Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1863 ggr
bosnafly
0

hur gör ni?

har spacklat på en modell,ska påbörja slippa men hur gör ni?ex panellinjer kan man göra nya men nitarna blir nästan bortslippade,hur gör man nya då?och när ni drar nya panellinjer hur gör ni där det inte är rakt,är det bara att ta det försiktigt som gäller?ni får gärna komme med ideér och förslag som kan underlätta och görs sslippningen lite roligare

sani

www.bosnafly.n.nu

Azgaron
0

Om jag inte fattat det fel så finns det sporrliknande verktyg som man kan ha till att göra nya försänkta nitar med!
Annars får man nog värma och dra ut en gjutstam till lämplig tjocklek, limma och kapa, limma och kapa osv!
Nitar är normalt sett inte så tydliga så ifall man tunnar ner dem lite gör det inte så mycket!

Dymotape används vad jag har förtått flitigt som stöd för linjer som följer krökta ytor!

Detta är bara sånt jag uppsnappat, så det finns nog de som kanske har bättre koll! Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

StefanW
0

Här är en variant.

Bare-Metal® SCRIBER

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

Det är ju frågan om vad det är för modell, om det är ett flygplan så ska ju nitarna vara nedslipade, på stridsvagnar är det en annan femma. Kullriga nitar går nästan inte att återställa så man får fuska lite, metoden som Azgaron föreslår går väl bra, är det en italiensk stridsvagn så kan man ju borra hål istället (dom var bra på att tappa nitar)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

bosnafly
0

¤3 ska de vara nerslippade?det är en JAS 39 i skala 1/32 från Revell

sani

www.bosnafly.n.nu

wingman
0

#4 JAS 39 Gripen har nersänkta nitarskallar, detta för olika orsaker, främst att minska luftmotståndet som annars uppkommer vid användning av kullriga nitskallar.

/Rickard

starhawk
0

Det enda man som regel ser av en nit på ett flygplan är en tunn cirkellinje runt dess ytterkant, och är planet nymålat så ser man inte ens det. I princip alla plan i metall har försänkta nitar, man är väldigt noggrann att det skall vara en så slät yta som möjligt för att minska luftmotståndet och därmed få ut full prestanda av planet, för militära flygplan är detta speciellt viktigt. Dom flesta modeller överdriver nitar och panellinjer (som inte heller syns när planet är nymålat) på ett "slitet" plan syns både nitar och panellinjer, men då endast som en ytterst tunn linje, och moderna plan är oftast inte nitade, dom är limmade

sponny
0

De enda flygplans-nitar jag har någon närmre erfarenhet är "halv-moderna" från Viggen. Nitarna på det planet syntes, som starhawk sa, bara som en tunn linje eller att niten "satt sig" en aning så att det bildats en liten grop i mitten av niten. Där fanns aldrig något som stack ut, snarare tvärt om.

WildeSau
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en SH 89 CASA 212 med kullriga små nitar Glad

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

#8: Den är å andra sidan inte ett högprestanda jetplan!

MärkligtFörvånad det där lär ju kosta en hel del soppa, har dom en nitmaskin som måste betalas av först?

bosnafly
0

lite fullsöt plan där,om inte det är en radar i nosen så har den en bra förvaringsplats iaf.tack för snacket om nitarna,ska inte bry mig så mycket om de,utan bara panellinjer

sani

www.bosnafly.n.nu