J 22B
Snyggt bygge Stefan! Hur var det att bygga en Marivox?
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Snyggt bygge Hayabusa!!
#3 Jag har en J22 (inkl fotoets) från Marivox Azgaron!Är du intresserad av att överta den för halva nypriset så skicka ett PM. Jag kommer troligtvis aldrig bygga den ändå.
Tack för erbjudandet Patrik! Det visade sig att jag redan har en!
Lite nyfiken då jag inte byggt nån modell av det fabrikatet än!
#3 & 4: Tack!
Jo, det är helt ok att bygga en Marivox. Huven är, i mitt tycke, det som drar ner betyget. Den är inte speciellt klar eller snyggt gjuten. Fotoetsdelarna till inredningen syns inte alls, egentligen. Synd att det inte finns möjlighet att bygga med öppen huv. Möjligen går det att fixa själv, men det är en uppgift som överstiger mina kunskaper. Passformen är klart godkänd, men gjutningarna kunde varit lite "krispigare" och med mer detaljer. Dock inget som påverkar slutresultatet.
Dekalerna är bra och det finns flera märkningsalternativ.
J22:an är ett intressant flygplan och ett riktigt minnesmärke för svensk flygtillverkning, ja svensk industri faktiskt.
/Stefan
Här en bild på en riktig J22:a, dock en J22A. Står på flygmuseét i Ängelholm och är tyvärr inte i flygdugligt skick. Motorn fungerar däremot som den ska och så sent som i påskas startade man motorn. Trevligt med kolvmotorer..
Hur som helst, så har jag varit ute och kollat denna J22:a flera gånger under byggets gång. Mest för att det är kul.
/Stefan
Mycke snygg J-22a Stefan
Har själv byggt en J22 av Marivox, och dom är helt okay att bygga.
Det enda som man bör göra är att puts ned den skrovliga ytan på plasten
Den jag byggde var den ngt äldre satsen med urkassa dekaler och utan fotets.
Så där krävdes även andra dekaler, men den nya bör vara bättre
Riktigt snyggt bygge av ett spännande plan! Själv har jag en Marivox B17 väntande i sin kartong… Blir mitt första flygplansbygge på decennier, när jag väl får tummen ur och börjar med den…

Ett snyggt bygge! Jag har också några Marivox liggande (bl a en J 22) men har aldrig byggt någon.
Tack alla
!
Ja, det är bara att sätta igång och bygga…Nä, men det är ingen svårbyggd modell. Fotoetsdelarna i cockpit kan man utan större problem hoppa över, som sagt. Övrigt fotoets är rätt lätta att få på plats.
/Stefan

Snyggt bygge Stefan. J22 var farsans favoritplan när han låg i Flygvapnet. Han skulle definitivt ha gjort tummen upp för den här.
PeO
Snyggt bygge, Stefan!
Jag byggde en J 22A till en bekant (fd. J 22-mekaniker på F 18) precis när den kom ut och det enda problemet var väl huven som jag monterade och spacklade in i framför allt framkanten. Plasten var lite skrovlig, men efter en lätt slipning blev det helt OK.
Betydligt lättare än min första J 22 som var scratchbyggd av en 5st olika modeller. 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Mycke snyggt bygge!
Tack för infon om Marivoxen! Låter som att man vågar ge sig på en sån sen! 
Det var ett fint litet bygge!

Fint bygge Stefan! Min egen J22 väntar i garderoben.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Snyggt bygge!
ska kanske plocka fram min ur bygghögen
Eftersom Flygmuseét i Ängelholm firade 5 år, så har man under gångna veckan haft lite olika arrangemang. Idag, söndag 14/6, så rullade man ut J22:an i det fria och startade upp motorn.
Här kommer tre foto…som kuriosa, så syns en ljusgul byggnad med svart tak i bakgrunden. Det är den byggnaden som Königsegg huserar.
/Stefan

#19-21: Alltid lika trevligt att se det där vackra planet!
Tack!
Och fint väder har ni också.
#21 Japp, efter några dagars monsunväder, så kom solen tillbaka
.
Alltid trevligt med lite "riktigt" motorljud, som bonus luftade Biltema sin Mustang också. Tidigare i veckan hade man besök av JAS och 32 Lansen.
/Stefan
Härliga bilder på härligt plan i härligt väder! Tänk om de nångång finge upp den i sitt rätta element…
#24 Just denna maskin kommer inte att flyga igen, tråkigt nog…Motorn härstammar från en DC3:a och kräver en del för att vara "fit for fight", dock funkar den bra för lite körning på mark. Ljudet är det inget fel på
Fast, motorn är inte det stora problemet utan själva flygplanet i sig. För att få det godkänt för flygning så krävs det en genomgående besiktning med röntgen av vitala delar mm. Det blir alldeles för dyrt, helt enkelt.
Däremot lär det finnas ett pågående projekt i Frankrike (!) med målsättning att få en J22:a i flygande skick!
/Stefan
Mycke snygg bygge 
#25: Tres bien!