Filmtips för flyg-fans
Kollade denna "rulle" från sent 70-tal nu i helgen. Storyn i sig ganska krystad, men klart sevärda flygscener!! Både med "Zeros" från -41 och betydligt modernare "kärror". Filmen säljs tydligen under två olika titlar, dels som "Timmen Noll", men också med originaltiteln "USS Nimitz lost in the Pacific".
Jag hittade den på rea hos CD-on.
gillar scenen när Zerosarna möter F14 och fladdrar som höstlöv
snacka om shock

Själv kör jag lite svenskt ikväll.
En svensk klassisker från 1954, Gula divisionen.

#0 Jag såg den filmen för säkert 20 år sen…Och om jag minns rätt så stämmer det bra med det du skriver om sevärda flygscener…
Resten går ju o diskutera…

#0: Jo den har verkligen sevärda flygscener, men några Zeros är det som vanligt inte frågan om, det är amerikanska maskiner fast målade som Zeros var på den tiden. Storyn är intressant, tidsresor är alltid roliga paradoxer, fast det var för komplicerat för Expressens filmrecensent som inte fattade slutet
Jag hade först den Nordiska varianten av denna film, men den saknade optionen "no subtitles" efter mycket letande hittade jag den Engelsk-Tyska utgåvan under namnet "Erste Countdown" den hade inga textremsor, den tysk-dubbade optionen har jag inte ens tjuvtittat på, hemska tanke! Tysk dubbning av välkända amerikanska skådespelare!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#4 forts: Nu mindes jag fel Der Letzte Countdown heter den ju!
om ni läser högs upp på DVD fodralen (gula divisionen) står det " världens fjärde starkaste flygvapen",stämmde det då och stämmer det nu är jag tveksam eller har jag fel?men bra film annars,gillar flygfilmer specielt om man kan vrida på volymen lite mer än vanligt.
sani
www.bosnafly.n.nu

#6: Jodå, det stämde riktigt hyfsat! Sverige hade i mitten/slutet av 1950-talet världens fjärde (eller kanske femte) största flygvapen om man räknar numerärt på jakt-, attack- och spaningsplan - omkring 1100 plan.
Sedan finns ju alltid diskussionsfrågan om vad som menas med starkaste … 
1100 plan,herregud,vad ha hänt med sverige?hur många ha de nu,110st?och 10 flyger de med o resten står bara och rostar(om de nu kan rosta),förr så såg man fler flyg flyga över städer men inte nu,tråkigt tycker jag.
www.bosnafly.n.nu

Återkommer till Final countdown, tittade just på den, det var riktiga Zeros, tyckte dom såg lite misstänkta ut, inte den där vanliga kärran som brukar var stand in och sen i eftertexterna dök det upp "Dogfighting Zeros Confederate Air Force" dom har väl dom enda flygdugliga Zeros som finns?
#9: Ja, jag la också märke till det i eftertexten. Det tycker jag fimskaparna i alla fall ska ha heder av. Annars brukar det ju som sagt vara gamla utrangerade "Texan" e.dyl som fått lite grön färg o röda Jappe-fläckar… Hur tusan bar de sig åt i filmen "Tora,Tora, Tora"? Där fullkomligen svärmar ju luften av Jappeplan ovanför Pearl Harbor. Gjorde "Confederate Airforce" en insats där också eller är allt fejkade gamla USAAF-kärror?
Hur som helst tycket jag det ändå är beundransvärt vad filmskaparna ändå kunde åstadkomma innan datoranimationens tidevarv…

#9 Hade då iallafall. Hur det är nu vet jag inte, men man kan ju hoppas att några fler har restaurerats.
#10 Såg att det fanns lite matnyttigt att läsa i wikipedia om Tora! Tora! Tora! Dom hade tydligen rätt kraftigt byggt om ett antal T-6.or och BT-13:or.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tora!_Tora!_Tora !
Ett annat filmtips är: Blue Angels på Cosmonova !!! Bara dom visar den nångång….

¤12 ja det skulle jag vilja se,blue angels,har för mig att de visade det för många år sen.
sani
www.bosnafly.n.nu

#13: Ja, den är också en klar klassisker! Inspelad på F 6.
Och även i denna har Hasse Ekman en av huvudrollerna.

#12: Handlar det om uppvisningstruppen Blue Angels? Hade tillfälle att se dom vid F16 Tullinge för några år sedan
# Tjenixen starhawk !
Jo det ska nog vara Blue Angels. Hittade en länk på You tube som visar lite flygplansporr med Blue Angels filmat i IMAX http://www.youtube.com/watch?v=54ZfP1kZupM
Såg själv Patrouille Suisse för några år sedan på F 16 här i Uppsala (Ärna)
Klart läcker grupp det det också!
mvh / Janne