Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 4858 ggr
starhawk
0

Remover - Etylacetat

Hade glasögonen med mig i butiken idag och tog mig en titt på Gripens hushållsserie Remover, och ja, den innehåller etylacetat, men den innehåller ju en massa annat också bl.a. parfym undrar just hur mycket etylacetat det rör sig om? Håller mig nog till Model Master och Kibri dom innehåller bara två ingridienser (etylacetatet inräknat)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

johannespanzer
0

Äsch! Det var spänannde!

Jag mejlade just SCJohnsons kundtjänst, få se om de återkommer med svar på hur många procent etylacetat det är i!

Elmis
0

Jag har provat att använda det att limma med och det funkade bra. Jag har även blandat med Hagmans spackel för att få den att tränga in i sprickor lättare och det funkade också bra. Använd ingen liten plastmugg till detta bara, det gjorde jag och dagen efter hade den ingen bottenFörvånad.

starhawk
0

#1: Skall bli intressant att se svaret på den frågan

johannespanzer
0

Usch över en månad sen nu sen jag mejlade sc johnson och frågade, inget svar än…

Så idag ringde jag istället, oj jag önskar jag spelat in samtalet!

Hon som svarade sa först att jag ringt fel och att de inte hade Gripen, utan det var johnson & johnson som hade den! Men jag sa jag är ju inne på er hemsida och ser den här?! Förvånad

Jo, oj det var visst så att de hade gripen, men de har lagt ner nästan alla produkterna i serien! Balsamterpentin och målarsoda finns inte längre! Rynkar på näsan

Hon visste inte stackaren hur mycket etylacetat det var i, men hon skulle mejla ett datablad.

[Tunnan]
0

Hur fabian kan dom har folk som sitter vid kundtjänst och som inte vet vad dom säljer för nått ????
Och inte heller vet vad innerhållet är.?
Man snackar om dagens informationssamhälle, men det rimma ju dåligt i det här fallet Obestämd

johannespanzer
0

#5 Tunnan - Ja det var lite overklighetskänsla över samtalet. Gissar att de har hyrt ut sin kundtjänst till nåt företag som är kundtjänst åt flera olika företag, så ingen man pratar med jobbar på företaget man tror man ringer och ingen har egentligen något med produkterna att göra, de läser bara innantill. Det ryktas ju att vissa har kundtjänster i baltikum och t.om Indien med svensktalande personal.

Tråkigt tycker jag för Gripen är ju gamla klassiska produkter.

Och tyvärr, jag har ännu inte fått mina datablad, men eposten kanske tar extra lång tid från Indien! Flört

Exelon
0

Det är väl inge jätte mängder med etylacetat i removern men det fungerar den tar lite längre tid än den rena "varan". Brukar använda det till "kvarglömda" penslar och sprutan när jag har glömt att rengöra den. Synd att Apoteket inte får sälja den på 1 liters flaska. en dunk på 5 liter för 600 spänn är lite väl saftigt i min mening.Skrattande

johannespanzer
0

Idag fick jag databladet per email.

Säger inte mig så mycket, men det var mycket etylacetat i! Skrattande

halt % per vikt:

80-90 etylacetat

5-10 n-butylacetat

1-5 2- (2etoxietoxi) etanol

1-5 isopropylmyristat

<1 parfym

WildeSau
0

Som jämförelse av de flytande limsorterna:

Mängden n-butylacetat i Humbrol liquid poly >50%

Resten okänt…

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

Har två stycken etylacetat-baserade lim hemma men det står inte hur mycket etyacetat det är i någon av dom, man kanske skulle fråga tillverkarna Obestämd

Den där removern verkar ju helt okey, hur bra limmar den? Sen får man väl kika på kostnadsbilden…

Elmis
0

Jag blandade Hagman spackel med Gripens remover i ett plastglas för att få det lite mer inträngande en gång. När jag dagen efter lyfter på glaset har botten lösts upp. Förmodligen av removern. Jag inbillar mig att detta innebär att det gör sig utmärkt som plastlim, då det löser upp och smälter ihop plasten.