Träplugg 2
Nu har jag det. Bambu ska det va. Härligt starkt material.
Så här gjorde jag: Klöv en bambupinne i flera delar, Tog sen en lagom tjock bit av det klyvda o satte i borrmaskinen. Vek sandpapper dubbelt mellan tumme o pekfinger.
15 cm långa pinnar tyckte jag var lagom för att dom inte skulle kasta för mycket.
Ett lagom tryck med sandpappret under slipningen så att fibrerna inte skulle vrida sig.
På bilden har jag satt ett kryss där materialet i bambun är bäst.
Jag köpte först en rotfruktsborste för borsten såg ut att va av nåt träslag. Men det var dom inte för limmet högg inte på dom.
Så rotborsten åker ut i buskarna där nån annan kanske gör misstag. Igelkotten t.ex.

Vad ska du ha det till?
Ska man inte ha så många, kanske man kan ta tandpetare? De är ju av varierande storlek i spetsen. bara att kapa av vid rätt tjocklek. Eller kanske "svarva" dem till rätt tjocklek i borrmaskinen.
Jag ska ha det till att sätta fast listerna på bordläggningen på cutty och istället för spik i bordläggningen på nästa, ännu så länge tänkta projekt, som inte ska ha nåt annat än bets o klarlack och där "pluggarna ska synas.
Så tandpetare i all ära men när man kommer ner i dimensionerna 0,8- 1 mm blir virket i tandpetare skört.
Men som du säger: Ska man inte ha så många så fungerar t-p utmärkt.
"…Jag köpte först en rotfruktsborste för borsten såg ut att va av nåt träslag. Men det var dom inte för limmet högg inte på dom. …"
Hehe. Det har inte slagit dig att namnet på borsten talar om vad det är för något slags trä?
ps. Namnet har ingenting med användningen att göra.
#3 Vill du utveckla det lite?
#3 Jag fattar inte heller nåt… En rotfruktsborste är väl precis som namnet antyder till för att borsta just rotfrukter? Den är väl inte tillverkad av rotfrukter?
Jössös säg att ni skojar. 
En rotborste är gjord på rottrådar av risrot, därav namnet. ROTborste.
Du har delvis rätt men en rotfruktsborste kan va gjord av många material, däribland piassava. Det beror på var den kommer ifrån.
I sydamerika använder dom nog inte risrot till sina rotborstar.
Ska ut idag o köpa en äkta piassavakvast för att testa det materialet.
#7 NEJ. Jag har helt rätt. Att man ÄVEN KAN gör en produkt i andra matreal är något som jag inte orka kommentera.
Rotborste = Rot. Piassavakvast = Piasava
Rot i rotborste har ingenting med användningen att göra. *Gäsp*
Piassava är för groft för att använda i småborstar, därför använder man det i kvastar.

En sann konstnär hittar möjligheter i alla material. Blev ju riktigt tjusig.
#9 "…något som jag inte orka kommentera" Bra, då slutar vi där då det inte ger någonting av värde i diskussionen här om vad man kan använda som plugg till bordläggning.
#8 Snyggt bygge! Kon-Tiki II ? 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Roligt att ni också gillade bygget.
Tror jag döper den till 100% Bambu
.