Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1121 ggr
zander
0

Hur gör man?

Nu är grundmålningen av skrovet nästan klar.

Men innan jag fortsätter göra en massa misstag vill jag veta vad man använder till maskering för vattenlinjen så att man inte får den där förargliga upphöjningen i skarven efter borttagningen av maskeringstejpen.

Ni snitsare som kan det här har kanske nåt gott tips om material o.d.

Tillägger att det ska målas med spray på burk.

TommiN
0

Jag använder tunn målartejp,eller Tamiyas maskeringstejp,funkar bra för min del,men var försiktig med sprayen så att du inte lägger på en för tjock lager färg,för då får du en ordentlig kant sen när du avlägsnar tejpen.

zander
0

Tack, Ja, jag får prova med tamiyas tejp o träna på nån lackad yta av nåt slag. Har bättrat på bilar jag haft men aldrig fått till det med kanten, men nu så kanske………

starhawk
0

Man kan spraya med tejpkanten istället för mot den då är det mindre risk att det byggs upp en kant

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Proosen
0

En kant får du alltid, mer eller mindre. Om du ser till att få bort tejpen innan färgen torkat kan du få en mjukare kant. Det som i alla fall blir kvar av kanten slipar du försiktigt bort med fint vattensandpapper. Lite klarlack ovanpå för att få upp glansen igen så blir det endast en liten liten nivåskillnad kvar.

Kör dessutom med många tunna färglager så bygger det inte upp så hårt heller. Tjocka färglager tenderar att lägga sig mot tejpen och bygga upp en ordentlig kant just där i vinkeln mellan underlaget och tejpen.

Starhawk har en poäng också som jag inte reflekterat över tidigare, den ska jag försök komma ihåg och testa framöver.

Lycka till!

Niclas