Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1543 ggr
zander
0

Silvertejp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag böjer listerna använder jag silvertejp.

Listen formar sig då exakt efter skrovets form och fläks inte så lätt.

En halvtimme/timme i varmt vatten, sen går den att forma. Tejpen måste tryckas till ordentligt så man ser att listen ligger kloss till skrovet.

Fördelen med silvertejpen är att den hugger ordentligt och är lätt att ta bort när listen har torkat o den lämnar inget klister efter sig.

Jag gjorde ett litet rött märke i listen o i skrovet för att slippa leta efter listens rätta läge när den sen ska monteras.

Jonssonligan
0

Lysande. Mer båtbyggartips. Jag har precis satt igång med en modell av Vasa (INRA), så jag behöver all hjälp man kan få.

Men du, när listen är blöt, går det väl inte att limma fast den, va ? Vilket väcker nästa fråga. Hur lång tid tar det innan det torkar?

Det är ju detta som är värsta med modellbyggandet, denna väntan på att allt ska torka….

zander
0

Nej, det går inte att limma listen när den är blöt.

Listerna jag håller på med nu är 1,5 mm tjocka och dom låter jag sitta i spänn ca tolv timmar minst för att inte riskera att böjarna rätar ut sig.

Så lång tid behövs inte. Man kan limma när listen är yt- torr, men då får man spänningar i träet när resten torkar och därmed risk för släppning efter en tid och man vill ju inte börja reparera efter nå´t år eller så.

Som modellbyggare får man inte ha bråttom.

Själv väntar jag på ett regn så damm lägger sig och därefter vindstilla så jag kan måla skrovet. Vill inte måla inomhus med spray.

Du kommer att få många trevliga stunder framöver med bygget av "Vasa".

Heter den Vasa Inra eller Vasa Igra?

Jonssonligan
0

Förlåt, IGRA skulle det ju vara.

Och frågan är hur trevligt det blir. Den är ju inte laserskuren, så det blir mycket sågande och slipande. Visserligen har jag maskiner till det, men jag sågar ju som en kratta ialla fall.

Tror att det blir lite av en utmaning. Det är ju första fullriggaren jag ger mig på (och tredje träbåten överhuvudtaget)

johannespanzer
0

#0 Maffigt! Den serinte liten ut det fartyget! Skrattande

zander
0

På bilden ser den nog större ut än i verkligheten.

Färdig med bogspröt kommer den att bli 110 cm lång.

Jag tror att det är lättare att bygga i den storleken för det är nog mer pilleri med mindre för då får man va utrustad med "ögon på skaft o stödhjul på händerna när man börjar darra på manschetten".

Skalan är 1:75