PM 1/72 Ta 183 Marseille
Den här modellen har stått färdig ett tag, även om den kanske kommer att få en platta att stå på framöver och lite tillbehör. Men jag hade så grumliga bilder på den, så nu när vädret var så fint tog jag några nya, på balkongen.
Det är PM:s enkla modell av pappersprojektet Focke-Wulf Ta 183 (Kurt Tank), det flög aldrig i fullskala men väl som utprovningsmodell.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Här i en Luft '46 variant, Hans-Joachim Marseilles "Gelbe 14"…

Gunze-färger, RLM 78 och 79 airbrushade med Revells billiga spruta med luftflaska :)

Dekalerna är mestadels hämtade från olika Messerschmitt Bf 109-byggsatser, vilka man inte direkt lider någon brist på ;)

Den här ser ju bra ut! Alltid kul med ovanliga plan.
Snyggt bygge Peter! Kul med en jetkärra a'la Marseille!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Tack ska ni ha! Kul att låta fantasin rusa iväg, antalet segrar inom kransen på fenan är visst 700, denna siffra uppnådd nån gång '46, antagligen efter en sejour på östfronten. egentligen hade Marseille 158 när han stupade 1942 
Väldigt snyggt gjort och det är kul med de mer underliga kärrorna.

#7 Tackar! Det enda jag inte är riktigt nöjd med är de vita medelhavs/nordafrikamarkeringarna, men det är lite svårt med vitt tycker jag, särskilt med pensel. Ta 183:an verkar ju för övrigt ha varit en av inspirationskällorna till både Mig-15, SAAB 29 och F-84/86.
Jo, likheterna är ju slående!
#8 Snygg och fräck maskin! Säja vad man vill, men tyskarna tog utvecklingen av jetplan flera steg framåt under krigets gång.
/Stefan

#10 Tackar! Ja det måste man säga, där hände det en hel del på relativt kort tid.
Trevligt med lite ovanliga plan. ganska snarlik tunnan ju 
Då menar jag svenska flygvapnets tunna och ingen annan

#13: Wow det låter kul, skulle man vilja se!

#13: Den där ser intressant ut! What-ifs är ALLTID kul!

#13: toppenfin den där, häftig What-if! Är det också PM:s modell i 1/72 eller den stora, i 1/48?

#16 Tackar. Det är 1/48 från Amtech har jag för mig att dom hette. Tror att det är samma som numer ligger i Tamiya lådorna.
PeO

roligt och snyggt plan
#13 Kul version och snyggt målat!

#17 jovisst, det ska vara samma byggsats dom två.
Jag läste någonstans att svenskarna efter kriget kommit över några papper på vindtunneltester gällande bakåtsvepta vingar, utförda i tyskland under kriget… Likheten mellan planen har något med det att göra. Tunnan flögs första gången 1948. Hade jänkarna kommit över dessa hade nog de vart först med plan av den typen. De flög Shooting star, Sabre kom något år senare.
Ryssarna däremot byggde Mig15 under samma tid.
Däremot vet vi vilket plan som var bäst. Saab j29, med internationellt hastighetsrekord på sluten bana.