tips sökes
funderar på att bygga en liten hobbyhörna i kläddkammare,men det finns ingen ventilation i den,den är ca 2*2m stor,men hur lösa det med friskluft,annars blir man bara hög av ångor,ska inte sprutmåla där men limma och måla med pensel.
sani
www.bosnafly.n.nu

Det är svårt o hjälpa dig när man inte vet hur det ser ut…men i värsta fall så skaffar du en annan dörr som passar i dörrhålet, gör ett hål i dörren och sätter in en fläkt med filter i…så att den renar luften…
Jag hoppas att du får nån idé av det här förslaget…

Ledsen Sani du får nog göra som jag gjort byta bort alla giftig saker och köra med den gröna vägen… om du vill bli lika gammal som en annan
visst vill man bli äldre än år,köra med gröna,kan du förklara lite mera?vilksa färger o annat du kör med då?
sani
www.bosnafly.n.nu

#3 jag har börjat plocka bort alla oljefärger och lösningsmedel så även på lim sidan.
Detta då jag har en liten klädkammare som kombinerad data och hobby rum. bild kommer när jag slutat jobba.
så det är Vallejo och Gatorglue och fingerfärg som wash som gäller, har börjat med att måla tennfigurer som är lätta att göra rent om det inte blir bra med de nya färgerna.
Vallejon torkar grymt fort så det är inte lika enkelt som med olje färgerna att få ett bra resultat.
Finns medel att tillföra färgen som gör att den torkar långsamare men det är slut eller finns inte hemma, någon som vet var det finns i lager??? till Vallejo färgerna.
Mvh Johan

#4_5 När det gäller penselmålning är det bara Vallejo som gäller för egen del. Retardern jag använder är uteslutande "Liquitex" som har samma konsistens som vatten. Blandar man tre droppar Vallejo med en droppe Liquitex så har man ca en halvtimma på sig att måla. Vallejo har en egen retarder men jag tycker den funkar sämre.
Liquitex hittar man hos Zinkvit.
då får jag börja byta ut mina humbrolburkar mot vallejo….var köper man billigast dessa?
sani
www.bosnafly.n.nu
Vet inte, Hobbybokhandeln kanske! Ska du göra dig av med dina Humbrol? 
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
det blir nog så,ska först kolla vad som erbjuds av vellejo för olika kulörer,och testa de först innan jag bestämmer mig,men om du är intresserad så kan du få köpa de,vet ej hur många jag har men ca 40-50st,de flesta bara använda lite grann.
www.bosnafly.n.nu
Sani leta på ebay om det finns Vallejo boxar med färg.
Finns färdiga väskor att köpa med färg och tillbehör.

Jag har köpt de flesta av mina Vallejofärger från säljaren Maelstrom Games på eBay. Jag tycker han har bra priser och dessutom gratis frakt.
#8 Låter intressant! Du kan väl höra av dig ifall det blir aktuellt!
#10 Tack för bra tips Patrik!
¤10
det fanns många olika boxar,hhmmm,får titta närmare på de.
sani
www.bosnafly.n.nu
om jag har förståt rätt så är vallejo gift och luktfria färger som går att både pensla och spruta med?
hittade en såm här väska med 72 färger,kan det vara nåt?
www.bosnafly.n.nu

#8: Har du ingen erfarenhet av Vallejo så testa först! Antingen älskar man den eller också hatar man den, själv hör jag till den senare kategorin. Det finns ju fler luktfria Tamiya, Gunze, Citadel och Polly t.ex., annars hittar du både Vallejo och Tamiya (hela sortimentet) hos Hobbybokhandeln, fastnar du för Vallejo så har Wentzels ett stort utbud på kulörer, Gunze finns hos Rebell Hobby
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#10 De var billiga på de större färgboxarna och med gratis frakt!
#13 köp den med militära färger direkt den är också på 72 flaskor.

#5 tackar för tipset, de ska vi prova.
Verkar vara ett vettigt set och med tanke på att det är fraktfritt så blir det helt Ok pris, även om det är en liten slant på en gång!
bor du i eget hus eller lägenhet
I eget hus hade jag fixat 1 eller 2 ventiler i väggen gärna med en paxfläkt och ett hål i dörren
bor du i lägenhet så kan det bli lite problem men ett hål i ovankant på dörren borde du ha med fläkt och sedan sågar du en öppning längst ner på dörren för annars dör du av syrebrist
då får du lite cirkulation iallafall
Min toadörr med luftgenomsläpp i nederkant

Det ser ju bra ut det där,bara att vända lite på stolen och så kan du göra lite research på datan,finemang.

vilken box är det?kan du ge mig en länk?
bra lösningar ni har,men jag har hittat ett annat,köpte en gammal skänk/byrå på blocket för 300kr,som man kan låsa,tyvär ingen nyckel men ska byta låset och den ska stå i vardagsrummet vid fönstret,och så kan man låsa in knivar och färger o byggsatsen,ska lägga upp nån bild sen
sani
www.bosnafly.n.nu
finns det nån set med färger för flyg oxå?gillade denna militära setet.
sani
www.bosnafly.n.nu
nån som kan svara på fråga ¤26?
sani
www.bosnafly.n.nu

#28: Jag har sett förpackningar med Vallejofärger för flyg, åtminstone VK2-flyg. Kanske inte lika stora som din låda men i alla fall.