Spraybox
Fiffigt!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Ja det ser ju ut att kunna funka bra.

#3: Ja, till små projekt som sagt, Letten är liksom lite större
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Mycket bra förslag, kan nog funka utmärkt.

Tänkte försöka mej på en lackbox för allt blir ju vitt om man ska grunda modeller och är säkert inge höjdare för lungorna för den delen.
Tänkte bygga av någon lämplig låda av hårdare plast typ. och koppla in två 80mm datorfläktar som utsug, och via dom ut genom fönstret.
Så mina delar blir
Fläktar: Drömmen troliga lösningen blir nog den här eller den här.
Slang: Den här.
Belysning: Den här.
Viktigt att fläkten har en borstlös motor så att det inte uppstår gnistor som antänder sprejfärgen! Tror Clas Ohlson har en men kan inte svära på att den är säker. Bäst att testa innan man börjar bygga.
Själv funderar jag på den här:
Kostar visserligen en slant men inte mycket mer än en färgspruta. Finns även här:

#6: Den första lådan är ungefär samma storlek som Letten, den där drömmen fläkten verkar lite overkill och dessutom 61 dB är det inte lite mycke?! själv tänkte jag använda två 120 mm fläktar någon belysning blir det nog inte i min, överdelen blir transparent plastfolie sen är det bara att ha bordslampan över.
Jag tänkte ha utsuget i botten av lådan, hur har du tänkt?

#8 Jag har satt fläkten baktill i väggen på lådan (inte för långt ner). På så sätt behöver jag inte maskera ytor på modellen som finns framför luftströmmen som fläkten skapar, håller bara modellen i lämplig vinkel så följer färgdammet med luftströmmen. Prova dej fram så ser du var gränsen går, jag har målat väldigt nära intill ytor som jag inte vill ha färg på utan problem.
Oj då. pratar visst för mej själv här bla bla bla bla.
"den här är en annan, en Airfix"

#7: Den är inte utformad som jag vill ha den och den är mindre, och som du skrev, den koster en slant, så jag kör nog på med mitt projekt. Jag hade tänkt att använda Classes borstlösa, har en hemma redan, det står ju specifikt att den är borstlös för att det inte skall uppstå gnistor tror du ändå att det är en risk? Hade tänkt ha fläktarna instängda i en låda under hyllan
kanske bäst med en servicelucka i alla fall.
du kan ju alltid testa att spruta direkt genom fläkten men se upp så du inte har nåt brännbart i närheten.

#8: Jo visst men då har man även belysning. Det där med fläkten tänkte jag lösa med att använda ventilations filter på insidan innan fläktarna. Ja tänkte ha en på baksidan av lådan och en på högerkortsida just för att jag har fönstret ca 3 dm från boxen så leder jag ut den direkt. Och tar jag sån ventilslang som är böjbar så blir det ganska perfekt. tänkte även minska hålet på lådan så det inte kommer in så mycket skit.
Tänkte även en moddad sån här blästerbox borde fungera perfekt.

#12: Jag tänkte ha ett finmaskigt nät c:a 1 cm ovanför botten som jag skulle lägga ett filter på sen fläktarna i botten och en låda där med en utgång där bak med en slang även min låda kommer att stå med ett fönster bakom sig och ett praktisk vädringsfönster där jag kan peta ut slangen

Ja det är väl så i princip lådan ovanför är gjord. Nät så blästersanden rinner undan ner i lådan som finns under själva boxen och ist för en låda så bygger man in ett par fläktar som suger ut luften..
Eller så kan du använda durkgaller eller vad det nu heter (brukas flitigt som 200lfats grill galler).
Eller ett bygga en fyrkant av reglar med hönsnät ovan. och kanske finare myggnät (stål.rostfritt) i mitten för dom mindre delarna.
Och en fläkt ovan som trycker ner luft uppifrån så dammet försvinner fort ner.

#14: Ja jag funderade närmast på något självbärande metallnät som får stå på ett antal träklossar för säkerhets skull. En fläkt ovanför också? behövs det verkligen? jag såg inget sådant på dom kommersiella lådor jag haft som förebild

Har sett på bil/lack firmor att dom har såna dom ser ut som en övergödd öppenspis med luft som kommer in uppifrån och suger underifrån. Men det finns säkert lika många idéer hur det ska vara som det finns lackerare.

Jo sprayboxar stora nog för bilar o dyl brukar ju ha både in och utluft och mediumstorlek som är i storlek "övergödd öppen spis" finns också med in och utluft (har själv inspekterat en dylik i min ungdom) men för hobbyarbeten som våra tycker jag det verkar lite överarbetat

Jo helt klart är det så. Ska bygga en senare här i vinter, får se hur den blir. Måste först fixa/köpa en ny spruta sen lackbox.
Gjorde detta fynd i dag på IKEA's fyndavd. Tror det är en överhylla av typen BESTÅ med yttermåtten B=60 D=40 H=38. Inte fjäderlätt men om man skruvar fast ett handtag så går den lätt att flytta. Nu gäller det bara att fundera på hur fläkt och kolfilter ska monteras. Eller så monterar jag bara en 60cm spisfläkt på baksidan.

Ja det var ett perfekt fynd och till rätt pris. Dom hyllorna är riktigt kraftiga och tål att borra/såga i (har själv en bokhylla av den serien).
Ja då går hela boxen på säg ca 7-8 hundra. Inte alls farligt.
Frågan är om man bara ska skruva på en sån här ovanpå?
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/53210?opendocument&markID=80-15-10
Kan man ju fälla ner glashuven för att slippa att färgdamm virvlar ut. Frågan är bara om motorn är borstlös? Kanske inte lika efektivt med fläkten ovanpå men enklare att ha alla reglage lätt åtkommligt. Får kontakta tillverkaren ang. motorn.

Men med kol/ventilations filter borde ju inget farligt komma igenom?
Annars är det ju en kanon ide. Ja både dammskydd och belysning. byt ut glödisen mot en stark lågenergi lampa så blir det kanon belysning oxå.

Idag kom det lite godsaker från Classe till mitt sprayboxbygge
Eftersom jag till skillnad från Hogge tänker leda ut luften via vädringsfönstret så är det en slang med diverse tillbehör med, fläkten är en komplettering till den jag redan har, nu återstår bara ett besök på brädgården på söndag så kan jag sätta igång med det här

#23. Det här ser intressant ut starhawk! Jag är själv inne på samma ide, så det här blir kul att följa. Tänker du göra en heltäckande box eller göra en sida öppen?
Ska bli intressant att se fortsättningen på detta projekt.
Min låda har fungerat bra och ljudnivån från fläktarna är väl som en microvågsugn ungefär. Hade jag bott i hus hade jag valt din lösning med direkt utsug. Nu ska bara min gamla diskmaskin till tippen så har jag en komplett hobbyhörna i köket.

#24: tja, någon sida måste ju vara öppen för att man skall kunna spraya
allvarligt talat så är det endast framsidan och en del av taket som skall vara öppen
#25: Tja jag bor i en lägenhet men det blir ingen permanent grej i vädringsfönstret, jag har tänkt mig att man öppnar fönstret och sätter dit en plywoodskiva med utloppet monterat i, när man har sprayat färdigt tar man bara bort skivan och stänger fönstret igen, det var delvis därför jag valde den flexibla slangen
De ska bli mycke intresant att se ditt bygge oxå Starhawk.
Sitter här och funderar på hur ja ska lösa problemet me en spraybox då ja oxå bor i lägenhet.
Fixat ett Metallskåp som ja tänkt använda sen ska ja bara se va ja ska ha för fläkt mm..
Henke

Lite inköp från Woody idag, ett finmaskigt metallnät längst fram, ovanpå lite Araldit Rapid, det har inte fullt så bråttom att härda som Super-Epoxy, också lite Plywood, en skiva redan tillsågad för att passa i vädringsfönstret, den passade perfekt!
Nu återstår bara lite ambition för att sätta igång med detta bygge

#27 jag kör med den här billiga fläkten i från clas i sjön
tycker att den funkar bra jag kör med kol filter

Efter en tids stillastående är nu bygget igång igen, först hål för fläktarna på gång
Pust det är jobbigt det här
En rejält öm högerhand senare var det här resultatet
Efter att ha borrat fästhål upptäckte jag att jag inte alls har M4 skruv på lager så imorgon bär det av till Järnaffären för skruv och silikon

Nu har gavlarna sågats till pust! man skulle haft en bandsåg. Och limmats på plats med Rapid Aralditen

Att såga plywood med fogsvans är hopplöst, sågen fastnar hela tiden och har man sågat snett så förblir det snett, har nu beställt en cirkelsågtillsats till Dremel-maskinen så den skall få göra rätt för sig. Funderar att förlänga framändan till 40 cm djup (är f.n. 30 cm) Ytan är bra att ha och får plats och det beställda filtret är 40 cm djupt