Förtunning
Hej!
Jag har just börjat använda oljefärget för att göra washer och dylikt till mina plastmodeller. Dock vet jag inte vilken sorts förtunning jag ska använda. Testade någon som hette "skonsam förtunning" men den var hemskt dålig då den lämnade fula märken efter sig.
Vad är bäst att använda egentligen?
Hälsningar
Ola

Halloj!
Jag har själv funderat på det senaste tiden. Balsamterpentin skall väl vara det bästa? För den finfördelar pigmenten bäst. Skonsam också för den är gjord av kokt gran(?). Vanlig lacknafta funkar ju, men kan bli lite grumlig för den löser inte pigmenten i oljan riktigt dessutom är den ju baserad på nafta från petroleum (?), så den är onyttig.
Den där skonsamma förtunningen, kom den i 1liters mjuk plastflaska? Tänkte testa en förtunning som hette 222, men väntar på lämpligt läge att köpa en flaska riktigt billig lacknafta en liter för en tjuga för fuljobb (rengöring mm) och en fin flaska balsamterpentin kanske 3 deciliter för en femtilapp för de där oljewasherna.
Ja balsamterpentin låter ju som en god idé!
Skonsamma förtunningen kom från "Färgriket" i en 25cl flaska. Riktigt dålig till modeller. Lämnade liksom fettfläckar och gulaktiga spår efter sig. Det var inte så kul! Jag får testa balsamterpentin helt enkelt!

#2 - Coola, aaah, tackar, du sparade mig just att prova 222, ännu mildare förtunning också från Färgriket, men står över efter ditt test. Kan ju funka bra för oljemåleri ändå, men inte för modellbygge. Feta gula fläckaar låter inte kul! 
#2 Jag antar att du menar oljefärg, typ "konstnärsfärg"? Det brukar ju vara så att varje tillverkare har sin egen förtunning. Själv använder jag oljefärg från "Pébéo Studio XL", köpt på Panduro. Förtunningen som jag använder är "Odourless Mineral Spirit" (art.nr. 920803) från samma tillverkare.
Funkar kanonbra, åtminstone på akrylfärg typ Tamiya, Gunze & Vallejo. Vet inte hur denna kombination funkar på enamel-färg, men i de fallen använder jag akrylfärg mixat med vanligt vatten och en gnutta diskmedel.
/Stefan
#4 Aha, så fungerar det olika bra beroende på vilken färg som man har som underlag?
Verkar vara riktigt krångligt det här. Jag använder akrylfärg från citadel/games workshop och oljefärger från Sense.
Jag ska testa balsamterpentin. Är den alltså optimal för oljefärger?
#5 Jo, så är det till viss del. Saken är den att den förtunning som jag beskrev ovan INTE löser upp akrylfärgen. Vilket i sig är ett måste, annars blir det ju bara en enda röra…
Hur balsamterpentin funkar, det vet jag inte. Det har jag ingen erfarenhet av.
Nja, såå krångligt är det väl inte? Man väljer typ av "wash" beroende på vilken färg man målat modellen med. Eftersom du använder akrylfärg så borde det inte vara några problem med att mixa "mineral spirit" med oljefärg. Var köpte du oljefärgen? Samma butik borde ha förtunning.
/Stefan
#6 Hehe, oljefärgen är från Clas Ohlsson. Så det är inget supermärke direkt. Tror tyvärr inte att de har någon förtunning. Jag ska kika in på lokala färghandeln och kolla efter "mineral spirit" eller balsamterpentin och hålla tummarna för att de inte skapar några konstiga fläckar.
#7 Har nog inte så stor betydelse, själva fabrikatet. Det finns ju en Panduro-butik i Sundsvall, på Birsta City. Prova där.
/Stefan

Här kan du se några oljeförtunnare. Några kallas oljemedium, men de innehåller mycket olja också, inte bra för modellbygge oftast.
[förtunning](h ttp://www.artistica.nu/default.asp?/lista2.asp?id=558~main)
http://www.artistica.nu/default.asp?/lista2.asp?id=558~main
edit, vet inte varför men adressen blir fel i iFokus hela tiden? bad request?
De 2 som är aktuella för dig är nog balsamterpentin eller odourless. Själv skulle jag välja balsamterpentin, för det är en naturprodukt, från grankåda. Odourless, white spirit, mineral spirit mm är alla varianter på lacknafta som de försökt göra hälsosammare / miljövänligare.
#9 Jag tycker att det är väldigt bra med miljövänliga & hälsosammare alternativ. Frågan är dock om balsamterpentin verkligen är det? Jag är ingen expert på detta område, men jag läste ett Säkerhetsdatablad på Balsamterpentin och det visade en del varningar. Inte för att jag tror att Odourless Mineral Spirit är någon "hälsoprodukt" precis, men det är kanske samma "skräp"?
Kanske någon på detta Forum som har djupare kunskaper i detta ämne?
/Stefan

#10 Ja det skulle vara intressant med en "farlighets" och allergilista, bra ide! 
Fast om jag minns rätt har vi ingen sån information längre sen vi gick med i EU? Jag tror att allt blev ofarligt då, mycket smidigt! 
ps pdfen funkar ej för mig? ds
#11 Ja, det vore bra!
Hmm…anade att det inte skulle gå att läsa Pdf filen. Vill du kolla, så Googla Säkerhetsdatablad balsamterpentin.
/Stefan
#11-12 Det går om man högerklickar på bild/pdf-ikonen och väljer save link as.. eller save target as….
Här är ett datablad på ethylacetat också.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus