Träbockning
Brädgång.
Så här gjorde jag.
Ritade ut formen på arbetsbrädan.
Spikade klotsar så dom följde linjen på utsidan.
Blötlade plyfan en kvart.
Satte plyfan på plats och pressade den mot utsidans klotsar och naglade fast med klotsar på insidan.
Fäste en regel i ovankanten för att få plyfan vinkelrät mot arbetsbrädan.
Lät den torka och baddade sen utsidan rikligt en gång till för att få träet att svälla o få en extra "sträckning" där.

Mera byggtips, det gillar vi.
Jag har gjort liknande med lister till köket. Använder man varmvatten (jag doppade listerna i kokhett vatten), blir träbitarna nästan som spagetti. Väldigt lätta att böja. Fast det finns nog risk att plyfans lim separerar.
Jag spolar i badkaret o tempraturen blir 55- 60 grader. Har inte plyfan liggande i mer än 15- 20 min. För att limmet ska separera krävs nog många timmars blöta. Jag ska gå yt nu, spola i och lägga en vanlig o en lättplyfa o låta dom ligga där o dra länge så får vi se. Så jag återkommer med resultat.

Blir spännande.
Lite nyfiken på vad du ska ha det till också. Misstänker att det är till Albatrossen, men det kanske är nya saker på gång?
Så här gick testet.
1. Efter en halvtimmes blötläggning gick det att bocka vanlig plyfa: Överst i bild.
2. Efter en halvtimmes blöta gick lättplyfan att skala med nageln: Nederst i bild.
3. Efter 2 timmar gick den vanliga plyfan att skilja lagren åt men då fick jag använda kniven och ändå lossnade skivorna inte riktigt från varann trots att skivan var så smal. Mitten i bild.
Nu är det också så att det var olika träslag. Lättplyfan är ju porösare i träet 0 därför suger den lättare vatten o det får man också ta en viss hänsyn till.
Den vanliga plyfan jag talar om är det yttersta lagret av björk, men annars är tjocleken densamma som på lättplyfan.
Jo, det är till brädgången på albatross.

Tackar
Då gäller det alltså att hålla tungan i rätt mun, när man ska välja träslag och blötläggningstid.
Det är ju perfekt när man gör bordläggningen. Där kör jag med balsa. Då är det ju ingen risk att det separerar.
Däremot avskyr jag när det tar längre tid att bygga, eftersom man dessutom måste vänta på att vattnet ska försvinna. Jag är en utpräglad bråttombyggare, vill inte vänta på att allt ska torka jämt. Bräder, lim, spackel, färg och allt vad det kan vara.
Tror det är vanligt hos oss alla lite till mans (kvinns). Finns det NÅGON därute som bara bygger EN sak i taget? 

#5 De är lätt räknade! 
Stefan - Modellbyggare

Fy f-n va häftigt!
Varför har inte jag kommit på det där? Visserligen har jag redan två sågar, men det där var helt i min smak.
Sågar den i zig zag också?
#7 Så bra!
#8 Finns det inte tunna runda sågklingor? Då kunde det kanske fungera ;-)
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Man kanske kan ställa in den på att brodera, och på så sätt få ett snygg träsnideri?

Ingen återfjädring? Det är ju fantastiskt bra. Kanske ska börja spana efter björk.
Vill minnas att de är otroligt dyra i förhållande till vanlig plyfa. Frugan använder det med, så vi köper skivor på 1x2 m. Pris 200-250kr. Om jag inte kommer ihåg helt fel är motsvarande pris för björk, ca 800kr. Lite skillnad. Men en liten bit kanske man kan hitta.
Tack för att du delar med dig av dina experiment.
Du minns alldeles rätt, priset blir ca 700 kr. Jag köpte mitt i hobbyaffären och fick ge 67 kr för en bit på 10x100 cm.

Björk blir dessvärre lite svårt att motivera i "storpack". Vi får se om Skara Slöjddetaljer kanske har en billig (yeah right..) bit.