Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 5234 ggr
[Hayabusa]
0

Tamiya Sprayfärg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde en liten test som förhoppningsvis kan vara till glädje för andra. Det gäller Tamiyas sprayfärger, speciellt avsedda för flygplan. Ja, kulörerna är anpassade för flyg i första hand. I mitt fall handlar det om AS-12, Bare Metal Silver. En kulör som närmast påminner om ett metallrent flygplan. Det jag ville testa, förutom hur färger var att spraya, var hur och om den reagerade med akrylfärger.

Målade Tamiya akryl och Gunze akryl på en skrotbit, för övrigt ingen annan färg. Lät det torka ett par timmar och sprayade sedan AS-12. Ingen negativ reaktion alls. Akrylfärgen reste sig inte det minsta, vilket jag hade befarat. AS-12 torkade rätt snabbt till en mycket jämn och hård yta med en sidenmatt finish. Kanske något för grå i själva kulören, men inte dum alls. Metallrena flygplan brukar ju bli tämligen grå med tiden, så helt fel är det inte…

Att måla akrylfärg ovanpå AS-12 var också helt problemfritt.

Det här är en färg som är baserad på lite "starkare" lösningsmedel, så det luktar definitiv mer än t ex akrylfärg. Ångorna är nog sisådär att andas in…Men min "sprutbox" dvs kartong under köksfläkt på max, fungerade utan problem. Ångorna försvann ut och något färgdamm (där det inte hör hemma) kunde jag inte spåra efter avslutad provmålning.

Tamiya har även andra sprayfärger, typ TS och PS, men om de fungerar på samma sätt - det vet jag inte.

En bra färg som jag definitivt kommer att använda!

/Stefan

Raldor
0

Efter vad jag har hört är PC och PS avsedda för en annan typ av plast som används till RC-karosser. Bör inte användas till plastmodeller. Den som sa detta säljer RC-modeller såväl som vanliga plastmodeller. Vad som händer om man använder dem vet jag inte, men har färgen fel uppbyggnad så kan den totalt förstöra modellen. Har sett detta hända med andra färger.

bosnafly
0

jag testade en sort silverfärg på burk som jag hade och lackade en Draken i 1/72 skala tyckte det blev kanonfint och jag gav modeller till grabben,sen kom frugan Vad fan är detta,silverfärg överallt,hans händer,sängen soffan,det räckte att du rörde den så släppte färgen,och tänk en 2 årig som lekte i 2 timmar med den….undrar varför det blev så,den var avsedd för hobbybruk stog det på den.

sani

www.bosnafly.n.nu

[Hayabusa]
0

#1 Det är alltid bäst att göra ett eget test, tycker jag. Då slipper man trista missöde…som att den underliggande färgen reser sig. Inte kul.

#2 Ja, du Sani…varför hände det? Tyvärr har ju vissa metallfärger den negativa egenskapen som du just beskrev. Sedan tar vissa färgtyper rätt lång tid på sig att härda ordentligt. Det kan ibland ta flera veckor! Den färgen som jag testade nu, verkar inte "färga" av sig det minsta. Ytan blir också väldigt hård samtidigt som själva ytskiktet är tunnt.

/Stefan