Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 2158 ggr
ElLobo
0

Byggidé?

Sveriges äldsta husbil

För 45 år sedan byggdes en husbil vid en liten verkstad i Ramsele. Det var kanske den första husbilen som byggdes i Sverige och nu har den hittats i skogen utanför Borlänge.

Läs mer i Dalarnas Tidningar 

StefanW
0

Helt klart! Det var den snyggaste Saaben jag sett på länge!

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Skrattande

WildeSau
0

Här är den riktiga hemsidan

Vi får väl bygga varsin på tema hus på SAAB-hjul. Glad

Version 1 på SAAB 92
Version 2 på SAAB 95
Version 3 Toppola Camper på SAAB 99 eller 900 Combi-Coupe
eller varför inte en SAABO

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
0

Tja, det finns en del på youtube också.

Husbilarna återförenade

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

Skrattande Skrattande

ElLobo
0

#3: En intressant idé!

Hmmm, om man skulle … Obestämd 

[Tunnan]
0

Här är en annan film om räddningsauktionen av husbilen

AndersE
0

I mitten av 60-talet lät min Pappa bygga om en Citroen skåpbil - sån där med korrugerad plåt. Det blev fyra sängar, kokvrå och kylskåp. Också en tidig husbil som gav flera fina semesterresor.

ElLobo
0

Ni missar väl inte AndersE:s bild på pappans skåpbil?

Sveriges äldsta husbil   

Och missa inte hans intressanta tråd om Leksaksbilar och släktforskning.

Emo
0

Jag får kanske leta bland gamla kort. Min pappa hade en skåpbil, som var inredd för att bo i. Den användes bland annat på 40-talet och tidigt 50-tal, när han gjorde en dokumentärfilm om Sverige. Den var senare med på en jordenruntresa i Svensk Sjöfarts regi, när han gjorde en dokumentärfilm om svensk sjöfart. Senare lät han bygga en buss, där halva var inredd till bostad med tre sängplatser, bord, vask med rinnande vatten från tank, kylskåp (gasoldrivet) och gasspis. Den bodde vi i när han filmade här på 50-talet. Exakt årtal kommer jag inte ihåg, men 1955 användes den. Som en kuriositet kan jag nämna att jag lärde mig köra bil med skåpbilen på våren 1951.

Minnet sviker ibland, men jag tror att skåpbilen var en Morris commercial och bussen en Bedford, men jag är inte säker.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

AndersE
0

#10 Kul! Jo, jag tyckte nog det lät fel när Borlänge påstod sig ha Sveriges första husbil.