Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 6519 ggr
pelleb
0

WASA

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så har jag börjat på ännu en, som om det inte var tillräckligt på gång innanTungan ute.

Skrovet ihopsatt och grundmålat. Vet inte om det är rätt färg men den skall få en liten wash med oljefärg så småningom

pelleb
0

Det är faktiskt ganska bra detaljerat och skrovet passade utan några som helst problem.

pelleb
0

Däcksbitar grundmålade som också dom skall få en wash med oljefärgen

[Tunnan]
0

Ska blir kul att följa Glad
Ska även skriva ut den här tråden och ger till min kompissom också bygger Wasa
Han var inte lika impad på passformen
Hans var snett och skevt, så det var tvingar som gälde där Obestämd

pelleb
0

Ett antal kanonportar att måla, träfärg och röda på insidan med ett guldlejon. Men det är ju bara 50 st

pelleb
0

Närbild på en bit av däcket.

Det värsta kommer att bli all detaljmålning, det blir en riktig rysare. Jag kommer inte att måla den enligt dom senaste rönen, jag tycker den ser ut som en flytande polkagris. Det blir den "gamla" varianten med mestadels blått och guld.

PeO

PonCar
0

Ser riktigt bra ut. Skickligt att få fram sån "träkänsla" på en plastbyggsats tycker jag. Kommer säkert bli riktigt stiligt.

pelleb
0

Har "testkladdat" lite med detaljmålningen, det här kommer att testa tålamodet till MAX Tungan ute

PeO

Azgaron
0

Ser ju bra ut så långt PeO!

Jag sålde min innan jag hann komma ens så långt! Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

TommiN
0

Härligt PeO!

Ja det där är nog bra pilligt,men det ser bra ut,fin skorv den där Wasa,själv satte jag igång med min Arizona idag,kom på att det är ju snart dags att vara färdig till GB;n,har haft ont i ryggen i 3 veckor,så man har inte kunnat sitta,bara ligga..

Hogge38
0

Airfix färgbeskrivning är tyvärr helt uppåt väggarna. T.ex var sidorna inte blå utan röda och figurerna var målade i starka färger och bara delvis förgyllda (finns flera flera exempel i Gamla Stan). Det finns en stor modell i 1/10 på museet och boken "Vasa bekänner färg" som kan annvändas som ref.

Se ex. på akterspegeln:

Sjöhistoriska

Hogge38
0

Hittade en bild till som visar sidorna.

Länk

sponny
0

#5 Köpte en Wasa för ett tag sedan och har väl kommit till samma slutsats. Den blå målningen är den man minns som den riktiga och den röda ser ut som om målaren köpt riktigt kass fulsprit inne i Stockholm innan han målade skeppet. Tungan ute

Nej, bygger jag min Wasa så lär det bli det blåa målningsmönstret jag går efter.

pelleb
0

Tackar för alla glada tillrop Glad det är alltid kul med reaktioner.

#10-11 Jo jag vet att det är lite fel men eftersom det inte är ett beställningsjobb så använder jag mig av Björn Landströms bok "Regalskeppet VASAN från början till slutet" (ISBN 91-970221-0-1) som min huvudsakliga referens. Bara för att jag tycker den färgkombinationen är snyggare. Och på VASA museets sida används fortfarande frasen "Troligen såg ut". Dom är säkert närmare sanningen idag än när Landströms bok kom ut 1980 men jag tycker den ser förskräcklig ut i den "nya" färgkombinationen Gråter.

Fortsättning följer hur som helst och alla får fortfarande tycka som dom vill Skrattande

PeO

Proosen
0

Kör hårt med blått och guld PeO! Tycker också att den varianten är bra mycket snyggare än den smått psykedeliska presentationen som gäller idag.

Försökte bygga Wasa för alldeles för många år sedan, som vanligt sprack det när riggen skulle upp. Har aldrig fixat alla dessa tåtar kors och tvärs, men jag är mycket sugen på att få ihop en segelskuta att ställa i vitrinen.

Snyggt ser det ut hittills i alla fall, kör så det ryker.

Niclas

Hogge38
0

Hittade en Vasa i mina gömmor. Blev riktigt sugen på att bygga färdigt den. Jag Gillar de starka färgerna och de hade säkert praktisk betydelse för att skilja på vän och fiende och samtidigt visa vem som är störst, bäst och vackrast. Kolla bara snubben som beställde båten!

Akuyume    

Tror inte han hade kört en diskret Volvo om han levt idagFlört

pelleb
0

#15 Han hade troligen kört en vrålpimpad Hummer eller något liknande Skrattande

PeO

Proosen
0

Är det bara jag som tycker att det ser ut som Janne Nilsson?

Niclas

pelleb
0

#17 Jo, lite likt är det väl Skrattande

PeO

[Henke29]
0

De här bygget ska bli kul att följa Skrattande
Ser bra ut så här långt.

Henke