Bf-109G-14 skala 1/32
Hittade en 109a och en Zero i skala 1/32 för 120kr/st på Hobbybokhandeln idag. Efter att ha inspekterat innehållet kan jag bara konstatera att mer modell än så här går nog inte att få för en dryg hundring! Tillverkaren är 21st Century toys och de gör i vanliga fall färdiga modeller. Deras byggsatser i skala 1/32 är tydligen ett sammarbete med amerikanska Wal-mart, där av det löjligt låga priset.
Alla delarna är bortplockade från gjutstammarna och ligger väl paketerade i plastpåsar. Delarna har fin detaljering och nedsänkta panellinjer. Byggbeskrivningen innehåller tydliga anvisningar om målning och märkning och dekalarken är värda pengarna bara de.
Ihopsättningen av de större delarna sker med skruv och skruvhålen måste spacklas, annars verkar modellerna vara mycket lättbyggda och lämpliga för noviser och juniorer.
Nu ska jag sätta tänderna i 109an och återkommer med byggrapport.
Trevligt! Har hört att de är rätt fina i förhållande till priset och har väl funderat på att skaffa nån vid tillfälle!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Har satt ihop lite delar inför målning. Passformen är bra men det behövs lite spackel i skarvarna. Cockpiten är ok om man använder piloten. Modellen har lite "lekfunktioner" som uppfällbara ställ, rullande hjul och rörliga "slats" men som vanligt är funktionen dålig så jag väljer att limma dessa delar.
Skruvar du dem? Hmm, kanske kan vara värt att tänka på om jag och dottern ska starta upp ett byggprojekt tillsammans. Det ser ju bra ut så långt, ska bli kul att se bygget fortskrida.
Ser snyggt ut Hogge!

Ska bli kul att följa detta bygge.
Nu har jag byggt klart cockpit. Lite sparsmakat för skalan men med den fina piloten och huven stängd gör det inte så mycket. Huven ska tydligen gå att öppna och stänga men mekanismen gick sönder efter ett försök så jag tog bort resten av styrpinnarna och spacklade igen hålen. För att huven ska gå och öppna så har man gjort ena sidan av huven 0,5mm lägre så en plaststrip fick limmas dit för att få samma höjd på båda sidor. Nu ska jag bara spackla lite skarvar innan jag kan börja måla.

Den cockpiten såg bra ut,snyggt Hogge.
Snygg cockpit som sagt!

Ser ju ut att vara finmodell för det priset :)
Verkar ju gå snabbt att bygga den också.

Vilket grymt pris!
Hur ser det ut vid skruvhålen mycke jobb att fixa efter dessa?
Nu är allt klart för målning. Jag har målat huvramarna RLM 66 och förskuggat alla panellinjer med mattsvart. Skruvhålen i vinge och kropp döljdes med plastpluggar som följer med satsen sedan spacklade jag med Tamiyas spackel. Plasten är rätt mjuk och lätt att sandpappra. Alla spacklade skarvar sprutmålades med en grå färg för att smälta ihop med färgen på plasten.
Ser bra ut Hogge! Ska bli kul att se den målad!
Här kan man se principen för "pre shading" eller förskuggning på svenska. Man sprutmålar panelerna men undviker skarvarna, när detta är klart sprutar man från längre avstånd över hela ytan tills det ser bra ut. Vingen är färdig medans kropp och smådelar har fått panelerna ifyllda och väntar på sista lagret färg.
Snyggt målad pre shade Hogge!

Hogge: Jäklar vilken takt du har i detta bygget, imponerande!
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus
Hela planet målat och klarlackat. Jag använde Gunze akrylfärger till allt utom hjulen och allt är målat på fri hand. Undersidan målades RLM 76 Hellblau (H417) Ovansidan RLM 74 Dunkelgrau och RLM 75 Grau (H68 och H69), propeller och spinner RLM 70 Schwarzgrun (H65), ställ och hjulhus RLM 02 Grau (H70), cockpit RLM 66 Schwarzgrau (H416). Hjulen målades med Tamiya natosvart och fälgarna halvmatt svart. Allt klarlackades med Gunze klarlack.
Nu får planet stå och torka ordentligt några dagar innan det är dags för dekalerna. Sen ska även lite smådelar monteras.
Ps. Vitbalansen är lite off i bilden, måste fixa ett bra fotobord.
#18 Mycket snyggt!
/Stefan
Tummen upp för den. Mycket snyggt bygge.
Innan dekalerna sattes på klarlackades hela modellen med Gunze klarlack. Dekalerna var av mycket god kvalitet och gav inga problem. En del panellinjer fylldes i med utspädd Humbrol matt svart. Slutligen mattlackades allt med Model master flat clear.
Jag har tagit bilderna mot en vit kartongskiva och den lite ojämna belysningen kommer sig av jag använt billiga spotlights. För att få riktigt bra belysning krävs fotolampor med betydligt högre effekt. Funderar på någon form av lysrörslampa med 20 - 80w motsvarande 150 - 500w effekt.

Hatten av för ett snyggt bygge!
Stefan - Modellbyggare
Mycket snyggt bygge Hogge!

Finfint 109-bygge!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Mycket snyggt!

#22 Mycket snygg 109 Hogge.
Om du ska ha en bra "lampa" så är metalhalogen underbar just för att den har en naturligtsken, har hållit på med akvaristik så där är ljuset viktigt i både utseendet och för växternas del.