Mitt första bygge.
Hej alla , tänkte börja bygga lite i plast.
Surfat runt lite här på modellbygge och läst på .
Mycket fina byggen har ni lyckats med.
Såg visst att min första modell var svårhetsgrad 5 , det märkte jag först när jag kom hem
.
Ser nog mitt första projekt som ett nybörjar projekt och dem fel som kommer att bli , får jag ta som en lärdom.
kommentarer från min fru:
"du vet att det är väldigt pilligt va?"
"har du verkligen tålamod för sånt?"
"stäng dörren så inte barnen hör när du svär".
Har börjat lite smått (jo det är ju sjukt smått i cockpit)
#Lärdom 1 : en vit tidning som underlägg är inte bra.
/Franke
Spännande,det går säkert bra,trots hennes bristande förtroende för dig i denna svåra stund. 

Är alla tre HS239 med i satsen? Maffig modell, är inte så mycket för tyska flygplan men den där skulle jag kunna tänka mig, lycka till med bygget och förresten välkommen hit. Är det nåt du undrar över så fråga bara, det finns många kunniga byggare här på forumet, ingen fråga är för dum, vi är alla barn i början
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Tack tack
#2 : japp man får med 3 st Hs239.

#0: Välkommen hit! Ser fram emot ditt bygge. Lycka till!
Välkommen! Ser mig själv som återfallsförbrytare
men som du själv sa, här finns mycket kunskap att ösa ur. Grymt tuff modell du hittat.
Välkommen hit!
Ser fram emot detta bygge.
Har vatt småsugen på en sånn modell.
Henke

Hepp de va inget litet bygge han startade med även om skalan är liten…

Hej, välkommen och lycka till!
Kul med ännu fler återfallsförbrytare i limmet.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Varmt välkommen! Till frugan är det bara att kontra med argumentet att modelbygge tränar upp fingerfärdigheten
.
Häftig maskin du har fått fatt i också. Nån som vet i vilken grad de egentligen han sättas in i strid?

Det lär ha tillverkats över tusen st, men i vilken grad de användes vet jag inte. De var dock aldrig riktigt framgångsrika. Som många av dessa projekten var de för få och kom för sent för att ändra utgången på kriget.

Tack för allt välkommnanden.
Har pillat ihop cockpit o skytte stationerna samt satt in dem i planet.
Satt ihop plankroppen och vingarna .
Cockpit var väldigt smått för en nybörjare som jag är.
Tyvärr så verkar jag kommit hem med fel lim , vilket jag upptäckte tidigt i byggandet . Men man ville ju komma igång så det får bli som det blir . Limmet är liksom inte klart utan gult
.
Tänkte att det överblivet lim kan torkas bort med nått rengöringsmedel alternativt täckas med färg .
Ska införskaffa rätt lim i veckan , och vilar nog bygget tills dess.

Ser ju bra ut så långt Franke!

Kul! Här går det undan!

Tjusigt Franke, där går det framåt.
När du frågade om Revells lim förutsatte jag att det var Revells flytande lim i flaska med långt metallrör men det var tydligen något annat Revell-lim du hade där

#15 Ser riktigt trevligt ut i cockpit. Betydligt bättre än Airfix gamla modell.

#20: Hops! det där om Revell-limmet hörde ju hemma i en annan tråd inte den här

Här går det framåt, och det där ser bra ut.
Ser bra ut som sagt!

Hej och välkommen! Det ser ju ut som du byggt förut! Inga problem här inte! Och assistent har du också, perfekt! 

Haloj och välkommen,sk bli intressant att följa fetta bygge,då jag har samma modell på hyllan,dock obyggd.
Kul att grabben din hjälper till med bygget.

Ja, det är inte lätt att limma små delar utan "kladd"
. Det blir lätt för mycket. Är det inte för mycket eller att det blir fingeravtryck i det så är det inte så farligt. Har man ett tunt flytande lim så är det lättare. Ser ut att vara fint detaljerat.

Nu är det färdiglimmat på planet och har utvärderat etapp 1 i mitt första modellbygge.
Ja det var inte direkt svårt att få ihop , men kunde gjorts betydligt bättre . Valde kanske ett lite för svårt projekt.

eller det här staget baktill på flygplanskroppen .

Ja, det är mycket pill med ett flygplan och det tar ett tag att lära sig tricksen. Alla har sina egna efter erfarenheter. #37 tror jag är ett pitotrör som ger information om hastighet och höjd.
Tycker du kämpar på tappert med din grymma "Greiff" Franke! Man måste ju våga börja med nåt för att sedan kunna ta lärdom av misstagen. Att krypa in i den där "glasburen" längst bak och sen sitta där å huttra kan ju verkligen inte ha varit nån höjdare direkt….
Fly High!
Vi är alla barn i början och det du måste göra är att se detta som en "lär-modell." Nästa modell blir bättre och den efter den blir ännu bättre.
#40 Lutar nog också mot att det är ett pitotrör.
Jag håller med dom övriga här
I början var det minsann inte så lätt, man limade och kladdade på i förtvivlan ibland 
Gick nästan åt en hel tub per modell
Men satt…det gjorde det allt…fick ta till krut för att får isär delarna 
Men för att vara ditt första bygge så ser det riktigt bra ut.
Du får ställa in hjulvinkeln bara, annars försvinner snart däcket 
Keep up the good work 
Ser rätt bra ut ändå för att vara ett första bygge!

Det där i vingen är ett pitotrör, den mäter hastigheten i förhållande till luften, pinnen på sidan borde vara en antenn, men dom brukar sitta parvis när dom inte sitter på centrumlinjen. När man skall hålla ihop smådelar under limmningen brukar jag använda häftmassa, går även att använda som spackel på ytor där man inte kan slipa

jag hatar min nya hobby 
Låter du inte lite negativ nu ? 

#46 Franke - Tror inte du är ensam där! Varje gång jag tappar en liten del på golvet. Bryter av en gevärspipa. Pajar färgsprutan. Får rinningar i färgen. Damm i färgen. Sticker mig i fingret med saxen…
Jag hatar också denna hobby!!! 
Men sen efter ett tag, så ordnar det sig - det är det som är testet som troligen gör modellbyggare till de harmoniska människor de är! 

Kämpa på Franke! Häftigt med de här stora bombarna, skulle också gärna bygga någon av Revells "jättar" i 1/72 bara jag hade plats och sambons tillåtelse
. Lycka till och skriv gärna igen så vi får följa hur det går!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus