Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1716 ggr
Franke
0

Mitt första bygge.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla , tänkte börja bygga lite i plast.

Surfat runt lite här på modellbygge och läst på .

Mycket fina byggen har ni lyckats med.

Såg visst att min första modell var svårhetsgrad 5  , det märkte jag först när jag kom hem Förvånad.

Ser nog mitt första projekt som ett nybörjar projekt och dem fel som kommer att bli , får jag ta som en lärdom.

kommentarer från min fru:

"du vet att det är väldigt pilligt va?"

"har du verkligen tålamod för sånt?"

"stäng dörren så inte barnen hör när du svär".

Har börjat lite smått (jo  det är ju sjukt smått i cockpit)

#Lärdom 1 : en vit tidning som underlägg är inte bra.

/Franke

JomL
0

Spännande,det går säkert bra,trots hennes bristande förtroende för dig i denna svåra stund. Skrattande

starhawk
0

Är alla tre HS239 med i satsen? Maffig modell, är inte så mycket för tyska flygplan men den där skulle jag kunna tänka mig, lycka till med bygget och förresten välkommen hit. Är det nåt du undrar över så fråga bara, det finns många kunniga byggare här på forumet, ingen fråga är för dum, vi är alla barn i början

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Franke
0

Tack tack

#2 : japp man får med 3 st Hs239.

ElLobo
0

#0: Välkommen hit! Ser fram emot ditt bygge. Lycka till!

sponny
0

Välkommen! Ser mig själv som återfallsförbrytare Skrattande men som du själv sa, här finns mycket kunskap att ösa ur. Grymt tuff modell du hittat.

[Henke29]
0

Välkommen hit!
Ser fram emot detta bygge.
Har vatt småsugen på en sånn modell.

Henke

berfrund
0

Hepp de va inget litet bygge han startade med även om skalan är liten…

GeeKen
0

Hej, välkommen och lycka till!

Kul med ännu fler återfallsförbrytare i limmet.

Glad

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Tunnan]
0

Välkommen
Ska blir kul att följa detta mäktiga byggeGlad

Azgaron
0

Välkommen hit som sagt, och lycka till med bygget! Intressant modell!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

PonCar
0

Varmt välkommen! Till frugan är det bara att kontra med argumentet att modelbygge tränar upp fingerfärdighetenFlört.

Häftig maskin du har fått fatt i också. Nån som vet i vilken grad de egentligen han sättas in i strid?

Elmis
0

Det lär ha tillverkats över tusen st, men i vilken grad de användes vet jag inte. De var dock aldrig riktigt framgångsrika. Som många av dessa projekten var de för få och kom för sent för att ändra utgången på kriget.

Franke
0

Tack för allt välkommnanden.

Har pillat ihop cockpit o skytte stationerna samt satt in dem i planet.

Satt ihop plankroppen och vingarna .

Cockpit var väldigt smått  för en  nybörjare som jag är.

Tyvärr så verkar jag kommit hem med fel lim , vilket jag upptäckte tidigt i byggandet . Men man ville ju komma igång så det får bli som det blir . Limmet är liksom inte klart utan gult Skäms.

Tänkte att det  överblivet lim kan torkas bort med nått rengöringsmedel alternativt täckas med färg .

Ska införskaffa rätt lim i veckan , och vilar nog bygget tills  dess.

ElLobo
0

Här kan du läsa lite mer om lim ifall du behöver tips och annat.

Plastlim

Franke
0

Har kommit lite längre på min första modell.

inget har varit speciellt svårt så här långt .

Köpt nytt lim.

Azgaron
0

Ser ju bra ut så långt Franke!

Franke
0

Första hs293 ihopsatt , den satte sonen ihop .

Franke
0

och en bild på alla 3 .

Azgaron
0

Kul! Här går det undan!

starhawk
0

Tjusigt Franke, där går det framåt.

När du frågade om Revells lim förutsatte jag att det var Revells flytande lim i flaska med långt metallrör men det var tydligen något annat Revell-lim du hade där

Raldor
0

#15 Ser riktigt trevligt ut i cockpit. Betydligt bättre än Airfix gamla modell.

starhawk
0

starhawk
0

#20: Hops! det där om Revell-limmet hörde ju hemma i en annan tråd inte den här

Franke
0

Byggde lite på morgonen , framdel motor , var en liten plastring med oxå som inte finns med på bilden.

Bladfästena fick jag slipa ned lite så glappet blev mindre.

Limmade även fast vingarna.

Franke
0

gånger 2

ElLobo
0

Här går det framåt, och det där ser bra ut.

Azgaron
0

Ser bra ut som sagt!

johannespanzer
0

Hej och välkommen! Det ser ju ut som du byggt förut! Inga problem här inte! Och assistent har du också, perfekt! Skrattande

TommiN
0

Haloj och välkommen,sk bli intressant att följa fetta bygge,då jag har samma modell på hyllan,dock obyggd.

Kul att grabben din hjälper till med bygget.

Franke
0

Tack för alla glada tillrop Glad. Har inte haft så mycket tid över för modellbygge , men han med lite igår.

Satte dit lite "smått" på vingen , ojj vad dem blir kladdiga med lim när man försöker få dem på plats . Hoppas inte det påverkar färgen sen.

Franke
0

å lite mer

Elmis
0

Ja, det är inte lätt att limma små delar utan "kladd"Glad. Det blir lätt för mycket. Är det inte för mycket eller att det blir fingeravtryck i det så är det inte så farligt. Har man ett tunt flytande lim så är det lättare. Ser ut att vara fint detaljerat.

Franke
0

Nu är det färdiglimmat på planet och har utvärderat etapp 1 i mitt första modellbygge.

Ja det var inte direkt svårt att få ihop , men kunde gjorts betydligt bättre . Valde kanske ett lite för svårt projekt.

Franke
0

Glasburen längst bak i planet var en rysare att få ihop , hade behövt nått verktyg för att hålla fast en del samt sätta dit en annan med pincett/tång , för bättre precision samt mindre kladd.

Franke
0

Ujj sicken glipa , här ser man att jag hade fel lim hemma i början oxå Obestämd.

Har köpt spackel , får man lära sig lite hur det fungerar också

Franke
0

Hjul sitter lite snett , tyckte det såg bra ut först . Men nu ser det  så där lagom bra ut .

Franke
0

Vet inte mycket när  det gäller flygplan , men när man bygger blir man lite nyfiken på en del detaljer.

Vad är det här för "pinne" som finns på ena vingen?

Man blir lite sugen på att göra lite efterforskningar.

Franke
0

eller det här staget  baktill på flygplanskroppen .

Franke
0

glömde bilden . (kommer här istället)

Nåja har hela tiden sett detta bygge som lärdom , efter spackel ska jag ta reda lite på om färg och målning.

Elmis
0

Ja, det är mycket pill med ett flygplan och det tar ett tag att lära sig tricksen. Alla har sina egna efter erfarenheter. #37 tror jag är ett pitotrör som ger information om hastighet och höjd.

PonCar
0

Tycker du kämpar på tappert med din grymma "Greiff" Franke! Man måste ju våga börja med nåt för att sedan kunna ta lärdom av misstagen. Att krypa in i den där "glasburen" längst bak och sen sitta där å huttra kan ju verkligen inte ha varit nån höjdare direkt….

GladFly High!

sponny
0

Vi är alla barn i början och det du måste göra är att se detta som en "lär-modell." Nästa modell blir bättre och den efter den blir ännu bättre.Glad

#40 Lutar nog också mot att det är ett pitotrör.

[Tunnan]
0

Jag håller med dom övriga här
I början var det minsann inte så lätt, man limade och kladdade på i förtvivlan ibland Glad
Gick nästan åt en hel tub per modell Obestämd 
Men satt…det gjorde det allt…fick ta till krut för att får isär delarna Flört

Men för att vara ditt första bygge så ser det riktigt bra ut.
Du får ställa in hjulvinkeln bara, annars försvinner snart däcket Flört

Keep up the good work Cool

Azgaron
0

Ser rätt bra ut ändå för att vara ett första bygge!

starhawk
0

Det där i vingen är ett pitotrör, den mäter hastigheten i förhållande till luften, pinnen på sidan borde vara en antenn, men dom brukar sitta parvis när dom inte sitter på centrumlinjen. När man skall hålla ihop smådelar under limmningen brukar jag använda häftmassa, går även att använda som spackel på ytor där man inte kan slipa

Franke
0

Skrikandesjag hatar min nya hobby Skrikandes

WilcoX
0

Låter du inte lite negativ nu ? Flört

johannespanzer
0

#46 Franke - Tror inte du är ensam där! Varje gång jag tappar en liten del på golvet. Bryter av en gevärspipa. Pajar färgsprutan. Får rinningar i färgen. Damm i färgen. Sticker mig i fingret med saxen…

Jag hatar också denna hobby!!! Skrikandes

Men sen efter ett tag, så ordnar det sig - det är det som är testet som troligen gör modellbyggare till de harmoniska människor de är! Skrattande

Roca
0

Kämpa på Franke! Häftigt med de här stora bombarna, skulle också gärna bygga någon av Revells "jättar" i 1/72 bara jag hade plats och sambons tillåtelse Flört. Lycka till och skriv gärna igen så vi får följa hur det går!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus