Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 1441 ggr
Robban77
0

Nybörjar lack/färg frågor

Fråga 1: Desert camo på en M1 Abrams, vill ha den på sprayburk. Tamiya verkar inte ha en nån riktig nära match på skrammel burk? Modern Desert Sand från Model Master finns den att få tag på i Sverige/Stockholm?

Fråga 2: Hur stor skillnad gör en primer? Vilken skulle funka bra med färgen från fråga1? Helst inte en som kostar skjortan.

Fråga 3: Om jag kör med Tamiya sprayburk och humbrols enamel färger, vad är en bra lack att dra på innan dekaler, vilken sorts wash tillåter det? Om jag fattat det rätt så ska jag ha en blank akryl lack, detta skyddar färgen under och tillåter tom en wash basered på enamel + thinner, eller en vattenbasered med fingerfärg från panduro. Efter wash'n så tänkte jag använda matt oceanlack från Panduro.

Dom tre första av många idiot frågor ni har att vänta er….

Azgaron
0

Kan inte mycket om Tamiyas färger, men Johnson Klar polish är vad jag använder innan (och efter) jag lägger på dekaler!
Jag har gjort wash med oljefärg och lacknafta och det har funkat fint! Verkar som Johnson tål det mesta om det bara får härda ordentligt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Hayabusa]
0

Är inte Tamiya sprayfärg TS-46 rätt nära "rätt" kulör? Precis som Azgaron säjer, så funkar Johnson Klar Polish bra. Åtminstone är det mina erfarenheter. Jag brukar låta varje färgskikt torka ordentligt innan jag lägger på nästa. Speciellt om jag använder vattenlöslig akrylfärg, då låter jag färgen torka i ett par veckor innan jag lägger på Johnson Klar. Panduro Ocean Lack har jag ingen egen erfarenhet av.

Primer eller inte? Att använda primer är i princip inte fel, men är inte alltid nödvändigt. Har man t ex spacklat och slipat så kan det vara bra att få ett skikt enhetlig färg eftersom det är avsevärt lättare att se hur resultatet blev. I vissa fall KAN det vara absolut nödvändigt med en primer - t ex om man vill använda en färg som reagerar negativt med styreneplast. Då lägger man på en primer som skyddar plasten. Dock är det väldigt viktigt att färgerna fungerar bra med varandra. Vissa färger reagerar väldigt negativt med varandra, där det underliggande färgskiktet reser sig…inte så kul.  

Min favorit när det gäller wash är, precis som Azgaron, oljefärg (artistfärg på tub). Hittade nyligen en ny favorit…vattenlöslig oljefärg från Winsor & Newton.

/Stefan

berfrund
0

#2 Vattenlöslig oljefärg vart har han köpt denna? låter intressant.

berfrund
0

Hittade detta på konstlistan.se

vattenlöslig oljefärg

Det finns numera också vattenlöslig oljefärg. Färgen kan spädas med vatten och penslar och utrustning kan tvättas rena med vatten och tvål. Färgen är dock i övrigt som en vanlig oljefärg vilket innebär att den också behöver ca ett år för att vara helt torr.
Färgen kan kännas lite "stummare" när man målar med den. Den är dock ett bra alternativ för den som vill slippa lösningsmedel men inte vill gå över till akryl.

Mvh Johan

[Hayabusa]
0

#3-4 Jag köpte dessa i den lokala butiken för konstmaterial (Ängelholm). Finns säkert i alla butiker som säljer konstmaterial. Jag hade ingen aning om att denna färgtyp fanns, det var expediten som gav mig ett tips. Såhär långt är mitt intryck väldigt positivt. Kan inte påstå att den känns annorlunda än "icke vattenlöslig" oljefärg. Oerhört smidigt att den är vattenlöslig, såklart. Tidigare har jag använt oljefärg från Panduro (ej vattenlöslig), vilka fungerar bra, men Winsor & Newton verkar ha snäppet högre kvalitet. Priset på W & N är också högre, så det hänger väl ihop. Testa gärna, jag tycker att de är kanonbra!

/Stefan

starhawk
0

Fråga 1: Model Master finns på lite olika håll, men i Stockholm har Harambee hobby den om du bor härikring, har dock inte sett någon Model Master i skrammelburk

Fråga 2: Jo primer gör stor skillnad, min favorit är Tamiyas vita primer och den kostar knappast skortan, finns på Wentzels också i Stockholm, har inte sett den i något annat än skrammelburk

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
0

#6 Varför tycker du att primer gör stor skillnad? Ja, jag är mest nyfiken…

/Stefan

Robban77
0

TS-46, den kan nog funka, svårt att avgöra innan man sett den torr på plasten. Men värt ett försök. Johnson's får jag nog ta en titt på, funkar det bra att pensla på den? Tack för alls svar!

Azgaron
0

Johnson's funkar utmärkt att pensla då den flyter ut så fint att penseldragen i stort inte syns!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

#7: Primern gör liksom att efterföljande färg fäster bättre och man får en jämnare nyans i färgen. Man får även tidigt en koll på att spacklingen, glipor och detaljer blev rätt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus