Wasa
Ser bra ut så långt! Ett lager till för att jämna ut färgen och sen kanske lite oljefärg för att skapa träådring skulle nog funka fint tror jag!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Hur gör man det ?
Ganska enkelt! man stryker ut ett lager av tex burnt sienna och sen använder man en flat konstnärspensel för att stryka av färg i plankornas längsriktning! Kvar blir tunna stråk av oljefärgen som ger ett intryck av träådring!
Lämpligt är att ha en trasa att torka av penseln med emellanåt!
Burnt Sienna
Hmmm, det tror jag jag har
Tack för tipset 

Jag har byggt den, målningsförslagen i beskrivningen är helt fel upptäckte jag när jag besökte Vasamuséet efter att ha byggt modellen. Gallerierna på på sidorna av aktern ska till exempel vara röda och inte blå. Man får även jobba mycket med passformen på akterpartiet. Ta det försiktigt med riggtråden, när jag byggde var det inte överdrivet mycket med. Ett annat tips för att få riggtråden mer naturlig är att låta den dra i te någr dagar.
Ahh, vad bra
Stort tack för dom här tipsen.
Jag ska föra dom vidare till byggare
Jag tacka å hans vägnar
Ja passformen är ju som sagt i airfixstandard

Så här tror man med senaste forskningen att Wasa såg ut i aktern.

Som en sockerbakelse med massor av färggrann kristyr spritsad här och var 
Niclas

Te-tricket är bra för att färga trådar, man kan också sjuda dem med lökskal. Rödlök ger mer färg än vanlig gul lök. Kör gärna i lite olika blandningar för att få mera liv i riggen med olika färg på olika tampar.
Niclas
Ser riktigt smaskig ut den där akten
Det tipset tacka vi för, ska föra det vidare
tack Niclas
Ja de här Wasa bygget ser jag fram emot.
Får nog ta del av det i nästa byggmöte..
Henke

Annars är vasamuséets hemsida väldigt bra! Man kan hitta mycket referenser där.

Maffigt bygge! 
Den där modellen har jag också sneglat på, fast segelfartyg är lite fjärran för mig just nu!
Gärna fler bilder! 
#12 Proosen, oj, som ett flytande horhus! Huuva! 
Spännande med Regalskeppet själft i plast! Den här byggsatsen måste ha funnits hur länge som helst på marknaden? Minns den från när jag var en liten plutt. Tillverkas den fortfarande?
Vore väl ganska coolt att göra ett dio just när denna svenska flottans stolthet är på väg att kantra på sin jungfrufärd?
Apropå färgsättningen så var det nog i o för sig ganska praktiskt att ha färgstarka igenkänningsfärger för att kunna synas genom all krutrök vid bataljerna. Kamouflage var ju ändå ingen idé liksom, eftersom man måste komma så nära varandra för att artilleriet skulle nå sitt mål.
Lycka till säger jag till kompisen Berra.
18 det gör jag oxå har t o m byggt ett par st när jag inte var så gammal
med karlssons klister , Kom väl inte så långt med riggning utan bara master och segel och stegarna till masterna satt där så var man nöjd
det var roligare att se om den flöt i badkaret 
det gör den inte kan jag berätta
Ska framföra alla lyckönskningar till Berra 
Tyvärr så dråsade han ned från stegen igår när han skulle tvätta sina vindskivor.
Knäna tog skada + axlarna och ena näven revs upp då han ramlade rakt i asfallten 
Ajaj de var ju inte…
Hoppas han piggar på sig nu..
Får ringa honom imorgon..
Henke
Aj det lät inget vidare!
Vindskivor…det är ju en bit att ramla. Hoppas att han kryar till sig.
Wasa har för min del alltid varit den stora dröm-modellen. Den som man ville bygga som liten men som man aldrig riktigt vågade ge sig på. Man byggde sina plan, tanks och figurer men Wasa fanns alltid där i bakhuvudet.
#19 Ingen fara, den flöt inte så jäkla bra i verkligheten heller. 

Ajaj, det lät ont! Hoppas han kryar på sig snabbt och är igång med byggandet snart! 
Jo då, han är på benen.
Hans hus är inte så högt, och så var han inte uppe vid nocken utan ganska långt ned, hade ca 4 meters fall.
Kan ju iof räcka för att slår ihjäl sig om man har otur.
Då får man se detta bygget imorgon kväll då 
Skulle tro det jaa.

Det är inte fallet som är farligt, det är landningen!
Farsan fick en hel sommar liggandes i sträck med pulveriserat lårben efter ett "fall" på 60 cm. Fyra meter ger en ganska kraftig duns.
Skönt att det gick bra!
Niclas
28 fick mig att tänka på en gammal goding
Det är inte farten som dödar det är smällen
och så på engelska
It´s not the fart that kills it´s the smell 
tur att det inte var en störtdykning på huvudet
ja det behöver inte vara så högt för att man ska slår sig fördärvad.
Han hade änglavakt denna gången
Men han ha repats sig bra nu.
Han hälsade och tackade för tipsen
Men han blev nästan av med allt hår igår.
Han hade mycke strul med passformen. 
Känns det igen månne ??? 

jo det känns väl igen.
man vill bara "knyckla" ihop bilen.
Har en Wasa liggande och passformen e ju inte den bästa.