Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 7298 ggr
rikardengdahl
0

blue nose

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har byggt en och annan plastmodell när jag var liten. Och nu tänkte jag skaffa lite handarbete så det blev Billing boats: Bluenose

rikardengdahl
0

helt klart ett projekt såg jag när jag öppnade lådan

rikardengdahl
0

och ett däck måste ju finnasSkrattande

rikardengdahl
0

knep å knåp å kaffe så var halva bordläggningen klar

rikardengdahl
0

kan ju tillägga att allt inte är gjort på en dag Tungan ute

här är bordläggningen av andra sidan klar, lite kapning och trimmning sen så

rikardengdahl
0

jippie Skrattande  nu är bordläggningen klar, är ju en del slipande och lite pill kvar innan målningen

pelleb
0

Tjusigt, det är något speciellt med träbåtar. Har ett par stycken liggande, kanske dags att sätta igång med en av dom.

Vill se mycket bilder från bygget Skrattande

PeO

rikardengdahl
0

så nu tyckte jag det var dax att titta till lite av sakerna som ska vara på däck, lade till en egen touch och öppnade ena dörren Flört

rikardengdahl
0

de tycker jag helt klart du ska göra, funderar på vad jag ska göra nästa gång

rikardengdahl
0

här är det från vattenlinjen och jag ställde på lite klara smådelar för att se lite hur den kommer att se ut.

i bakgrunden är min lilla udda hobby, jag samlar på brödrostar från 50-60 taletCool

Azgaron
0

Attans snyggt så långt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Tunnan]
0

Härlig skuta du bygger

Kul att samla på nått lite mera udda saker.

PonCar
0

Oj vad snyggt! menar du att du inte byggt träbyggsatser innan denna?? Naturbegåvning!

rikardengdahl
0

Ja nu har de kommit dit lite mer färg och detaljer, och ett av åtta segel sydda

rikardengdahl
0

tackar för ni tycker de ser bra ut. ja det är min första träbyggsats

johannespanzer
0

Det här är spännande! Kul med trä och de många fina bilderna! Skrattande

Jag undrar, hur många gånger måste du slipa och måla skrovet för att få den vackra ytan?

WilcoX
0

Ja man kan ju inte tro att det är din första träbyggsats!

Ser mycke fin ut !

rikardengdahl
0

ja det är kul med trä, är inte nöjd med den blå färgen, det är från revell och den röda från humbrol, det är mer klarlack i humbrol plus att den är dubbelt så dryg. Gick åt en burk blå målat 2 ggr, knappt en burk rött målat 3 ggr. Har slipat ner trät sen grunda jag med en "skitfärg" från cheapy. Och den var inte lätt att slipa på. Men nästa gång blir det en annan grundfärg och späda ut den lite. Sen har ja fått spackla på lite ställen då använde jag ett fint snickarspackel, och det blev kalasbra Skrattande

Våtslip 800 papper mellan målningarna. Kanske hade blivit lättare/bättre om man sprutat men har inte tillgång till det.

Texxas
0

jättesnyggt, har planer på att försöka mig på en träbåt i framtiden men jag tror det är svårt. Fast du har fått till det fantastiskt bra, och första modellen också

zander
0

Snyggt jobbat. Ojoj, sen när riggen o seglen kommer på plats får du gärna ställa den i mitt fönster Glad.

rikardengdahl
0

hehe, har byggt en monter i glas och furu med belysning. kommer bilder

rikardengdahl
0

kommer en bild på en grymt bra pincett/tång, klämmer åt och fastnar sen kan man låta den hänga eller vad man nu vill, smidigt när man trär riggtrådar m,m. hittade den i en förbandsväska Glad

ElLobo
0

Kallas peang, och är som sagt mycket användbart även utanför sjukvården. Glad

rikardengdahl
0

Jaha, då kommer det bilder på det klara byggetSkrattande

som ni kanske ser sitter ratten åt fel håll kan tyckas men de ska va så

rikardengdahl
0

och ankra upp ska ju gå det med

rikardengdahl
0

fanns lite plastdelar med, hade kanske varit svårt att göra livbåtarna i trä

rikardengdahl
0

liten vy uppifrån

rikardengdahl
0

från aktern

ElLobo
0

#23-27: Ett vackert skepp och ett fint bygge!

rikardengdahl
0

så här blev det med monter, tog lite tid att få till den Obestämd men skam den som ger sig.

rikardengdahl
0

tackar för de

ElLobo
0

#29: Mycket snyggt! Jag tycker den passar bra ihop med skeppet.

rikardengdahl
0

ja den blev bra, men funderar på att sätta furulist framför belysningen

ElLobo
0

#32: Ja, det ser du nog bäst själv, som har de framför dig i verkligheten. Men snyggt, det tycker jag att det är redan nu.

Azgaron
0

Mycket snyggt bygge!

rikardengdahl
0

tackar för det Skrattande

har lagt ca 160 timmar men det har varit skoj som bara den. hur är det för er när ni bygger? det tar väl lång tid med kan jag tro?  har suttit och  tittat runt och blir grymt impad på all målning m,m som görs på tanks och flygplan

Azgaron
0

I effektiv byggtid tar det väl inte så lång tid även om man räknar in torktid för färg etc. Det som tar mest tid i mina byggen är nog att jag jämt skjuter upp byggandet! Glad

rikardengdahl
0

hehe, jag jobbar 7 dar ledig 5 jobbar 7 osv så ja har mycke tid över, så de blir en hel del långa sittningar, men nu blir de ju snart goare väder så då blir det inte lika mycket tid (om vi inte får en regnig sommar) har beställt nytt projekt

Proosen
0

Mycket fint fartyg, både förebilden och ditt bygge!

Kul var också att se brödrosten på hyllan, hyrde 2:a hand i Tullinge för många år sedan och där hade vi just en sån rost. Den funkade klockrent att rosta med, fast man fick ju inte somna in för då brände man ena sidan blixtsnabbt Förvånad Glad

Montern är pricken över I så att säga, mycket snyggt med kedjorna och belysningen!

Så vad blir nästa i snickarboden? Vad det än blir så ser jag fram emot en massa trevliga bilder.

Niclas

rikardengdahl
0

hehe, ja man får passa brödet. ja är nöjd med montern, blev lite knep å knåp att få till de, men klart skutan ska stå bland glas och furu Skrattande

har beställt Billing boats "phantom"

Proosen
0

Läckert!

En mahognyräser av finaste snitt.

Niclas

rikardengdahl
0

japp, lär bli att lägga tid på förarbete Glad men de gillas

Texxas
0

jättesnygg skuta !

zander
0

Tjusig monter du har byggt. Det väckte ideer. Så det blir ingen sillatunna.Glad

Hogge38
0

WOW! Djupt inponerad, det där är modellbygge det. Har länge gått och sneglat på Billing Boats och den där kanske man vågar sig på. Sen hägrar Göteborg och Vasa.

Bra jobbat.

Byman83
0

Fantastiskt snyggt! Ser fram emot ditt nästa bårbygge.

johannespanzer
0

#17 Tack för svaret!

Mycket tjusigt bygge! Applåder och visslingar! Skrattande

[Tunnan]
0

Fantastiskt fin båt du byggt ihop.
Det märks inte att det är ditt första träbygge, ser ut som om du inte gjort något annat än att bygga träbåtar.

rikardengdahl
0

svar till hogge: jag tycker du skall börja med denna, lagom svårt och inte så mycket riggar, men det tar sin lilla tid.

tunnan, zander, byman, johannes m.fl tackar för era kommentarer. Det triggar till nästa bygge. Beställde den nya igår, har inte bestämt mig än om jag skall göra den som R/C båt. Får se vad det går på med utrustningen.

Rikard