Die-cast och släktforskning
En av fördelarna med iFokus tycker jag är då olika intressen "hoppar över skaklarna".
Själv skrev jag en artikel om modellbilar på Proveniens - som kanske kan intressera även denna sajts läsare?

Ja, den passar även här! Många av de besökare som kommer via en sökmotor letar många gånger efter die-cast bilar av någon form. Det jag märker av så är det just "svensson bilar" man letar efter, som t.ex. en bil som föräldrarna ägde när man var yngre. Det är mycket roligare att ha än en sportbil man troligen aldrig kommer att ha råd med! Tackar för "lånet" av artiklen!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När jag var nyfödd 1960 gjorde min pappa en smalfilm (åt mig!) där hans begynnande modellbilssamling hade huvudrollen. Lite kul med trickfilmning - en bildstagning och fina övergångar.
Så roligt! Vilken nostalgitripp!
Tänk så kul man hade - och vilken tid det tog att göra sådana filmer på 60-talet och 70-talet.
Tyvärr kan jag inte visa några än. De ligger fortfarande på rulle :-)
Jag har en med Lego-stad och en med en nalle.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#3 Jo, visst är det kul! Och såväl enbildstagningarna som övergångarna var ett mödosamt arbete. Kvaliteten är riktigt bra i original. Den på Youtube är rejält komprimerad.

Klart kul grej. Finns samlingen kvar?
#5 Nej, bara delar. Däremot finns mycket annat. En del av samlingen såldes på 80-talet, men mycket finns kvar och en del har tillkommit.

#2 Vilken samling! Mycket snyggt gjord! Tackar för att vi fick se den!
Stefan - Modellbyggare

Fantastisk samling som är med i filmen! Många av bilarna är rariteter och är svåra att hitta i fint skick. Själv har jag samlat på leksaksbilar i snart 20 år och det var en nostalgitripp att se filmen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har jag lagt ut bilden i högre kvalitet, så nu kan man se den i fullskärm!
Om du själv är intresserad av smalfilm och scanning är du välkommen att läsa på Proveniens. Första artikeln här!