Gb #9: Nu är hon klar!
Så. Nu får jag anse mig färdig med detta fartygsprojekt. En lång resa har det varit och ännu längre blir det nu när den gamla lastångaren M/S Sonoma (f.d Hawaiian Pilot) stävar ut mot okända öden och äventyr på de sju haven.
Byggsatsen är Revells nyutgåva av "Hawaiian Pilot" (Revell No 05236), ursprungligen en byggsats från 1950-talet. Originalet, ett sk "C3-class Freighter" sjösattes 3 december 1943 som "USS Burleigh", ett av amerikanska flottans bestyckade transportfartyg i Stilla havsområdet. Hon deltog bla vid invasionen av Okinawa. (Tydligen skall Revell ursprungligen även ha gett ut en byggsats av samma fartyg i denna krigsutrustade version).
Efter kriget avrustades USS Burleigh och såldes så småningom (1947) till Matson Navigation Co, varvid hon efter viss konvertering bytte namn till "Hawaiian Pilot". Under många år gick hon under detta rederi på traden San Fransisco - Honolulu, Hawaii. Hade en total lastkapacitet på ca 12500 ton. Hade även hytter för 12 passagerare förutom besättningen om 51 man. Toppfart 16 -18 knop. 1961 gick hon över till ett av Matsons dotterbolag, The Oceanic Shipping Co. vars fartyg kännetecknades av den blå-svarta skorstenen. Det var nu hon återigen bytte namn, nu till M/S SONOMA. Och det är som sådan jag har byggt henne. Dock har allt sökande efter bildmaterial på fartyget efter 1961 varit fruktlöst -trots kontakter "worldwide" med diverse marinhistoriska förståsigpåare… Således får vi sväva i ovisshet huruvida min version av SONOMA är trogen förlagan eller ej… Några foton finns dock på henne som USS Burleigh, och ett par (mindre användbara) på "Hawaiian Pilot". Nu, några bilder…

Otroligt tjusigt där hon stävar fram i lugn sjö!
Det där gjorde du bra höddu, gillar speciellt hur vattnet ser ut även om fartyget i sig också är en höjdare.
Niclas
Mycket snyggt, Poncar!
…och vattnet förhöjer verkligen intrycket.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Ja, jag blev faktiskt positivt överraskad vad man kunde åstadkomma med lite snickerispackel, akrylfärg (på tub), och "Ocean-Lack" från Panduro. Hur kul som helst att leka med! Det sista jag gjorde, nu ikväll var att montera modellen "permanent" i själva diot. För att fästa och dessutom täta skarven mellan spackelhavet och fartygsskrovet använde jag ett slags akrylbaserad gucka som jag fick rätt billigt på Hobbybokhandeln i vintras -det heter "Gel Denso -heavy transparent gel" från vallejo. Jättesmidigt att jobba med -inte kletigt som tex silicon. Blir transparent när det torkar. Lite fler bilder följer…
Jag har redan nämnt hur imponerad jag är av ditt "vatten" men nu måste jag säga det igen. Vattnet är helt underbart att titta på. Och den sista bilden… 
Fy f-n vad snygg den bilden är. Vattnet, skeppet, ljuset… Otroligt snyggt foto.
Otroligit vackert bygge du har gjort Poncar 
Vattnet fick du oehört bra också de ger de där lilla extra…
Henke
Attans tjusigt bygge! Mycket fina bilder och vattnet har du lyckats med otroligt bra!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Härliga bilder och ett mycket snyggt bygge!

Jättesnyggt bygge! Och tack för historien bakom, det var intressant at läsa!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Fint bygge!
Ser så levande ut ! Grymt fint bygge !!

Mycket vackert.
Bra jobbat
Tjusigt!!
När man ser bilderna får man en känsla att va DÄR

Riiktigt snyggt PonCar!!
Gjorde en sista trålning. 
Med 3 st Sonoma.
Sedan via cs finescale
till cs finescale igen
till Sonoma från sidan
och akterifrån
Borde bli Sonoma (3) i TheShipsList ovan.
Hur var de gamla Specialtryckdekalerna ?
Hur många smulor blev de i eller fungerade det med Liquid decal film?
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#3 Vilken bild! Ojojoj! Jag tror jag är lite förälskad i din båt PonCar! 
Snyggt bygge, snyggt vatten, snyggt foto!
Mången tack för vattentipsen, skall provas nån gång framöver!
Har du nån speciell plats att ha bygget på, hoppas på en fin monter eller så, knske åna ut den till en modellaffär?

Riktigt riktigt snyggt !
Både båten och vattnet.
läckra foton !
Tack allihopa för alla uppskattande tillrop!
#17: Du är ju en helt otrolig "nätdeckare"!! Du hittad ju bilderna jag borde haft… Jag hamnade tydligen ganska nära verkligheten ändå -det enda är väl att hon trots rederibytet tycks ha behållit de gamla Matsonfärgerna på skorstenen, istället för de blå-svarta som andra Oceanic Shipping Company fartyg. Nåja… vi kan väl säga att den målades om strax efter fotona togs…Det är ju litet spännande att göra en Sonoma som inte är helt lika som "Hawaiian Pilot". Och sen tycks hon ha fått en ännu högre "skorstenspipa" än den jag satte dit på skorstenen, och dessutom metallfärgad istället för svart. På fotona har hon något slags däckstält spänt över akterdäck -det kunde i o för sig vara en nice detalj att komplettera med (sådana stöttor medföljde fotoetsarket från White Ensign Models), men jag orkar inte ta itu med det nu. Får bli senare i så fall.
Apropå de något förvirrande försöken att reda ut fartygets historia i övrigt, som du ju så tacknämligt länkat till, är ju förklaringen sannolikt den att det funnits åtminstone tre olika fartyg i sama rederi med namnet Sonoma.
De gamla "speciltryck" bokstäverna fungerade i stort sett helt ok att applicera, även utan Liquid decal film. Ett par blev dock smulor, men jag kunde pussla ihop det med en del bokstäver ur byggsatsens medföljande dekalark. Bokstäverna du skickade mig var verkligen guld värda -tack än en gång!
Nästa fartygsprojekt blir antingen tankfartyget "Glasgow" (även det en reissue av gamal Revell) eller den eleganta lyxkryssaren "Oriana" (också Revell).
Men närmast till hands ligger nu ett bilbygge. Mercedes 500K "with body by Singelfingen" (Jo-Han).
Vilken undarbar modell,och helt fantastiskt dio.
Mycket härlig känsla i bilderna.Kanon verkligen/Lennart
Hej där.
Blir mycke imponerad av hela bygget,men framförallt av vattnet deär har du lyckats……otoligt.
Krille