Dragon - M10 Ersatz
Dragon har som bekant börjat avisera en drös nyheter som snart skall släppas. Själv är jag av den inställningen att "jag tror på´t när byggsatsen finns i butiken". Dragon är tyvärr kända för att ta tid på sig från att dom presenterar ett nytt kit till att det släpps på marknaden. Nu i dagarna avlslöjade Dragon att dom snart skall släppa ett kit som förut i skala 1/35 bara funnits som halvtaskig resinsats eller på duktiga scratchbyggares bord. Det handlar om en mycket märklig stridvagn som är ett resultat av tyskarnas desperation mot slutet av kriget - M10 Ersatz. Det var Panthervagnar som modifierades och målades för att efterlikna den Amerikanska vagnen M10 Wolverine. De ombyggda Panthervagnarna ingick som en del i den så kallade Operation Greif. Det var en operation som döpts och planerats av den lille mustaschprydde målaren i Berlin. En kul detalj är att det fanns två stycken Operation Greif, den första startades i Ryssland några månader innan som en antipartisan offensiv. Men ingen vågade påminna målaren om att namnet var upptaget…
Det hela gick ut på att Tyska soldater skulle använda Amerikanska fordon och uniformer för att på så sätt sprida kaos och förvirring hos de allierade samt för att snabbt säkra flera broar över floden Meuse. Äran att leda detta uppenbara brott mot Haagkonventionen tilldelades SS-Obersturmbannführer Otto Skorzeny. Han bildade då "Panzer Brigade 150" som bestod av soldater från samtliga vapenslag. Hans storslagna planer fick snart skalas ner betydligt då det var svårt att få tag på bla Amerikanska uniformer och beslagtagna fungerande fordon. Endast två trasiga Shermans fanns att tillgå, vilket då medförde den något desperata åtgärden att modifiera ett antal Panthervagnar. Det var även problem att hitta soldater i större antal som behärskade det Engelska språket. Detta löstes på så sätt att Amerikanska krigsfångar blev kommenderade att lära Tyskarna att låta som infödda yankees. Historieböckerna vittnar om att krigsfångarna inte alls var pigga på att agera språklärare, ofta blev Tyskarna itutade ren "jibberish", dvs ord som inte betyder ett skit då de skulle lära sig slanguttryck.
Operation Greif blev aldrig så lyckad som målaren tänkt sig, bla hade en desertör avslöjat hela planen för jänkarna vilket resulterade att Skorzeny och hans anhang blev hårt hamrade av artilleri då dom ryckte fram mot Malmedy, och då dom skulle retirera uppstod totalt trafikaos på de smala leriga vägarna. Otto Skorzeny själv blev sårad av splitter under denna kalabaliken. Brigaden drogs tillbaka precis före nyår 1944 pga förlusterna och flera av dess soldater hade blivit summariskt avrättade då de försökt infiltrera de allierades linjer.
Vad hela operationen däremot lyckades med var att skrämma upp de allierade rejält, spekulationer och ryktesspridning orsakade ibland total förvirring. Flera fall av att Amerikanerna sköt mot sina egna inträffade då dom trodde att det var förklädda Tyskar.
Hursomhelst…. jag ser fram emot Dragons utlovade M10 Ersatz…..när den nu dyker upp på marknaden.
Intressant story Patrick! Intressant modell också! Man får väl hoppas att den hittar ut till butik nångång!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Bra artikel Patrik! Den var kul att läsa… Lärde mig också lite nytt…

#1 & #2 Ja det är en mycket intressant och annorlunda händelse.
En rättelse ville jag bara flika in i storyn. Jag skrev att Tyskarna bara lyckades uppbringa två trasiga Shermans i fordonsparken. Det var vad som fanns av beslagtagna stridsvagnar. Skorzeny förfogade även över ett antal Amerikanska jeepar, lastbilar och halvbandare i sin "förklädda" pansarbrigad.