Oseberg 1/50
Ja, då var den klar.
Efter mycket filande och kladdande, så blev det till slut en färdig båt. Då detta var ett litet expriment, så har den inte så många detaljer som jag tänkt. Det blir mera på nästa(som redan är påbörjad).
Det har varit lärorikt. Jag har aldrig byggt någon träbåt förrut, så det gick väl inte helt smärtfritt, men skam den som ger sig. Det var väl inte så svårt, bara lite pilligt.

Tjusig skuta
Skall bli kul att se nästa. Vad blir det för något?
PeO

Helt klart ett bra bygge, är själv inne på mitt andra träbygge. Titta gärna in. Vad blir ditt nästa bygge?

Sköldarnas mönster är ärligt stulet från grabben. Vill minnas att det var han som ritade det mönstret.
De håller på med live:

Snyggt Magnus! Jag får komma över och se den IRL!
P.s. passade på att lägga in bilderna åt dig
Stefan - Modellbyggare

#2 + #5
Nästa bygge? Ja….ahum…alltså, det är så här….Det blir en likadan till….
Jag blev ju lite sur på en del detaljer jag gjorde, så jag känner att jag måste göra en till. Eventuellt ska barna få varsin. Det blir alltså minst 4 båtar + den stora i skala 1:25 som frugan ska få i 40 års present! (hon fyller 47 nästa gång, så jag ligger i fas….)
Jag följer ditt "phantom-bygge" med stort intresse och nöje. Jobba på.

Snyggt drakskepp!
Kul med varvsarbete, blir mer och mer sugen att bygga en mahognyräser när jag ser alla olika träbåtar som presenteras här.
Niclas

Trevligt, men gjorde jag fel med bilderna? De brukar ramla på plats av sig själv tycker jag…
Vilken snygg båt. Det kanske kan vara något att tänka på till nästa bygge man ska dra igång.

#11 Brukar lägga in när jag kommer åt! Kan visa vid tillfälle hur jag gör…
Stefan - Modellbyggare

Aaa, då är det du din rackare som gör att det "ramlar på plats".
Ja,Jag har ju läst lite hur man ska göra, men du vet, jag och datorer….

Snygg drakbåt! Jag gillar den!

Hehe, häftigt.
Vi har några sådana där "klumpar" runt om i huset. Frugan plockar upp all drivved och lustiga pinnar hon kan hitta.
Blir det aktuellt med en båt i skala 1/1, så är du välkommen ombord.

vackert bygge en gjorde du snygg
Snyggt bygge! Ser mycket bra ut!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Nu blir det ett långt inlägg igen…
#6 Jonssonligan - Mycket fint bygge! Mycket inspirerande! Hur många såna är har du byggt, egentligen?
Jag har en halvbyggd Heller Oseberg liggande (en förbenat usel byggsats !).
Men jag hänger inte med riktigt, visst är detta ett hemmabygge i trä, men baserad på hellers Oseberg?
Hemmasydda seglet är också fantastiskt bra, Sköldarna är fina också!
Iden med ett riktigt drakhuvud är helt klart intressant! Jag har lekt med den tanken jag också, men vet inte hur det skall lösas praktiskt, ett tenndrakshuvud från prince august kanske, men de drakarna kostade ju runt 300 redan på den iden, så det är väl en tusing nu. Jag har en 3-4 tennfigurer också, vet tyvärr inte serien, skalan passar nästan perfekt, som jag hade tänkt montera på båten då det begav sig, men projektet ligger nere, sen 15 år, hmm…
Om jag minns rätt, har inte Hellers förbenade byggsats 1-2 par åror för lite, samt är nån meter för kort än det riktiga Oseberg?
Andra funderingar är - satt de på sina skeppskistor när de rodde, borde det inte finnas mothåll för fötterna osv?

#21 Tack så hjärtligt.
Då tar vi svaren i tur och ordning…
Bara byggt ett skepp, och det är det du tittar på.
Båten är dock inte baserad på Hellers Oseberg (plast?) utan Billing Boats Oseberg (trä). Den modellen är i skala 1/25, och eftersom jag halverat denna båt, så är den "bara" i skala 1/50. Den är helt scrachbyggd. Mallar och ritning från Billing Boats, men i annan skala då. Det har varit en hel del skannande och utskrifter innan detta blev bra.
Anledningen till att båten blev till är egentligen feghet. Jag vågade inte kladda färg på min stora båt, innan jag experimenterat lite. Bästa sättet att testa detta blev alltså att bygga en båt till. Blev lite jobbigt i skala 1/25, därför blev det en hälften så stor båt istället.
Så den båt som här visas, är egentligen bara ett "färg-expriment"
Seglet var också ett aber. Hittade inget som fungerade. Hade ett par linnetyger, men jag tyckte att de var för styva, och hade för grova maskor. Till slut blev det vanlig lakansväv. Sydde lite sömmar, och lät det ligga i en kopp kaffe i tre timmar. Blev lite lagom fläckigt och mörkt. Nästa segel får ligga lite längre, tror jag.
Sköldarna är egentligen ett hafsjobb det med. Hittade inget bra material till detta. Nedslipade "knappar" med en bild påklistrad. Ser ok ut, men nästa gång blir det annat trämaterial. Experimenterande pågår…
När det gäller drakhuvudet, så kommer jag att integrera den i kölen. Alltså inga problem med fastsättningen. Jag har experimenterat lite och den båt jag gör nu, har rätt huvud, men det sitter inte fast just nu. Måste få till det med "bågen" ned mot relingen. NÄSTA båt ska ha huvudet integrerat direkt i kölen. Just nu jobbar jag med att hitta/designa en bra svans. Allt görs i trä, även om det säkert skulle kunna bli snyggt med något i metall.
Skeppskistor? Ja, jag förmodar att de satt på dessa. Letar just nu Internet runt för att hitta bra bilder på kistor. Det finns några bevarade från Gokstad, så förmodligen blir det något i stil med dem.
Tvärs över däcket, vid varje spant, går det en planka. Dessa har förmodligen används till mothåll och vad nu de mera var till för (hålla ihop båten?). Jag gjorde inga sådana på denna båt, men på pågående bygge, ligger de redan på plats. Dessutom har jag sett bilder på däck med luckor. Om de satt så tätt att de kunde stoppa fötterna i dem, eller om det enbart var till för förvaring det vet jag inte. Dåtidens sjöfarare var nog lika intresserade av att kunna stuva undan saker som de är idag. Kanske det var en kombinerad funktion.
I sammanhanget kan nämnas att jag såg en bild där de lagade mat ombord. De hade då en öppen eld direkt på barlasten. Det kräver ju att de har en form av lucka att lyfta undan. Det finns hur mycket som helst att läsa om vikingar och vikingaskepp, men det just JAG letar efter, det är det ingen som har bild på. Märkligt.
Visste ni förresten att det finns ingen som exakt vet hur rigg och segel ser ut på en vikingaskuta. De har inte hittat något bevarat vid alla utgrävningar, så alla reproduktioner, är mer eller mindre kvalificerade gissningar.
Jag har en fundering på att lägga ut bilder från pågående bygge, men vill få till en del lösningar innan. Annars är jag rädd att det går för lång tid mellan uppdateringarna. Vill ju inte att folk ska tappa intresset…
Mycket fint och intressant bygge! För de som har möjlighet, så kan jag varmt rekommendera Vikingamuseét i Roskilde.
/Stefan

#22 Jonssonligan - många tack för svaren!
Det där med eldstad låter ju häftigt! Hålle med på att det är knepigt att hitta vikingafakta, det verkar vara mycket "påhitt" från olika tider.
Minns att jag tänkte försöka skissa nåra vikingar, men kunde inte hitta hur de skulle se ut.
Det fanns ett rollspel/figurspel som jag tror hette vikingar, sen är det väl de som byggt fullskaleskepp och rest med, spånar lite tips här bara.
#23 Hayabusa / Stefan - Låter som ett spännade ställe!
I sundsvall här på museet har vi Högomsmannen, ja, det enda som fanns kvar av han om jag minns rätt var ena höftkulan. Finns en utställning med honom, men inte mycket att lära sig för en mdellbyggare där tyvärr, även om allt är mycket imponerande och fint!
Annars är jag uppväxt där på i Högom, och skolan låg 150 meter från gravkullarna så det var lite därför jag ville göra ett vikingaskepp, men anade aldrig att det skulle vara så knepigt!
Nu var det länge sen jag försökte mig på det här hellerskeppet (i plast, japp). Letade just rätt på kartongen och jag misstog mig, i 1:60 är mitt, med 14 par åror. Men det passar bra till essex tennfigurer om du skulle vilja göra ett mindre skepp. en skoj grej är ju tältet som är rest på skeppet (för nattläger gissar jag), med hästhuvuden som tältstänge. (klipp och klistra länk, får inte igång den där fina längejen eller smilisarna tyvärr).
#24 Ja, i Roskilde kan man t om få segla med i replikor av vikingaskepp. Dessa byggs i regi av museet, så trogna orginalet som det bara går. Även detaljer som använda verktyg, spik och annat är så nära orginalet som möjligt.
Själva museet är uppbyggt kring ett antal fartyg som man hittat i Roskildefjorden. Det som gör fynden extra intressanta, är att de funna fartygen är av olika typer. Det största fartyget är minst sagt imponerade och lär ha byggts på Irland (Dublin?).
När man ändå är i Roskilde så ska man definitivt besöka Domkyrkan. Här pratar vi historiska vingslag!
Fast, symptomatiskt nog är Roskilde ju mest känd för sin festival. Åtminstone av gemene man…
/Stefan

Här i trakterna har vi Sigrid.
Jag har varit och tittat på henne för några år sedan, och äldsta grabben, nämnd ovan, har med sitt gäng, hyrt hela båten. De kommer att göra det igen i sommar, om jag kommer ihåg rätt.
Man blir klart imponerad av den tid och ork som folk har att driva denna typ av projekt. Oavsett om det nu är museum, föreningar eller "privat".
IMPONERANDE!! Mycket intressant att få ta del av turerna kring detta drakskeppsbygge!
.