Hårspray=Bra till mer än hår!
Hittade en mycket intressant och informativ tråd på Mig-forumet… Har själv testat att använda hårspray och tycker det funkar mycket bra…
Kolla speciellt in Chevan(tror iaf att det är sån
) på sidan 2… Så cool

hmm verkar spara en hel del tid får läsa på ordentligt sen testar vi.
Jag som är grymt trött efter endast 2,5timmars sömn inatt fattar inte!!!
Målar man med den färgen man vill ha under först sen på med hårspray och sen på med tex vit? Efter det tar man och skrapar bort målar bort den färgen man inte vill ha kvar där det ska se slitet ut? Måste man vara snabb efter att man lagt på det översta lagret färg eller färster det inte så bra på hårspray`? och hur får man isåfall den färgen man vill ha kvar att fästa ordentligt??
Jag vet många korkade frågor på en gång men jag är som sagt trött som f*n och orkar inte läsa allt på engelska så är det nån som orkar förklara på svenska för mig är jag tacksam. Nån som provat och vill dela med sig av erfarenheter?
#2 Har också svårt att sova… Jäkla sol som aldrig vill gå ner :D
Jag har testat det några gånger och detta är min metod:
1.Först sprejar du på själva bottenfärgen, dvs den färg som du vill skrapa fram. Låt denna färg torka ordentligt. Jag brukar låta min färg torka i ett dygn.
2. Spruta på hårspray(märke verkar inte spela nån större roll) över hela modellen i ett tunt skikt. Har du en airbrush så använd den… Blir mycket mer kontrollerat då. Låt detta torka i 30 minuter.
3. Spruta på topplagret. Exempelvis vitt om du vill göra ett vinterkamoflage på en stridsvagn. Låt den färg torka en stund.
4. Blöt ner den modellen med vanligt vatten. Låt verka i ca. 30 sek. Gör gärna en liten del åt gången.
5. Nu är det bara att gå loss på modellen med olika verktyg. Mina favoriter är en gammal hård oljefärgspensel samt tandpetare.
6. När du är klar med skrapandet så låter du modellen torka och sprejar slutligen ett lager lack och modellen för att fixera färgen ordentligt. Har själv testat att ha på olika enamelwashes ovanpå min modell efter detta steg och färgen löses inte upp…
7. Voila… Du har nu förhoppningsvis fixat till ett fint slitage på din bil/stridsvagn/etc.
EDIT. Jag använder Tamiyafärg. Dock ska det funka även med Humbrol… /EDIT
Ett tips jag har hört är att använda parfymfri spray, annars kan det bli lite fel intryck när man tittar på modellen från nära håll, dvs inte intryck av lera, olja, diesel och avgaser, utan av frisörsalong.
Nej tack.
Efter katastroferna med Johnsons golvpolish tänker jag inte chansa på några fler konstiga metoder.
Ingen hårspray på mina modeller och inte i håret heller för den delen.
#3 Ok jag fattar lite bättre nu men en fråga till. Jag som penselmålar hur ska jag göra? eller funkar det om man använder tex tamyias spray eller något annat märke tex biltemas hobbyfärg är det nått du vet?
Jag tycker det hela låter väldigt intressant och skall testa på en "skrot" modell jag har byggt och testar olika saker på.

#5 problem med Johnsons klarpolish? utveckla!!! har ställt frågan tidigare här på forumet och ingen verkar ha haft några problem.
#4 Ligger nåt i det du säger
#5 Där kom du med en intressant kommentar… Har postat en fråga på Mig-forumet angående denna tekniks åldersbeständighet… Får se vad jag får för svar.
#6 Jag har testat att penselmåla med Tamiya akrylfärg och det gick inte så bra. Anledningen tror jag är att lösningsmedlet i färgen löser upp hårsprayen och liksom blir en enda gegga när man är där med penseln och kletar… Därför tycker jag det fär bättre att spruta på färgen, antingen med burk eller med airbrush.
Jag har ej testat Tamiyas färg på sprayburk eller Biltemas hobbyfärg men jag skulle tro att det funkar med dessa(råder dig dock att TESTA på nåt skrot innan du går loss på dina finmodeller
)…
På Mig-forumet använder de en massa olika färger bla Tamiya, Vallejo och Humbrol. Nåt som man dock ska vara uppmärksam på är att inte spreja på för tjockt lager av det översta skiktet färg… Då kan man få problem att nå ner till hårsprayen med vattnet och således löses inte färgen upp…
Har även bifogat några testobjekt som jag gjort till mitt kommande dio… En gammal skraltig rysk "anslagstavla" och två ammolådor.
Att penselmåla är nog svårt oavsett om man använder salt, vaselin eller hårspray som färghinder!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Jag var tvungen att testa idag när jag hade lite tid över. Kan säga att det nog blev för tjockt med färg för jag hade otroligt svårt att få bort färgen. Jag testade med Biltemas hobbyfärg vit och försökte få bort med pensel och tandpetare. Det gick inge vidare men jag testade en vanlig disksvamp och då fick jag bort lite men uppnåde inte det resultatet jag ville ha. Ska dock testa på samma modell men med tunnare färg det borde gå. Jag återkommer med rapport efter jag testat. Skönt att ha några "skrot" modeller att testa på.
Synd att det inte fungerade som du ville
Men det berodde antagligen på att färgen var för tjock som du skrev… Alternativt typen av färg… Dock tycker jag inte typen borde spela så stor roll så länge den är tunn nog…
Lycka till med dina nya försök!

De skriver ju att det ska på ned generöst med spray också.. Kanske hjälper. Jag tror på denna metoden men kommer nog prova först på något försöksobjekt. Dessa metoderna är inte menade att testa på första bästa bygge. Det är först när man behärskar det som det bör utövas ;) tror jag

En liknande metod som jag tänkt prova på min Churchill är att använda Marmite. Det är ett jästextrakt som engelsmän breder på smörgåsar och som är fritt från fett. (Det smakar som det kisse gör i lådan och jag fattar inte hur någon fixar att äta det. Jag har normalt inga spärrar när det gäller mat men Marmite går inte…) Man lägger en basfärg och sen lägger man på Marmite där nästa lager skall se ut som det flagnar. Efter att det torkat en stund sätter man modellen under vattenkranen och borstar av med en tandborste.
Låter intressant… Var får man tag på Marmite?

#14: Har aldrig sett det i Sverige. Jag fick min burk av goda vänner som kommer dragande med allt möjligt konstigt i matväg från utlandet.

Enligt Marmites hemsida ska Haugen-gruppen vara importörer, men det finns inget när man söker på Haugen-gruppens hemsida.

#16: Låt oss göra ett experiment tillsammans nästa gång vi träffas. Jag fixar en lämplig grundmodell så provar vi hur det blir och lägger upp bilder här.

#17: Låter kul!

#16 japp hittade ett ställe som säljer den i Sverige
http://webshop.englishshop.se/en/article/839/marmite
och enl de britter som vi känner så ska det vara gott!!!

#19: Med tanke på att vi har att göra med en nation som friterar sina pommes frites i kasserad hydraulolja så är jag inte så förvånad över att de gillar Marmite… Å andra sidan så har vi en del saker i Sverige som engelsmännen tycker är hur vidriga som helst. Jag har bjudit engelska kunder på salt lakrits och hittills har ingen gillat det. Det har till och med varit skämt om att det kommer att stå mig dyrt i kommande förhandlingar.
Hur som helst, back on topic. Husets Marmite hade blivit slängd så jag provade med tandkräm i stället vilket fungerade kanonbra.

#20: Men det var väl ändå tandkräm med vinägersmak?! 

#21: Nej, det är smak av steak and kidney pie. Haggis-tandkräm borde också funka tycker jag…

#22:

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#24: Smaklig måltid! 

hahaha

Problemet jag har är att det krackelerar. Det spelar ingen roll om jag använt Humbrol eller Gunze/Tamiya färg. Det spelar inte heller någon roll om färgen fått torka kort eller lång tid innan Johnson sprutats på. Tunnt eller tjockt lager Johnson, samma resultat. Det har krckelerat efter ett tag. Jag gav upp efter att vara nästan färdig med Bare metal kromning av en Cheva 1957 när den krackelerade. Min bror har en bil som efter flera år på hyllan krackelerade. Jag har hört om flera som har haft samma problem medan andra inte har haft det. Så det verkar vara lite lotteri om det ska gå bra.

#24: Har du provsmakat än…?

#28 låter inget vidare men det verkar som chansen är extremt liten att det ska hända efter så få tar upp det!
Men skulle inte va något vidare roligt när drömbygget går i stöpet pga lacken.

#29 japp jag har testat och det var det dj… jag någonsin smakat min dotters polare som är britt äter det på smörgåsarna och säger att det påminner om vårt nutella men inte f.. är det enns i närheten av det.

blääääää….

#31: Det ante mig att reaktionen skulle bli nåt i den vägen…

#32 nää klart är att det inte går att äta för stark/frän smak!