Airfix Vasa
Blev inspirerad av pellebs Vasa-tråd och bestämde mig för att bygga en själv. Jag besökte museet och tog en massa bilder på den magnefika modellen av Vasa i skala 1/10. Har inte så noga jämfört Airfix modell med museets ännu men jag tycker Airfix lyckats fånga formerna mycket väl.
Hittils har bygget varit problemfritt med endast lite filler till akterspegeln.
Ska bli kul att följa ditt Wasabygge!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Kul med fler VASA. Då blir det två målningsalternativ, jag antar att du kommer att köra den röda varianten? Jag kör den "blåa" vägen
Lycka till med bygget, jag har inte heller haft några direkta problem med passformen hittils. En glad överraskning för att vara en modell från Airfix. 
PeO
Härligit nu är de många som helt plöstigit börjat bygga Wasa 
Ska bli kul att följa detta bygge.
Henke
Efter ha studerat den stora vasamodellen lite mer i detalj kan jag konstatera att Airfx gjort ett bra jobb. De felaktigheter som finns beror nog mest på att alla delar inte var på plats på orginalet då Airfix gjorde sin modell. Mesta pysslet blir nog att bygga på relingen. Ska köpa lite plaststrips på måndag. Sen saknas reling eller vad det kallas i fören. knepig att bygga. En av det större missarna är det tredje våningen på övere deck, den är alldeles för låg. Svårt att fixa så det får jag nog leva med. I övrig är det mest små detaljer som skiljer och inget jag tänker bry mig om. Jag måste även fundera ut hur jag ska måla skeppet så det ser ut som trä.
Hogge

Hittade denna på tradera vet inte vad det är för skala men väl fina detaljer.
http://www.tradera.com/Wasa-491-Biling-Boat-Special-Serie-butiks-nytt-auktion_92569430#pic
Skalan är 1/75. Satsen ingår nu mera när man köper deras Vasa modell. Kanske kan vara nått för den som vill scratchbygga ett 1600-tals skepp.