Mattlack?
Mitt mattlack håller på att ta slut och jag behöver mer, men då inställer sig frågan vilket märke? Mitt nuvarande är Gunze som jag inte kommer ihåg var jag fick tag på. Helst vill jag köpa över disk, snabbt och behändigt. Då är i princip två märken aktuella Tamiya och Model Master. Men Tamiya har inget mattlack och jag tror mig minnas en tråd på detta forum om att Model Masters mattlack gav ett "dimmigt" resultat. Så frågan är har någon använt/använder Model Masters mattlack och hur är era erfarenheter? Andra märken såsom Vallejo är jag ytterst tveksam till efter mina dåliga erfarenheter av deras färg, och Humbrol är uteslutet pga deras fåniga pytsar. Jag har visserligen en burk Citadel Matt Varnish men den verkar väldigt tjock så jag frågar mig om den är som Tamiyas pasta? Visserligen kan jag antagligen få tag på Gunzes via Rebell men det är postorder och små burkar, då vore det bättre med Pollys som jag använde tidigare, fast var inte den en aning dimmig? Är det någon som prövat sig igenom tillgängliga mattlacker och kan ge en kort recension?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Oceanlack från Panduro hobby är vattenbaserad och mycket matt.

Finns ända upp till 500 ml vilket är tilltalande men den är ju avsedd för trä?
Det är en del som använder den till modeller:
http://search.freefind.com/find.html?id=4583116&pageid=r&mode=ALL&query=oceanlack
Jag gillar den. jag köpte även den blanka men denden blev inte så blank som jag hoppades. Men den matta blev väldigt matt däremot.
Jag brukar använda Modelmasters Flat Clear som finns på Wentzels hobby.

Krånligt ämne det där, Oceanlack ger tydligen en fin matt yta men är väldigt skör, jag tror jag skall testa Model Master i alla fall och blir inte det bra kan man ju testa Tamiya klarlack med Flat Base
Modelmasters mattlack blir väldigt matt. Jag ska prova deras Semi gloss clear och se om den passar bättre till flygplan.

Du har även Xtralyx. Jag har visserligen inte provat Flat Varnish, men dom andra har funkat bra. Och den kommer i dl-flaska så det räcker en stund.

#3 såg på länkarna att de varnar för att använda Johnssons klarpolish då denna spricker efter ett tag.
Någo här som känner igen det har kört det på flera modeller men inte sett problemet…
Jag har använt mig av Johnsons polish i över 10 år och inget objekt har hitills krakelerat. Bara man låter underlagsfärgen vara ordenligt torr innan man sprutar och sedan väntar tills polishen är genomtorkad (ca 1-2 veckor) innan ev. wash!
Sen har jag hört en del som säger att den gamla blå flaskan var bättre än dito vita nya - men jag vet inte…
//Marcus
Jag kör med Xtracrylics blank, Agama satin och matt och Panduro mattlack.
Xtracrylics och Agama spär jag med isopropanol eller deras egna soppa.
Panduro med isopropanol + lite vatten.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Om det finns nån här på forumet som gillar mosaikmönster på sina modeller, gör då följande.
1. Duscha modellen med Vallejos akryl-klarlack på sprayburk.
2. Efter ca tre timmar då man i ett optimistiskt sinnestillstånd tror att lacken är torr, spraya då rikligt med Tamiyas TS-80 mattlack.
Jag kan garantera till 100% att krakeleringarnas moder visar sig efter en kort stund. Detta testade jag för dryga två år sedan och det är först nu genom lång terapi jag vågar prata om händelsen…
Games Workshops färger har ju annars ett bra urval?

#4: Nä! dom har svårigheter att få in dom, så jag köpte min på Harambee, Helen hade emellertid inte Satin men hon skall försöka ta in det. Trevligt att lacken var i en 50 ml flaska och inte dom där pluttiga 15 ml burkarna som färgen är i.

Använder Modelmasters matt och blanka och tamiya´s blanka men deras "matt" är ju en egen historia….
Ja dom är riktigt dryga och jag som trodde dom var såna små satar så jag tog tre stycken, har matt lack för flera år. Köpte mina på modellhobby.se