Påbörjat ska bli klart.
Tänkte göra klart lite av det som har legat påbörjat ett tag och inte har rört på sig så mycket, sånt känner ni kanske till?
Samtidigt blir det ju mer plats för nya modeller
.
Först ut blir en Tamiya Pz IV med mässings Zimmerit som har legat till sig ett tag.
Lite bilder på hur långt kommet det är just nu, och lite som blivigt gjort.
Tyckte att det där tråkiga trä blocket till domkraften kunde få lite mer liv i sig så jag ritsade lite ådror i det och satte ditt ett handtag, luckorna till förare och KSB-skytten har kommit på plats.
Lyktan har fått en kabel dragen till sig.
Luckan till motorrummet (tror jag, ingen pansar anatomist här inte) har också kommit på plats och har försetts med nya handtag, plus att lite verktyg och fästena till " piprensarn" har tillkommit.
Och ljuddämparen har fått lite roststruktur på sig.
Banden (frulieband) har fått färg och rostvädring.
Och till sist en fråga till er experter, under ljuddämparen sitter ett vad jag antar är en dragkroksanordning, stämmer det?
Fortsättning följer.
Fisken33
Ser mycket bra ut så långt!
Så har jag också uppfattat det att det är! Dragkroksanordning alltså!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Snyggt och fränt! Den där mässingzimmeriten, vem tillverkar den och vad kostar den till en panzer IV? jag kände inte till att det fanns men i mitt tycke såg den riktigt bra ut.
Härligit bygge detta.
Snygga detaljer som tillexempel den trälådan du ritsade.
Även andra snygga detaljer.
De här bygget ska bli kul att följa..
Henke
Ser ut som den kommer bli grym fisken !
Mycket fint byggt!

Tjusig Panzer 4a med "all the trimmings"!
Fint träblock! Det är en tråkig detalj men det där ser toppen ut!
Ja visst måste det vara en "dragkrok"? För visst var det "tillåtet" för 4orna att dra varandra om de kört fast eller havererat? Vet inte om de måste vara en eller 2 bara för att dra?
Sen har jag sett, men kan inte minnas om det var en panzer 4 (kanske var det en panzer 2) med släpkärra som var en stor extra bensintank.
Troligen kan den nog koppla på tyskarnas standardsläpkärra och dra lite Allmänt "jox".
Mycket snyggt bygge. En fråga vad har du använt till rost strukturen på avgasröret??
Först börjar jag med att svara på era frågor då, och tackar tackar för alla det posetiva svaren.
#1 Ja jag misstänkte väll att det var det.
#2 Det är Eduard som har gjort ett set till Tamiyas #262 så jag vet inte vad den kostar löst, men den är riktigt bra i pasformen tycker jag.
#3,6 Ja lite tyckte jag att jag kunde piffa upp den, det finns inte så mycket just sådana extra detaljer här att få ta på, så dom får man göra på bästa sätt själv.
#7 När jag började med den så vart första lagret färg i fel kulör, så då målade jag om den i en som jag tyckte passade bättre(Tam färg), sedan har den legat ett tag innan jag har börjat greja med den igen, och då tänkte jag bara dutta på lite Mr Surface 500 för att få lite grövre yta på den, men färgen löstes upp av 500:an och vart ännu grövre, det vart bra men det hade nog varit ännu bättre om det bara vart ett lager färg från början.
Sedan till lite bilder på vad jag har gjort idag, och det har inte blivigt så mycket för idag har tanten fått styra lite och det har traskats runt på stan där jag bor i diverse ärenden.
Men en vajer har jag grejat till, och sedan har jag leka lite med modell lera igen och det är alltid lika roligt
.
Och det har resulterat i lite matprodukter, ägg, ost, bröd och korv, ska bli lite utspisning här hade jag tänkt.
Fisken33

Det ser fint ut och dina matvaror skulle vara intressanta att se hur du har gjort.
Jag tog tyvärr inga bilder på det, men äggen var lurigast att göra, sedan var det nog att knyta den tunna nylontråden runt korvändarna så att det vart bra.

#8 Oj vad hungrig jag blev!
Låter spännande!
Och den där vajern kan man ju dra mellan tänderna efteråt så blir tandläkaren glad! 
He he he jag för det mesta av det lär väll hamna där i mellan med tanke på att det inte är så stort.

Häftigt bygge! Allting ser kanin ut 

Som grund ser det bra ut, texturen är perfekt, kanske lite för jämn kulör över hela. Försök få till lite olika nyanser och sen mattlack på.
Ja jag satt och glesa lite på nåt pigment artat och kanske lägga på lite orange lite sparsamt här och där.

håller med #15..kanske någon filter/wash så kanske det löser sig?

Sotet kommer bli pricken över i:et. Textureringen ser mycket övertygande ut tycker jag.
Lite OT så är topic namnet på denna tråden ett mycket bra förslag till ett nytt GB 
Ser bra ut! Den ser verkligen använd ut!
Jo, det håller jag med om! Såna GB behövs visst lite emellanåt! 
Mycket snyggt!
Verkligen fint byggt, Lennart
#22,23 Tackar.
De där har du fått till mycke bra 

Kanonbra, det ser riktigt fint ut.
Resten av dagen har gått ått till att göra lite små pill som ska dit före den första grundningen, sånt där som det bara blir mer av ju längre man håller på och ju mer man kommer på att man kan göra.
Lite bilder nu då.
Först ut blir piprengörings setet från Voyagermodel som det var lite pill med, här har jag valt att andvända mig av orginal dellen där jag tyckte att resin dellen var alldeles för liten.
Sedan var det dags för ett litet nytt påhit jag tänkte prova, lite mässingsskrot, ståltråd och häftklamrer får bli en ny sorts reservlänks upphängning, alltid kul och laburera lite.
Och här är resten av småpillet, mest rengörning och torpasning.
Ser bra ut! Leran har du fått till bra tycker jag!
Kul med alla fina detaljer!
Det kommer bli klös i den katten ju 
*följer nyfiket fortsättningen*

Wow, den här har verkligen allt, ser bra ut, och kan bli hur fin som helst! 
Är det en bit av Chengdu där på bild i #27? Ser ju ut som i Sverige faktiskt! 
#30,31 Tackar, lite måste man ju piffa till dom, man måste ju försöka tömma skrotlådan man har på delar också, den får ju inte växa en ur händerna.
#32 Jag det är en bit av gården jag bor på i alla fall, det var första sommar dagen i går enligt deras kalender räkning så här har det vart varmt ett tag nu, nja inte riktigt kanske.
Nu har jag pillat lite i skrotlådan och fixat till en bit tilläggspansar till ena sidan av vagnen, är ju ett glap i zimmeriten där reservlänkarna ska hänga som jag tänkte fixa till.
Och så här blev det.
Först sågade jag ut en bit plast i lämplig tjocklek.
Sedan fasade jag kanterna på den och pasade in den där den är tänkt att sitta.
Sedan plåckade jag fram lite överbliven zimmerit jag hade från andra byggen och klippte till lagom långa tenntrådsbitar.
Sen ska det bara monteras, tennet skall jag sedan pressa märken i för att simulera svetsfogar.
Oj vad roligt att se detta! Jag tycker det är skitkul att du lägger ut bilderna och visar hur du gör på vägen mot mål, det finns mycket för mig som novis att suga upp här.
(OT: Lyllos dig som huserar i Chengdu, maten där är riktigt god. Var där för 9 år sedan när jag var på väg till Lhasa)
Japp och modellerna är billiga också
.
Det finns många sådana inlägg på detta forum om både båtar, bilar och flyg bland annat, det är bara leta runt så hittar man en hell dell.
Lite till har blivigt gjort, sakta men säkert börjar det ta form, väntar på ett par soligare dagar så att jag kan grunda med första lagret färg.
Här har jag ristat lite struktur i pansaret samt målat och vädrat reserv länkarna, det har jag bara gjort med XF-56 och lite pulver från pastel kriter blandat i balsamterpentin.
Någon som har koll på vad det är för kullörnummer som passar till den röda grundfärg dom andvände på vagnarna, gärna MR Colour eller Tamiya?
Hej!
Tamiya XF-9 (Hull red) som rostskydd funkar fint.
Kom på att dom kanske inte var röda 4:orna utan grå, nån som vet?

Snyggt! en fråga bara, vad fan är en KSB-skytt?
KSP heter det ju…
mvh
Ups…
Färg beror på version, ju högre version desto mindre sannolikhet att den var grå. Jag har för mig att det fanns grå upp till F-varianten, i alla fall i en byggbeskrivning jag har från DML. Både grå och grå med gula ränder, sen alla varianter av gul/grön/brun man kan tänka sig.

Fredrik - menar du rostskyddsfärgen (grundfärgen) eller kamoflaget?
Är det rostskyddet så gissar jag att det alltid var rödbrunt, nästan falurödsliknande!
Eftersom mitt nästa projekt (ja, hmm, 3:e nästa efter lastbilen och panzer ettan) är en panzer 4 så har jag lite löst kollat in lite böcker och webbplatser (som jag fått fina tips om härifrån, men jag har sparat länkarna på andra datorn, som moderkortet är paj på…) och gjort en kamoflagelista, så säg tiden och platsen och årstid så kommer mer än gärna med ett färgförslag, för sånt går jag igång på! 
#44 Ja det var rostfärgen jag var ute efter, men jag är inte säket på att dom hade det, det är en J version jag har, så om dom var grundade med grå eller röd har jag ingen koll på.
Hej!
Alla fordon rostskyddsmålades på fabrik (med en kulör motsvarande Tamiya XF-9) Standard var sedan Feldgrau fram till februari -43. Då målades befintliga gråa fordon över med Dunkelgelb, och de som nytillverkades rostskyddades med samma färg och målades med Dunkelgelb. Till detta kom då givetvis fältmässiga anpassningar i kamouflage allt efter vad omgivningarna krävde.
Värt att notera: undersidan på chassit målades sällan (aldrig?) med annat än rostskyddsfärg.
Tackar det hjälpte en hel del, då är det bara börja grunda den då.
Japp, kör igång och glöm inte posta bilder 
På tal om att köra igång: det borde jag också göra, för jag har mest legat och läst på sistone…
Så har då den efterlängtade solen äntligen tittat fram, och mina sprayburkar lika så, först ett lager German gray(Tam) och sedan lite Mr. Masking sol neo lite här och där, följt av ett varv med dark yellow(Tam).
Nu hoppas jag bara att pipan till den ska dyka upp så att tornet kan färdigställas och få samma behandling.
Får ju rysningar när man ser den ju! Ska bli så trevligt att se den klar.

Snyggt! Kör du med sprayburkar helt eller? Antar att du tycker om dom isåfall? Vet du var man kan få tag på dom..
mvh
#51 He he, så illa är det väll inte?
#52 Jag andvänder det bara till större ytor då jag inte tycker att Tamiyas burkfärg är något vidare att måla stora ytor med, och deras sprayfärger ska väll finnas i hobby butikerna hos er också antar jag.
Ser attans bra ut så långt!
Ooh, giftigt snyggt! Mycket, mycket bra!
Ser så grym ut redan nu ! Kommer ju bli så fin när den är klar !

Hur länge räcker en sån där sprayburk?
#58 Det beror nog lite på hur många lager färg du lägger på varje modell, jag har lyckats köra 3 modeller med ett lager färg på varje och kan säkert köra en till med det som är kvar, jag har inte riktigt anamat det där blaskandet med färgsprutor och lösningsmedel hit och dit så jag pennselmålar camon så gott jag kan efteråt, har kollat efter möjligheterna att sätta en spruta på direkt på sprayburkarna, med det har jag inte lykats med än.

Ser tungt ut :) mafigt värre =)
Ser bra ut!
Jag gillar hur du har nyttjat maskolen.
Jag måste köpa hem det omedlbart.
MVH/Roger
De där ser kanon ut 
Mycke snyggt vill säga..
Henke
Äntligen har pipan kommit men givetvis saknades det delar till den, någon annan som har haft detta problem från Luckymodel?
Men jag har inte legat på latsidan i vilket fall, Michelle har lovat att skicka dessa delar så fort som möjligt, så jag har satt ditt dom nya tornsköldarna och nu börjar det snart likna en färdig modell.
Ser bra ut! Hoppas du får delarna snart så du kan fortsätta bygget!
Ska bli intressant att se den klar!

Snyggt, mycket snyggt
Skall verkligen bli kul att se den färdig. Du måste nästan göra en liten dioramaplatta att ställa den på.
PeO
#67 Jo något ska den väll hamna på så småning om är det väll tänkt.

Snygg 4´a du byggt fisken. Smart ide med sol hade inte tänkt på det, för sånt har jag ju i två flaskor och så mycket flyg hinner jag inte bygga innan dom hinner torka.

#65 en riktig tuffingtank!
Är det "ostketten" (extrabreda lerkedjor?) på den där?
#63 Känner du folket vid namn sådär på modellföretagen - respect! 
#69 Tackar, jag det är väll det de ska vara till så det är väll lika bra att andvända till sånt, det passar ju inte till nagellack direkt
, det är väll till för samma sak till flyg antar jag?
#70 Nae inte alla men jag har mailat lite med en del av dom.
#79 Ja det är ''Ostketten'' föresten, dom är från Friulmodel dessa.
Har fått svar från Luckymodel nu att det ska ta hella 2-3 månader att få det minimala lilla ets-arket som ska vara till pipan, fy tusan, så nu står jag i valet och kvalet att strunta i dom små detaljerna och fortsätta bygget ändå, jag vet inte.
Ja nu har jag övervägt saken och kommit fram till att dom små detaljer som saknas ändå inte kommer syns så mycket, så jag börjar uppifrån med slutresultatet, inga dekaler är på än dock, måste först införskaffa mig lite dekal smet eller vad det kallas.
Tänkte lägga upp bilderna i mitt fotoalbum också, dom vart lite små får att se något, så slut i rutan för det här bygget.
Fisken33

Ett snyggt bygge!
Kan bara hålla med föregående, ser mycket snyggt ut.
Ett knippe blandade applåder! posta gärna igen när du fått på dekaler och du anser den vara helt klar.
#74-75 Tackar.
Ser mycket bra ut!

de där banden får den verkligen att se tung ut. Gillar chippingen på tornplåten.Snyggt bygge!
Mvh Hampus
#76 Det ska jag göra.
#78 Tackar.
#79 Tack, Ja det blev en mastig look på den när dom kom på, Ja jag tycker att jag kan säga att jag vart nöjd själv.
GRYMT snygg!
Ställ ut den i lite natur och man skulle tro att det är en riktig ju !
SNYGGT!
#81 Tack, nja det är väll tänkt att den ska få en liten diom plata vad det lider men det får nog bli ett framtidsprojekt.
Någon som har andvänt sig av MR mark softer och MR mark setter och kan förklara hur man andvänder dom, tänkte investera i det ,men behöver jag båda eller räcker det med en för att slippa få dom där tråkiga kanterna på dekalerna, och kan jag sätta dekalerna på Zimmeriten med dessa?

Riktigt snyggt bygge !
Tackar.