WASA

Ska blir kul att följa 
Ska även skriva ut den här tråden och ger till min kompissom också bygger Wasa
Han var inte lika impad på passformen
Hans var snett och skevt, så det var tvingar som gälde där 

Ser riktigt bra ut. Skickligt att få fram sån "träkänsla" på en plastbyggsats tycker jag. Kommer säkert bli riktigt stiligt.

Ser ju bra ut så långt PeO!
Jag sålde min innan jag hann komma ens så långt! 
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Härligt PeO!
Ja det där är nog bra pilligt,men det ser bra ut,fin skorv den där Wasa,själv satte jag igång med min Arizona idag,kom på att det är ju snart dags att vara färdig till GB;n,har haft ont i ryggen i 3 veckor,så man har inte kunnat sitta,bara ligga..
Airfix färgbeskrivning är tyvärr helt uppåt väggarna. T.ex var sidorna inte blå utan röda och figurerna var målade i starka färger och bara delvis förgyllda (finns flera flera exempel i Gamla Stan). Det finns en stor modell i 1/10 på museet och boken "Vasa bekänner färg" som kan annvändas som ref.
Se ex. på akterspegeln:
#5 Köpte en Wasa för ett tag sedan och har väl kommit till samma slutsats. Den blå målningen är den man minns som den riktiga och den röda ser ut som om målaren köpt riktigt kass fulsprit inne i Stockholm innan han målade skeppet. 
Nej, bygger jag min Wasa så lär det bli det blåa målningsmönstret jag går efter.

Tackar för alla glada tillrop
det är alltid kul med reaktioner.
#10-11 Jo jag vet att det är lite fel men eftersom det inte är ett beställningsjobb så använder jag mig av Björn Landströms bok "Regalskeppet VASAN från början till slutet" (ISBN 91-970221-0-1) som min huvudsakliga referens. Bara för att jag tycker den färgkombinationen är snyggare. Och på VASA museets sida används fortfarande frasen "Troligen såg ut". Dom är säkert närmare sanningen idag än när Landströms bok kom ut 1980 men jag tycker den ser förskräcklig ut i den "nya" färgkombinationen
.
Fortsättning följer hur som helst och alla får fortfarande tycka som dom vill 
PeO

Kör hårt med blått och guld PeO! Tycker också att den varianten är bra mycket snyggare än den smått psykedeliska presentationen som gäller idag.
Försökte bygga Wasa för alldeles för många år sedan, som vanligt sprack det när riggen skulle upp. Har aldrig fixat alla dessa tåtar kors och tvärs, men jag är mycket sugen på att få ihop en segelskuta att ställa i vitrinen.
Snyggt ser det ut hittills i alla fall, kör så det ryker.
Niclas
Hittade en Vasa i mina gömmor. Blev riktigt sugen på att bygga färdigt den. Jag Gillar de starka färgerna och de hade säkert praktisk betydelse för att skilja på vän och fiende och samtidigt visa vem som är störst, bäst och vackrast. Kolla bara snubben som beställde båten!
Tror inte han hade kört en diskret Volvo om han levt idag

#15 Han hade troligen kört en vrålpimpad Hummer eller något liknande 
PeO

Är det bara jag som tycker att det ser ut som Janne Nilsson?
Niclas

#17 Jo, lite likt är det väl 
PeO
De här bygget ska bli kul att följa 
Ser bra ut så här långt.
Henke
.