Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: diorama
Läst 5286 ggr
Fisken33
0

Ert dröm projekt/diorama.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte starta en tråd där man kan lägga upp modeller eller dioraman man skulle vilja bygga men kanske drar sig för att starta med av olika anledningar, har inte hittat någon sådan tråd här så jag startar upp en får vi se om det funkar.

Här är i alla fall ett diorama som jag skulle vilja göra men drar mig lite för att göra, mest på grund av att det är lite för mycket grönska i, träd, buskar och vatten är inte riktigt min starka sida, och givetvis så är det ju en fråga om att ha plats för det också.

Sätter in den under denna rubrik, hittade inte någon som pasade bättre, den kan givetvis flyttas om ni tycker att den hör hemma under någon bättre rubrik.

johannespanzer
0

Tuff bild, jag fick titta 3 gånger innan jag fattade vad det var!

En bro står högt på min lista också, men till den vill jag ha en lättare tank (se hur det gick för tigern)! En m24 chaffe (om det stämmer, dålig på amerikanska tanks) t.ex. på en liten fransk stenbro.

Ofta tycker jag de små matchboxsatserna i 1:72 hade fina dioramor med i kittet och det skulle vara kul att byga om dem i 1:35 istället!

Annars någonting överdjävulskt skulle ju vara kul, funderar ibland på en jätelik "Sulacco" (från aliens) eller en maffig hemlig ubåtsbas med subs under reparation! Nåt madmax-aktigt skulle jag också vilja bygga någon gång, gärna i 1:35.

AlliN
0

gellar det bara dioraman eller e det tillåtet med bilar?

Fisken33
0

Ja allt som går att bygga är ju ett projekt i sig.

WilcoX
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja bygga ett diorama av Ubåts hamnen i brest.

Blir ju rätt stort om man ska bygga i en rolig skala, så det kommer nog aldrig att hända.

Men man vet ju aldrig, någon gång så flyttar väl ungarna ut Flört

AlliN
0

#3 ok här e det som jag skulle vilja bygga.

de flesta kan nog räkna ut vad det emen här kommer den.

den ska byggas av tåv sådana här.

och då blir det en kombi!!

Fisken33
0

#4 He he ja du får väll hålls i badkaret tillsvidare. Flört

#5 Ser intressant ut.

PonCar
0

Den Stora Automobiltävlingen Paris - Peking 1907!! Prins Borgheses tuffa Itala…

Vilket diorama det kunde bli…Glad

sponny
0

Det finns ett par saker som jag alltid velat göra men inte riktigt fått för mig att gå på än. antingen för att jag inte vågat eller haft möjlighet.

Den modell som alltid känts mest "skrämmande" är Wasa. Alltid velat bygga den, men aldrig riktigt vågat ge mig på den eftersom alla har en uppfattning om den och hur den ska se ut. Men nu är den köpt i alla fall, så snart…

Och sedan finns "drömprojektet" ett riktigt fett diorama (i storleksordningen 1x1,5 meter) av ett avsnitt av Omaha beach i skala 1:35. Ett par hundra amerikaner och tyskar, vatten, sand, stridsvagnshinder, bunkrar, kratrar…. Åhh, ståpäls. Skrattande

WilcoX
0

#8 Säg till om du flyttar närmare Stockholm, för då kan vi bygga det tillsammans Skrattande

Landstigningen i Normandie är ett diorama som också ligger högt på önskelistan.

ooliwer
0

Drömbyggsatesen just nu är ju en lastbil i skala 1/8. Kommer tyvärr inte ihåg vilket företag det var som hade gjort dessa.

Dom har en just nu på Modellex i Örebro för drygt 10 000 krGlad.

Oliwer

sponny
0

#9 Deal! hamnar jag i de trakterna ska jag höra av mig. Skrattande

pelleb
0

#10 Är det inte Pocher, har för mig att dom gjorde en Volvo i 1/8.

Eller är det dom man kan radiostyra? Hette inte den tillverkaren Wedico? Dom gjorde både Europeiska och Jänkartruckar och släp.

PeO

leo-
0

Det finns många dion man skulle kunna tänka sig men eftersom jag håller mig till 1/35 så blir dom STORA

som sagt Normandie , Stalingrad hade varit tufft. slaget om Berlin. Akagis sista strid

men som sagt stora. Ingen som har en fuktfri lada att låna ut Skrattande

Krille55
0

Hej där allihop!

Varför inte sattsa på 1:72,de gör ju jag med mitt Poltava projektet,började en gång i tiden med ett försök med tennsoldater är väl typ scala 1:40 nånting dvs Prince August formar.

Insåg ganska så snart ska man få nåt diorama som man bygger själv i nån hyfsad storlek skulle i alla fall jag sattsa på den scalan….

I all fall om der ska stå hemma…..mitt bygge har jag ju inte plats med hemma,men bygger det ju i sektioner för att kunna montera det i större lokal….

Har haft lite ideer på att även jag bygga Normadie,alt västfronten 1a Värdskriget med skyttergravar…..

Krille

WilcoX
0
#14 Jo tanken har faktiskt slagit mej, har settat och tittat på lite olika saker till ett normadie diorama i 1/72.

Nu får vi se m det blir något mer 1/35 diorama på ett tag Skrattande

ElLobo
0

#8 och #9: På Modellbyggarträffen hos Modellhuset Liden i Mariestad i februari visades ett Normandiediorama byggt av skolelever.

Modellbyggarträffen del 1   

_ 091.JPG

Bergamott
0

Jag kan inte välja. Det finns så många dramatiska händelser som det vore kul att få se växa fram i fullständig 3D som går att ta på … Stalingrad och Omaha beach visst, men också Monte Cassino, attacken mot torrdockan i St Nazaire (HMS Campbeltown), Pegasusbron i Normandie, Tiergartenkomplexet, osv osv.

Krille55
0

Hej där.

Klart man ska vara lite galen de e ju jagTysttänk er själva,har framför mej ryska10 redutter den här jag gör nu skall innehålla ca 400-500 figurer i scala 1:72….handmålade.

In alles tusentals figurer att måla…….

I början var jag tveksam,men idag nöter jag på,och jag hittar nya saker hela tiden som jag vill tilläga.

Jag ger mej inte,det här ska bli nåt i hästväg har jag bestämnt mej för,om jag måste skall jag väl färdigställa det själv men hoppas få påhugg av nåt museum eller nåt……är ju arbetslös museitekniker sedan ett tag,så det här blir ju lite som ett arbetsprov också…….

Tänke er själva bygga modeller som arbete,har hänt mej en gång tidigare,då jag byggde en modell av Norrtälje stad åt Norrtälje stad i scala 1:40 med figurer gjutna i tenn….fick arbete då på museet i staden jobbade där i 7år,med utställningsbygge,men även ett antal modeller.

Se där vad modellbygge kan leda till,så tro på vad ni vill göra och Gör de!!!!

Det är mitt råd…..

Krille Poltava projektet.

Fisken33
0

Ja är det någon som håller på med ett drömprojekt här så är det väll du, hur länge har du hållt på nu sammanlagt?

Fisken33

Krille55
0

Ja du fisken……

Började väl lite försiktigt där efter jul……blev lite kavalleri men insåg att det är ju antalet som blir intresant.

Så en sex månader till och från blir de la…….har ju gått åt en del tid på forskning ingen mening att börja bygga och få börja om……

Har en dialog med Armemuseert i Sthlm Tomas Roth,Peter Englund,som hjälpt till med en ritning på reduttbygget som visat sej varit väldigt värdefull.

Även Lars-Eric Höglund som forskat i 10år! på svenska och ryska uniformer och fanor har bidragit med info med 2 böcker.

Sedan har det ju varit en del prov för att få fram det material som jag skall använda för att få det bästa resultatet.

Har en liten förebild på Armemuseet där det finns en modell över en svensk 1600-tals arme…..

Där får man en föreställningt hur det kan ha sett ut,mycke fint bygge.

Sedan har ju det här slaget om Poltava belyst i nu läget av ett antal artiklar sanmt även dom utgrävningar som Bo Knarrström slutförde förra sommaren.

Vilket i sin tur även påverkat historien,med dom fynd man gjort.

Jag är ju museimänniska så min nyfikenhet driver mej samtidigt,att få veta mer om slaget så min modell blir så uppdaterad som möjligt.

Har fått besked av en man som fått slagfältet beskrivet på plats av Einar Lyth (dvs en av författarna till boken "vägen till Poltava") han fick den uppfattningen att min modell var realistik och mycket braTyst!

Han var på denna resa i förrra veckan,så det är uppdaterad info,så jag är tydligen på god väg…….

Så fortsättning följer……..

Ja jusst de höll på att glömma min sponsor!!!!

Dvs Röda Stjärnan som stött mej på senaste tiden,har köpt ca 30 kartonger med Zvezdafigurer av honom till ett mycke bra pris!

Dom senaste ryskt artelleri som blivigt lite kronan på verket,i reduttbygget 4a kartonger.

Utan röda stjärnan hade det här varit ekonomiskt omöjligt för min del…..

På senare tid även inköp av en Air Bruch spruta,suverän vid målningsarbeten.

Men visst har väl i nuläget lagt ner ca 5000:- på detta….

Krille.

Joppo
0

Kul att det går framåt Krille… Kul också att du fick beröm av Einar… Det måste kännas skönt efter alla timmar du lagt ner på ditt byggeSkrattande

30 kartonger med figurer… Crazy!

Vad ska hända med ditt bygge när du är klar med det? Ska du ha det stående hemma i vardagsrummet eller är tanken att du ska ställa ut det på nåt museum?

Krille55
0

Nja målet är ju att bygga hela slaget…….så då är det nog nåt museum som gäller,men både Armemuseet och Historiska är kallsinniga hittils,men vem vet skall ju ställa ut på Hobbymässan i Frihamnen i slutet av Sept,så det kanske blir nåt napp där……

Krille……

Fisken33
0

Ja jag kan bara säga lycka till med fortsättningen och hoppas att du får napp någonstans, är det bara i hemtrakterna som är interessant för dig att ställa ut eller?

Fisken33

Krille55
0

Nej då inte alls,skulle väl vara skoj att kunna insperera andra till sånna här tokiga projekt,here there and ewerywerTyst.

Tanken har väl slagit en att kanske tävla med den här i nån sån här slags tävling som jag sett folk är med i.

Men har inte koll på hur det här funkar,nån kanske som har nåt förslag…..

Men i nu läget är det ju Hobbymässan jag siktar på,räknar med att jusst den här delen ska vara ganska så färdig.

Har börjat fylla ut den här sektionen med stupade karoliner också,dom tar tid eftersom dom ska konventeras från stående till liggande……..

Krille