Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 6816 ggr
rikardengdahl
0

Billing boats "phantom"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag kom lådan med nästa bygge

rikardengdahl
0

En öl sen var det dax att börja med skotten

Jonssonligan
0

Ahhh, trevligt. Fler båtar att följa. Ser gärna mer på detta.

Lycka till.

rikardengdahl
0

Medans limmet på så kollade jag lite på sätena, dom är av plast och enligt bilden på förlagan ska dom målas vita. men va tror ni om att klä dom med tyg eller tunt skinn?

zander
0

Det var snabbt marcherat må jag säga.

Jag tror på tunnt skinn.

Om du väljer tyg är väl stretschtyg lämpligt, men limmet går väl lättare genom tyg än genom skinn.

Sen finns det kanske nåt sätt att spärra så att limmet inte går genom tyget.

Det vet säkert nån annan här på Fokus mer om.

rikardengdahl
0

ja får kolla om de finns så tunt skinn, provmålade på silvertejp å de blev sådär, e ju en "lucka" längre bak på båten oxå som ja förmodar de ska föreställa pressening eller nåt liknande, funder ppå att klä den i skinn  med om de funkar.

PonCar
0

Vilken Cool racer!

#5 Du kan ju alltid testa mitt standardknep för textilliknade ytor -ta folien innanför locket på ett bregottpaket el liknande. Diska av den ordentligt m diskmedel o ev torka av m lacknafta el liknande. "Klä" sätena med folien, grundmåla tunnt och låt torka ordentlgt. Slutmåla sedan, ganska tunnt så att "strukturen" inte försvinner. Har inget universaltips för hurdu skall limma fast folien på sätena dock -kanske nån tunnflytande form av kontaktlim kan funka. Annars borde mångsidiga "Gator's Grip -Acrylic Hobby Glue" fungera. Finns bla hos Hobbybokhandeln.

TommiN
0

Snygg racer,kommer bli intressant att följa detta bygge..mycket bilder bara..Glad.

rikardengdahl
0

Dax för uppdatering

Klar med bordläggningen upp till vattenlinjen

Azgaron
0

Ser bra ut så långt Rikard!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

rikardengdahl
0

Medans det torkar lite så har jag inskaffat skin och lite stoppning till stolarna. Och vit galon till "motorluckan" mäter och pillar lite, får ta fram symaskinen för jag ska prova att göra ränder i skinnet. Sen funderar jag på att skaffa "besättning/människor" till båten. Är dom 180cm långa så blir de 12cm, får väl se om jag kan hitta några dockor i leksaksaffären

rikardengdahl
0

En soffa i sittbrunnen klar Skrattande

TommiN
1

Riktigt snyggt!

zander
0

Jättefint o sömmarna förhöjer, dom får dynorna att se stoppade o mjuka ut.

Texxas
0

Jättesnygg soffa !

Azgaron
0

Mycket snyggt!

rikardengdahl
0

tackar 12,13,14,15, ja blev nöjd, de ligger stoppning under.

just nu så ska ja fortsätta med bordläggningen

johannespanzer
0

Vansinnigt stiligt! Säger som de andra - fin soffa! Skrattande

Apropå gubbar, gamla vintage star wars är ca 10-11 cm om det kan duga. Men de kan inte böja knän eller armbågar. Jag föreslår gamla GI Joe / Action Force från sent 80tal om du kan hitta dem, eller nåt liknande. De var aningen större och mycket böjbara tom i axlarna om jag minns rätt. (har de få gubbarna jag har kvar magasinerade hos farsgubben).

WildeSau
0

#11 Riktigt snyggt! Har du tapisseriverkstad hemma?

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

rikardengdahl
0

Jag får se hur det blir med gubbar, ska kolla lite.

#18 Jag hade 4 i syslöjd Skäms

WilcoX
0

Oj oj Vad fin soffan blev ! Vilken skillnad Förvånad

Den kommer bli väldigt fin den där båten !

rikardengdahl
0

Japp, nu är bordläggningen klar

rikardengdahl
0

Nu är det slipning och inpassning som gäller, sen grunda och slipa och pilla. Återkommer med uppdateringar. Nu  bär det av till jobbet så det blir inte mer gjort idag. Ha de bäst gott folk

rikardengdahl
0

Jaha då var det dax för lite nytt, har slipat och grundat. Blandar grundfärgen med hälften vatten så tränger det in och reser fibrerna och man ser lättare var men missat att slippa

rikardengdahl
0

Lagt på mahongy på ena sidan, phu, vilket jävla krångel. Går inte och sätta fast det med nålar, och snabblim torkar för fort då det hinner tränga in i mahognyn utan att fästa. Så jag kör med snabb hobbylim som går ganska bra. Får väl se om jag lyckas bättre med andra sidan.

Proosen
0

Finns ett knep till att limma fast fanér, stryk på vanligt vitlim tunnt på båda ytorna och låt det torka. Ta sen ett styrkjärn och värm fast virket. Kanske svårt om det inte är helt raka ytor att komma åt ordentligt. Klädde in en vagnskorg till en diligens på det viset och det funkade jättebra. Ha inte för hög värme så du bränner virket!

Till en båt bör du dock använda vattenfast vitlim, typ trälim för utomhusbruk.

Mycket snyggt bygge hittills, den där soffan går inte av för hackor direkt och mahogny är bara så snyggt när det är blanklackat och fint.

Niclas

rikardengdahl
0

Tack för tipset men som sagt så är det böjda  och välvda ytor så det går inte att använda strykjärn. Har fixat lite till på sofforna, har sytt ner mitten på dom så dom inte bullar upp så mycket. Kommer fler bilder när batteriet till kameran laddat klart.

pelleb
0

Det ser jätte snyggt ut Skrattande Det är något visst med båtmodeller i trä. Ser fram emot fler bilder på skönheten.

PeO

rikardengdahl
0

Ja då var mahognyn och roder och propellern på plats

rikardengdahl
0

Nästa blir däcket som bitvis ska kläs med mahogny

Azgaron
0

Sere snyggt ut Rikard!

Proosen
0

Den blir kanonfin den här! Ska du köra med en också?

Skulle nog vara maffigt att sen den surra iväg och klyva vågorna. En liten borstlös motor så får du både lång körtid och tillräckligt tryck för lite fart också.

Niclas

rikardengdahl
0

Tänkte först göra den till R/C men hoppar det, då det kostar lika mycket som att köpa en annan modell. Limmade fast däcket igår så nu ska jag ta en lite kaffe och se hur det ser ut.

rikardengdahl
0

har fått på däcket och börjat med lite mahongy

rikardengdahl
0

Då va mahognyn klar, ska börja måla de vita nu, blir ju med pensel men de ska nog bli bra får vi tro

zander
0

Snyggt jobbat. Ser klassigt ut.

Ibland undrar jag: Har du turbofingrar eller jobbar du bara effektivt?Skrattande

rikardengdahl
0

hehe, jobbar nog effektivt. men idag har jag inte gjort nåt mer. Nu är det ju målning av botten och det måste ju torka länge mellan slipningarna. Och lär väl upptäcka flera små missar i bordläggningen som måste göras nåt åt. Ska  ge det ett lager färg nu

rikardengdahl
0

Medans färgen torkar så fick jag ge mig på sittbrunnen

rikardengdahl
0

Ser att limmet syns genom glaset i nederkant, lite synd men inget att göra åt nu. Sen var sofforna lite bulliga så jag drog ner dom lite i mittsömmen

Azgaron
0

Mycket snyggt Rikard!

pelleb
0

Det här blir ruggit braSkrattande Du måste ha riktiga "trä" fingrarGlad

Inredningen ser superb ut.

PeO

Jonssonligan
0

Mycket trevlig sittbrunn det där. Fint jobbat.

rikardengdahl
0

trodde jag lärt mig från förra bygget att grunden innan målningen är A och O men blir att slipa och spackla lite. Nu blir det kubbspel och öl med jobbet så det blir inte mer gjort idag

PonCar
0

Ofantligt snygg båt blir det!! Och dina skinnsäten med sömmar och allt får ju mitt tips om margarinpaketsfolie att framstå som rena sandlådenivån… Bra att du inte gick på den linjen!Glad

Pontus

rikardengdahl
0

Ja de blev nog lite bättre än margarinfolie Flört

Har börjat måla botten och klarlacka lite mahongy

Azgaron
0

Ser snyggt ut Rikard!

WilcoX
0

Sofforna ser grymt snygga ut !

rikardengdahl
0

Tackar för era snälla kommentarer. Nu  är det fortsatt målning av botten kvar och montering av sittbrunn

Exelon
0

Mycket snygg båt du bygger, tycker att dom vackraste båtarna är just gamla motor(sport)båtar i trä, den du bygger är inget undantag.

zander
0

Snyggt jobbat.

Mahogny har jag inte jobbat med men har för mig att det är svårare än med teak o att knivarna måste va supervassa för att få till det i skarvarna.

Är det så?

rikardengdahl
0

Ja det är inte så lätt direkt, har fått till det ganska bra. Har målat en linje vid vattenlinjen och det blev lite missar för det kröp upp lite färg vid skarvarna vid mahognyn. Men börjar närma mig slutet, är en del klarlack och slipning kvar.

rikardengdahl
0

Nu är hon klar!

rikardengdahl
0

Blir ingen R/C av den så hon får ligga på torra land Flört

rikardengdahl
0

Skall ju sitta en USA-flagga men jag ska sätta dit en svensk

rikardengdahl
0

Sista bilden. Har helt klart varit ett roligt bygge

pelleb
0

Den har du lyckats bra med Skrattande  Helt enkelt SKITSNYGG!!

Bra jobbat.

PeO

rikardengdahl
0

Tack PeO. Jag är nöjd Skrattande

pelleb
0

Det har du all anledning att vara tycker jagGlad

PeO

WilcoX
0

Den blev grymt fin !

Riktigt fint jobb med sofforna, Blev ju helt klart MYCKE bättre.

TommiN
0

SNYYGGT!!Glad

StefanW
0

Tummen upp! Mycket snyggt!

Stefan - Modellbyggare

Exelon
0

Mycket stilig båt du fick till, hel grym!Skrattande

Azgaron
0

Mycket snyggt bygge Rikard!

Texxas
0

Mycket snygg skuta!

ElLobo
0

Mycket snygg!

sponny
0

Väldigt snygg båt!

zander
0

Tjusigt. Ädelträ e mums. Du har väl använt giftfri bottenfärg annars finns risken att gräset vissnarFlört.

WildeSau
0

Mycket snyggt bygge!

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Proosen
0

Mycket fin båt!

Bara älskar barrel-backs, det är så snyggt när fribordet svänger av innåt i en båge akterut.

Tummar och tår i vädret för Fantomen och byggherren!

Niclas

Jonssonligan
0

Mycket trevligt bygge. Blev väldigt snygg.

rikardengdahl
0

Tack för alla komentarer, det inspirerar till nya byggen. Men nu blir det sommar uppehåll. Funderar på ostindiefararen, satt ju kanoner på den original men när dom byggde den nu så hoppade dom över det. Och i satsen från billing boats är det inga med, men det finns kanonluckor så jag ska se vad jag kan hitta. Får försöka lista ut stroleken på dom och räkna om till rätt skala, kan hända att kanonerna till wasa-satsen passar. Och då finns det att köpa lösa pipor och ställningar. Får väl se hur det blir

bosnafly
0

kanonfint bygge,sitter och letar efter tips till mitt GB16 en fiskebåt,som har några soffor och min fråga är om du orkar förklara lite mer hur du gjorde med dina soffer,var hittar man skinn som är lämplig till modeller mm,vilket lim använde du?

sani

www.bosnafly.n.nu

rikardengdahl
0

#71  Llåter som ett trevligt bygge, har du några bilder? "Skinnet" jag använde köpte jag i en vanlig tygaffär. Stoppningen kan du oxå hitta i tygaffären. Jag satte först fast stoppnngen med dubbelhäftande tejp, sen sydde jag ränderna till båda sofforna samtidigt, klippte på mitten så ränderna blev lika breda. Har enbart limmat på baksidan när jag vikit över skinnet. Anväde snabblim, för där på baksidan syns ju inte kanterna. Snabblim kan göra att skinnet "korvar och skrynklar" sig, så försök om möjligt gömma kanterna. Om du jämför sätena i inlägg #11 och #38 så ser man att den första bilden är soffan lite bullig i mitten, så jag använde svart tråd och sydde för hand längs vikningen och ut på baksidan för att spänna ner skinnet. Lägg gärna upp bilder på ditt bygge, eller de kanske finns? jag får titta genom forumet.

ElLobo
0