Har skaffat Airbrush !
Jaha nu har jag oxå en luftpensel.
Det är ju rikigt roligt !
Efter en del sprutande av linjer, prickar och diverse krussiduller med vatten och karamellfärg på papper så tänkte jag att nu måste jag prova med riktig färg.
Hittade inget bra att övningsmåla på så det fick bli min halvfärdiga B-25 som blev övningsmål.

Funderade lite på vad jag skulle prova för färger men så tänkte jag att varför inte göra att riktigt försök på en gång, dvs silver vilket jag har läst inte är den enklaste färgen.
Innan jag blandat till silverfärg kom jag på att att de duktiga grabbarna pre-shadar panellinjer med svart först så då provade jag det också.
Det gick väl bra även om jag tycker det är lite knepigt att spruta smala streck och jag justerade lufttrycket lite jämfört med karamellfärgen innan jag tyckte det blev ok.
Nästa steg var att blanda silver och spruta och det gick förvånantsvärt bra. Dock så försvann all min preshading fast att jag tyckte jag la på på ett jättejättetunt lager silver.
Så här blev det.

Jaha, det här var ju skoj
så vad skulle jag göra nu? ville måla mer.
Blandade till mer färg och provade att måla lite camo.
Fortfarande lite problem med de tunna linjerna men i övrigt så gick det bra, en stund….
sedan så blev helt plötsligt allt vädigt blött och märkte att det var mer thinner en färg i koppen! pytsade i lite mer färg och rörde om och så gick det bra igen.
Är detta vanligt? måste man röra om färgen då och då eller har jag någon dålig thinner? Jag målar med ModelMasters Enamel och som thinner har jag en typ av Mineral Spirit köpt på lokala byggvaruhuset.
Så här blev resultatet, ganska snyggt camo med silver och grönt 

#1-3 Ser ju bra ut! Hur bra kanter kan man få till? Tja, det beror ju först och främst på vad man vill uppnå. På en hel del camouflage så är kanterna "softa" med mjuka övergångar, i varierande grad. Ska man däremot få till en "hård" övergång, ja då är det maskeringstape som gäller.
Hur pass "bra" resultat man får med airbrush beror på flera olika faktorer. Inte minst den egna skickligheten/erfarenheten spelar stor roll.
"Incidenten" med färgen som du upplevde verkar ju beror på att färg/förtunning av någon anledning separerade. Så ska det INTE vara, normalt sett. Utan att veta exakt vad detta fenomen berodde på, så kan man ju tänka sig att färg och förtunning inte till 100% fungerade ihop. Model Master har en egen förtunning, kanske bäst att använda den? De har t om en speciell förtunning för airbrush.
/Stefan

Jag har airbrushat en hel del med Model Master enamel och aldrig haft något separationsproblem jag förtunnar med Cellulosaförtunning, är den där Mineral Spirit någon form av lacknafta kanske? Jag använder inte lacknafta längre eftersom jag inte gillar lukten och tyckte inte att penslarna blev tillräckligt rena i det. Pröva med cellulosaförtunningen istället!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Tänk på att cellulosaförtunning kan, men inte behöver paja packningarna i sprutan.
Var och en använder den färgtyp som man gillar bäst, men personligen tycker jag att akrylfärg har många fördelar just vid airbrushing. Med andra ord; ett tips inför framtida målning med airbrush är att prova akrylfärg.
/Stefan
Hej där,även jag har skaffat airbruch,min tanke var att använda Vallejos akryl färger,ser ju att nån av er använder jusst akryl.
Har köpt ett kit med kompressor och spruta kanske inte så fint som era proffsgrejjorgrejjor,men min första avsikt är ju att måla Diorama landskap i scala 1:72,då borde väl de här funka,(se bild)
Krille med Poltava projektet.
#8 Inget fel på den utrustningen! Vet förvisso inte vad det är för fabrikat, men den fungerar säkert hur bra som helst. Kompressorn ser ju att ha en tryckregulator också, stämmer det? Det är ett stort plus att kunna reglera lufttrycket. Har kompressorn dessutom en lufttank, så är det också en klar fördel - dock inget måste.
Under mina "unga år" så använde jag enbart enamel-färger i min airbrush. Som förtunning använde jag respektive tillverkares "enamel-förtunning" dvs från Humbrol, Model Master etc. Inget fel på denna kombination, men det är inga trevliga lösningsmedel att jobba med…
När jag provade akrylfärg för första gången, så var det helt fantastiskt i det avseendet. Inga otrevliga ångor, det luktade knappt alls. Rengöring och liknande var busenkelt. Mycket positiv upplevelse! Akrylfärg har väldigt många praktiska fördelar vid just airbrushing. Rent resultatmässigt, så är de också väldigt bra. Har själv erfarenhet från Vallejo, Tamiya och Gunze och har i princip bara gott att säja. Visst är enamelfärger jättebra, men nackdelen med lösningsmedel gör att det väger över till akrylfärgerna.
Nu är det ju bara min personliga uppfattning och var & en använder den färgtyp som man själv trivs med. Givetvis.
/Stefan

Har hittills bara sprayat Pactra och Model Master men är sas positivt inställd till akryl, speciellt nu när jag har skaffat en double action airbrush. Min gamla är en single action med "external mix" och därför påverkas inga packningar. Jag kanske skall använda den till dom "tyngre" färgerna, i dom situationerna när något finlir inte är nödvändigt 
#10 De flesta airbrush, av någorlunda modernt snitt, har packningar/tätningar som tål allehanda lösningsmedel. Speciellt om håller sig till de "större" tillverkarna typ Badger, Iwata, H&S m fl.
/Stefan
Hej igen
Jo den har en tryckregulator samnt en lufttank kostade 1.195:- på Bauhaus
.
Här har ni resultatet från dagens målning,blev jättenöjd med de,nu bara lite målagningar å dutt,sen så är det bara att fylla på med figurerna.
Krille

#11; Jag har en H&S Evolution, då kan jag alltså räkna med att den klarar cellulosaförtunningen?

Har också en evolution, när jag köpte den på wentzels så avrådde dem starkt från cellulosaförtunning. Ungefär "vad som helst men inte det". Tydligen var det flera kunder som behövt byta packnigarna pga att dem använt cellulosaförtunning.

#0 Texxas - oj vad kul, välkommen till "klubben" 
Testerna ser jättebra ut tycker jag!
#8 Krille55 - Oj den kompresorn såg ju jättefin ut, hur mycket skulle du gissa att den låter i decibel?
Det blir fint det till dioramat!
#9 Hayabusa - jag har aldrig sprayat humbrol, men penslade dem. Redan på den tiden tyckte jag det luktade för mycket, inte färgen, men förtunningen/lösningsmedlet som för mig var lacknafta oftasat.
#14-15 Ok, jag skulle kolla med H&S huruvida cellulosförtunning är OK eller inte. Är det "vanliga" Evo´n eller Silverline?
Ja, denna fråga måste vi bena ut…
/Stefan
Har ställt frågan direkt till H&S i Tyskland. Återkommer när jag får svar…
/Stefan

Jag ska göra ett prov till med min gröna färg, det kan ha varit så att jag var för ivrig att börja måla så jag inte rörde ihop färg och förtunning ordentligt.
Jag vet inte riktigt vad Mineral Spirits är för typ av förtunning, i affären sa de att det är en snällare variant variant av thinner.
Jag lästa någonstans att man ska ha Mineral Spirit till enamel färger och det funkade bra ihop med Model Master 'Steel' färg, dock är ju metall färger lite anorlunda.
Hittade detta på internet.
Mineral Spirits is a relatively weak and slow drying solvent distilled from petroleum.
Kemi var inte min starka sida men jag fattar att detta kommer ifrån olja och terpentin kommer från tallar, men vad det är för skillnad praktiskt för mig förstår jag inte.
Cellulosaförtunning låter som det oxå kommer från träd, är det samma som terpentin?
Har dock förstått nu varför många rekomenderar akrylfärger, inte så trevligt att spruta med thinner. Jag anväder förstås en mask men vatten är ju naturligtvis snällare mot näsan.
Men nu har jag en del MM enamel färg så jag kör på det så länge, vill ju inte behöva bygga upp ett nytt lager av färger.
Hur funkar det att blanda enamel och akryl på en och samma model? Tänkte att jag kanske kunde byta ut till akryl allt eftersom enameln tar slut.
Någon som har erfarenhet av Model Masters akryl? Airbrush och pensling.

#18 Tja det är ju teflonpackningar i ex.vis Evolution så dessa borde ju stå emot olika lösningsmedel bättre än gummi och plastpackningar. I bruksanvisningen står det att man kan använda ALLA AVSEDDA AIRBRUSHFÄRGER, vad som menas med detta kan man fundera på. Är Humbrol enamel, Model Master airbrushfärger eller ? Ska bli intressant och höra vad Harder&Steenbeck svarar.

Det skall definitivt bli intressant att höra vad H&S säger om tåligheten på min Evolution Silverline fPc
#21 Ja, vi får se vad H&S svarar. Dock tror jag, baserat på info från H&S hemsida, att det INTE ska vara några problem att använda cellulosaförtunning eller andra lösningsmedel. Vad man inte ska göra, är att lägga airbrushen i ett bad av lösningsmedel. Tätningarna i själva luftventilen (dvs den del där man ansluter luften) är inte beständiga mot lösningsmedel.
Men, som sagt…jag återkommer med mer info så snart H&S hört av sig.
#19 Vet inte heller den exakta skillnaden mellan olika förtunningar. Oavsett vilken typ, så är det ju inga hälsopreparat direkt. Man märker ju själv hur påverkad man blir av t ex enamel-thinner och cellulosabaserade färger. Det kan knappast vara bra för hälsan. Stor skillnad jämfört med vattenbaserade akrylfärger.
Normalt sett, så kan man måla akryl på en enamelyta. Tvärtom KAN ställa till problem, men inte nödvändigtvis. Bäst att göra ett prov innan på någon "skrotmodell".
Model Master akryl har jag själv inte använt mig av.
/Stefan

#22 tack för infon.
Om det kan bli problem att måla enamel på akryl så kan man ju inte måla i rätt ordning angående ljusa och mörka färger så det kanske inte är så bra, men jag ska prova.
Ska nog prova en Model Master akryl, det är den enda akrylfärg för modeller jag hittat i närheten av där jag bor.
Däremot så har jag hittat andra märken av av små flaskor akrylfärg som de säljer i en heminredningsaffär bland konstnärs artiklar. De har några olika fabrikat och på de flesta står det att de är för canvas och trä men jag hittade en som är för plast. tyvärr har de inga militär kulörer men en del användbara har de. Är det någon som har provat att spruta konstnärsfärg på plast?
Johannes….
Ja den låter inte speciellt alls,surrar lite snyggt bara…..
Och jag tyckte Vallejofärgen funkar jättebra…
Krille

Ser bra ut Texxas! Kul att du har kommit igång med airbrush, själv har jag än så länge bara en enkel spruta med lufttub från Revell, funkar hyfsat för enfärgade kamouflage eller om man maskerar förstås; jag borde nog skaffa nåt bättre så man kan måla mer på frihand. Tack för inspiration!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

#23: Har inte särskilt stor erfarenhet av Model Masters akryl, min "generalleverantör" har bara Model Masters enamel så jag har fått tag på akrylen genom andra kanaler, har hittills bara prövat två olika, den ena var okey den andra var det inte men å andra sidan var den andra inte färg i egentlig mening den var en primer och den var ljus och ljusa akrylfärger har som regel ett problem med täckningen
#24: Vallejofärgen är ett lustigt kapitel, ingen är oberörd, antingen älskar man den eller också så hatar man den, själv hör jag till den senare falangen
Svaret från H&S är att man inte känner till cellulosaförtunning och därför inte kan svara på hur deras airbrush reagerar. Enligt deras egen info så har Silverline ett "Mittelstücke" som tål lösningsmedel. Det torde ju vara själva huvudkroppen på airbrushen dom menar, men vad är lösningsmedel? Ett tämligen vitt begrepp…
Jag har på H&S hemsida kunnat läsa att det inte är något fel att använda lösningsmedel i airbrushen, men att man absolut INTE ska lägga sprutan i ett bad av lösningsmedel. Anledningen är tätningarna i bl a luftventilen, som inte är beständiga mot lösningsmedel.
Man skulle ju kunna göra ett eget test genom att köpa lösa reservdelstätningar och låta dessa ligga i cellulosaförtunning.
Personligen tror jag att en H&S Silverline tål de flesta färgtyper och lösningsmedel, men säker kan man aldrig vara.
/Stefan

Har målat lite mer nu och inga problem med separering av färg och thinner så jag fortsätter med min Mineral Spirit. Jag var nog för ivrig att börja spraya så jag rörde nog inte ihop färg och thinner ordentligt.
En sak jag märkt är att man måste vara mycket mer noga med förarbetet. När man penslar så gömmer man ju en del skavanker under ett tjockare lager färg.
Får se om jag hinner skaffa någon akrylfärg och prova i helgen.
#28 Helt sant - förarbetet med spacklimg/slipning etc är väldigt viktigt.
Ett personligt tips, vad det gäller akrylfärg. Skaffa Tamiya/Gunze och testa lite. Köp även Ajax fönsterputs för rengöring. Prova att förtunna med vanligt kranvatten, till att börja med.
Lycka till!
/Stefan

"29 Tack för tipset.
#28 Jo, förarbetet är viktigt som sagt och mer viktigt ifall man ska måla metallfärger som verkligen avslöjar minsta lilla skavank!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Snyggt målat Texxas!

#32 Tack Widen.
Måste säga att det blev mycket bättre än jag trodde.
Det var inte så svårt men visst måste jag öva och måla mer innan jag får till det lika bra som ni erfarna byggproffs.

En fråga till de stora grabbarna med airbrush.
Vart håller ni till när ni målar? Hobbyrum i huset eller något specialutryme?
Jag går själv i tankarna kring att införskaffa en airbrush. Men har inget bra ställe att hållatill med sprutmålning 
Vill ju inte sitta ute på gräsmattan…

#34 jag tillhör ju inte de stora grabbarna med airbrush, jag har ju bara haft min i 1 vecka.
Iaf så håller jag till i garaget, har en stor låda som jag sprutar i för att skydda mot att få färg överallt, men jag blev förvånad hur lite översprut det blir. Man sprutar så lite färg och så kontrollerat så färgen hamnar bara där man vill.
Har läst att andra håller till på spisen under köksfläkten.
Sitter mest vid köksbordet och använder en gammal kartong i brist på bättre sprutbox! 

#36 blir det verkligen inte en tunn hinna med färg över andra saker i köket???
Har bänk till i mitt lilla data/hobbyrum som jag skulle vilja använda om det inte färgar ner hela rummet med tiden, typ datorskärm skulle inte må bra av det mm…
Har för mig att den store körde i badrummet o hade vattnat vägar o dyligt innan…
Nja, faktiskt inte så farligt, så länge jag håller mig innanför boxen!
Sen så blir där inte så mycket översprut om man är lite försiktig!
Det är nog värre om man målar med spreyburk!
Vattnet var väl till för att binda dammet! Har för mig att de spolar vatten i riktiga lackboxar innan lackering! Kanske funkar att ha en spraykanna med vatten och spruta väggarna i lådan med först!
Frågan är hur mycket kartongen tål? 

Hittills så håller jag till i en uppskuren flyttlåda på spisen med tidningar runt om, fast det blir ingen färg på tidningarna dom är bara för säkerhets skull. Någon spridning utanför boxen har jag inte märkt inte ens när jag använder burkar. Så småningom skall jag väl få färdigt min spraybox men tills vidare funkar det här för mig

Okej, tack för tipsen! Ska höra vad sambon säger om att airbrusha vid spisen 
Använder en uppskuren kartong som jag ställer under köksfläkten. Fungerar förvånansvärt bra och något färgdamm utanför "boxen" blir det inte. Med fläkten på högsta hastighet så är det problemfritt.
Anledningen till att Denstore använde badrummet vid målning är att det utrymmet (oftast) är fritt från damm. Sedan kan man, som någon redan nämnt, spola väggar/golv för att öka graden av "dammfritt läge".
/Stefan

#38, 39, 41
Så det sprids så lite intressant då ska vi se om man kan hitta en gammalköksfläkt eller ett demo i någon butik..som man kan bygga in i data/hobbyrummet.
# 41
Aha jo dammfritt ska de va.
#42 Ja, det är riktigt effektivt. Jag brukar byta "sprutboxkartong" då och då, men det är trots flitig användning inte mycket färg på kartongväggarna. En stor fördel med att använda köksfläkten är att allt utsug dras ut "i det fria" så att säga.
Det passa givetvis inte alla att använda köket som målarverkstad, men det är värt att testa.
/Stefan
Det där såg fint ut.Det är ju verkligen skillnad på att spruta och penselmåla. När man väl kommer på tekniken och ser vad det går att gör med spruta,vill man knappast penselmåla längre.Köpte min första Airbruch av Hans Percy för 100 år sedan ungefär:En sprite.Nu mera har jag en Badger 100 xf ,och den har funkat kanonbra i 25 år. Däremot avskyr jag att spruta metallfärger,tycker det är så svårt att få sprutan ren ordentligt.Lycka till,hoppas du får mycket nöje med utsustningen./MVH Lennart

#44 Tack Lennart.
Ja det är stor skillnad på att spruta och penselmåla.
Lite mer övning så ska jag nog kunna få till ett hyfsat resultat.