Färg Färskvara
Tjenare!
Jag dammade av mitt Citadel Megapaintset härom dagen! Vissa färger hade torkat ut och andra var ändå användbara men lite "sega" i konsistensen.
Hur lång hållbarhet har färg? Det skiljer säkert från olika fabrikat och sort.
Finns det någon generell hållbarhetstid?
/Gustav
Du får fråga Emo här på modellbygge exakt hur länge hon hade haft Tamiya-burkarna jag köpte av henne i butiken. Men jag vet att de hade några år på nacken och fungerar tipp topp.

Det varierar nog rejält både från fabrikat till fabrikat , inom samma fabrikat och mellan olika typer av färg. Humbrol Enamels finns det åtminstone tre olika receptvarianter av t ex. Och jag använder mig fortfarande av sådana burkar av de Humbrol Enamels som jag öppnade i början/mitten av 70-talet. Och de fungerar i de flesta fall alldeles utmärkt.

Jag har också Humbrolburkar som är bort emot 25-30 år vid det här laget och de funkar utmärkt.
Har dock märkt att akrylfärger håller sig sämre i filmburkar än lack- och enamelfärgerna gör. Verkar som om lösningsmedlen i akrylen smiter iväg lättare än vad förtunning och lacknafta gör.
Niclas
Jag kom precis på att när jag slutade bygga första gången ca. 1990-95 så målade jag ju fortfarande med farsans gamla Humbrol-färger från slutet av 60, början på 70-talet. En del av dem hade luften kommit till så de var ju helt körda men de som varit ordentligt förslutna, inga problem alls.
Visst är citadellburkar plastburkar med "knäpp-lock?" Kan tänka mig att det är lättare för luft att komma till och lösningsmedel att smita ut där än "riktiga" färgburkar (humbrol) eller skruvlock (model master, tamiya).

När jag skulle måla kanonerna till min Schnellboot jag bygger nu så använde jag Humbrol Metal Cote som är över 20 år gammal. De burkarna var använda förut när jag byggde på 80-talet, men de funkade fortfarande.

Just Citadels färger tycker jag är dom som håller sämst. För en sisådär 15 årsedan hade dom helt undebara färger (En högre burk i lite mjukare plast.) Efter dom bytte till burkarna i hård plast tycker jag deras färger torkar ut på nolltid. Har fortfarande några burkar av den gammla färgen och den är nästan som ny men är väl säkert mycket giftigare eller något.
Jag tippar i lite av Modelmasters thinner för acryl färger i mina Citadel burkar, segt innehåll blir som nytt. För övrigt tycker jag att citadels metall kulörer är skitbra!!
Snor burkarna av sonen som målar warhammerfigurer med dom
Thomas
#6 Har fortfarande kvar en del av de gamla burkarna och de funkar faktiskt fortfarande! Likaså har jag kvar deras gamla bläck/wash flaskor med pip ala Vallejo!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Om man ska förvara färg länge är det lämpligt att vända upp o ner på burken. Då kommer det ingen luft till.