöttorna rätt.

Tack! det behövs!

Azgaron

Azgaron
0

Pga ett pågående WWI GB så har det blivit dags att återuppta den här!
Så här ser den ut i nuläget! Inte mycket gjort sen sist, men mer ska göra inom kort!

Roca
0

Blev ju toppen med träådringen! Heja på!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Azgaron
0

Tack Peter! Glad