Vallejo Model Air
Hej på er,
är det någon som har erfarenhet av Vallejo Model Air? Främst för airbrushing, såklart. Hur står dessa färger sig mot t ex Tamiya och Gunze akrylfärger?
Vallejo Air är samma innehåll som Vallejo modelcolor fast förtunnat för att kunna användas i sprutan. Jag har själv inte testat Air varianten, men har testat den vanliga Vallejon att spruta och kan säga att jag tycker om den. Har inte sprutat allt för mycket men har inte avfärdat på lista som tänkbar färg då den inte luktar säskilt mycket, spädes med vatten och både går att spruta och pensla! Just nu använder jag mig uteslutande av Vallejos vita när jag ska spruta, då den täcker så bra! Jag vet att StefanW vet mer - hoppas han ser detta och svarar.
//Marcus

#1: Jodå, han svarar säkert när han ser detta. Men just nu har han krupit ner för att sova ett tag. Skyller på att han jobbar natt! 
Det gör nog jag också verkar det som.
För jag är ju dötrött när jag vaknar 

Fungerar färgen för din spruta kan det vara något av det bästa. Gör det inte det så gå över till tamiya-. Tycker jag.

Hoppar in lite snabbt….
Jo, jag är en av förespråkarna för Vallejo. Mina erfarenheter är goda, har kört med derar egen thinner bl.a.
Har fått tag på ett prov på en "retard" som jag provat på Tamiya och skall testa med samma på Vallejo (gillar den skarpt!)
Även om det står Air på flaskan så har jag tunnat ut lite ändå, samma sak med Color.
Är det något som jag vill framhålla så är det förpackningen, det fungerar att få fram lite mer färg med en hand ur flaskan!
Min magkänsla är att det finns fler kulörer av Vallejo som passar mig kontra Tamiya. Gunze vill jag inte uttala mig om (testat för lite!)
Det finns inget universal tryck på luften utan det varierar beroende på vilken kulör man valt (samma för de flesta fabrikat) och vilken nål man valt, (mycket täckande eller tunna linjer)
En annan viktig faktor är hur lätt/svårt det är att få hem ett fabrikat…
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Tack för er respons! Ska nog köpa några Vallejo Model Air för att testa själv. Använder i stort sett enbart Tamiya & Gunze, när jag sprutmålar. Tycker att de fungerar väldigt bra, men det är ju kul att testa något annat.
/Stefan

#6 Vad förtunnar du dina Gunze med?
#7 Hej denstore,
jag använder Gunzes egen förtunning för akrylfärger. "MR Hobby Hobby Color Thinner". Har även använt Tamiyas X20A. Har även gjort tvärtom, dvs Tamiya akrylfärg med Gunze förtunning. Märker ingen större skillnad faktiskt, båda funkar bra. Ibland läser jag om att en del upplever det som att färgen torkar i sprutan, geggar ihop etc. Det är ett fenomen som jag inte upplever alls, måste jag säja. Eller väldigt lite, åtminstone. Ok, om jag gör en liten paus i sprutandet så kan det kännas lite grand när jag börjar spruta igen. Det jag gör då, är att "blåsa ur" lite färg samtidigt som jag rör avtryckaren fram & tillbaka. Det är inte mycket som ska till för att det ska funka igen, så jag upplever det inte som ett besvär.
/Stefan

#8 Tack Stefan! Bra att veta. Själv har jag bara spätt ut dem med iso, men vill vara helt hundra på att det blir rätt på det bygget jag ska sätta igång med.
#9 Tack själv. Har läst dina artiklar om Airbrush och akrylfärg med stor behållning. När det gäller Tamiyas och Gunzes förtunning, så är jag rätt övertygad om att huvudbeståndsdelen är iso. En stor skillnad mellan Tamiya och Gunze är att Tamiya alltid är helmatt, medan Gunze oftast är halvmatt/sidenmatt/halvblank. Min känsla säjer att just den skillnaden gör att Tamiya är något lättare att lägga på snyggt. Med Gunze måste man undvika "apelsinskal" - färgen skall läggas på vått, annars får man inte den där snygga sidenmatta ytan. Gunze verkar också ta längre tid på sig att torka till 100%. Visst, dammtorr blir den fort men håller man en målad yta med fingrarna så är det precis som att kroppsvärmen i kombination med lite tryck gör att det lämnar fingeravtryck. Har upplevt det flera gånger med modeller som fått torka länge (1-2 veckor)…man får vara jäkligt varsam när man hanterar sin modell i det läget.
Nu har jag beställt ett par Vallejo Model Air på Hobbybokhandeln. Ska testa hur dessa färger är. Återkommer med kommentar & synpunkter 
/Stefan

#11 Nyfiken på utfallet!
/Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ännu en läsvärd tråd för 74Andy74…
/Stefan
Köpte ett gäng Vallejo för ett tag sen och har hunnit testa lite!
Hittils har det fungerat mycket bra både med pensel och i sprutan!
Gillar flaskans utformning, då det är lätt att droppa ut precis så mycket färg man behöver!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#14 Har använt Vallejo Model Air och har bara gott att säja om denna färg. Väldigt bra.
/Stefan