Spitfire 1/32

Och slutligen en hopmonterad vinge. Dom lösa vingspetsarna passade väl "sådär" men inte värre än att det troligen går att lösa med lite MrSurfacer 500. Det vore skönt att slippa slipa allt för mycket med tanke på dom gamla panellinjerna.
Tillbaka till byggbordet, delarna bör ha hunnit torka tillräckligt 
PeO
Ser ju br ut så här långt
Det blir lite annan detaljeringsnivå när det är i denna stora skala.
Mycke snyggt PeO 
Ser ju mycket bra ut PeO!
Har en stark misstanke om att det finns stora likheter mellan den här och Revells MkI/II utgåva! 
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#6, #7
Tackar! Detaljnivån är väl inte så bra eftersom det är en gammal modell, men det finns gott om plats för scratchbygge
Tror att det kan vara samma modell som Revell, dom har ju även givit ut Hasegawas senare Me 109or bl.a.
PeO
Ja man vet aldrig rilktigt säker vad man får för nått i lådorna idag, om man inte själv är väl uppdaterad
Köper man en Tamiya så kan det ligga en Italerisats i lådan
Så är det i varje fall med deras Gripen och Stukabombaren i skala 1/72 
Är det samma Gripen som Airfix har också?
Azgaron
Skulle tro det

Nu ser det ut som ett flygplan! Ser ut att vara bra passform. Inga stora glipor
.

#14 För att vara en gammal Hasegawa blev jag glatt överraskad. Men det har varit mycket torrbyggande och slipande innan dat har blivit limmat.
PeO
Ser bra ut PeO! Visst är det en trevlig modell!
Ser grymt bra o trevligt ut PeO
Kul med modeller som passar bra 
Tyvärr så gör ju inte alla det 

Verkar vara bra passform,det kan ju vara skönt ibland,du verkar ha kommit långt på bygget,snyggt.
Mera bilder!

Ser bra ut PeO!
Tycker inte att den ser särskilt mörk ut!

De här ser ju bra ut.
Ska bli kul att få se när du har avmaskerat den sen.
Får nog själv börja med maskeringstejp framöver..
Henke

Tackar Henke. I den här skalan går det att airbrusha camo på frihand efter lite träning. Nu använde jag tejp för jag har inte tid med några misstag. Den skall vara klar och levereras på Tisdag förmiddag. Så ieftermiddag blir det klarlack och förhoppningsvis dekale senare ikväll. På Måndag blir det lite lätt nersmutsning och mattlack om allt går i lås, håll tummarna
PeO
Jag håller tummarna för att de ska gå bra PeO
Henke

Jag tycker de ser mycke bra ut..
Kul att maskering lyckades också..
Henke

Tackar. Jo du Henke, fortsätt att hålla tummarna. Än är det mycket som kan gå helt åt pipan
PeO
Hehe får väll göra det..
Ska bli kul att se fortsättningen på det här Spitfire bygget..
Henke
Snyggt spitfirebygge, inte minst med tanke på din tighta tidsplan. Vem är det som är så het på gröten månne?
Ser bra ut PeO!
Ser mycke lovande ut Peo

Fint! Vad bra att maskeringen gick bra. 

Tack allihopa, hade maskeringen gått åt h…..e så hade jag nog testat om den kunde flyga. Jag bor ju på sjunde våningen
. Sliter just nu med dom sista dekalerna, så tidsplanen håller så här långt.
PeO
Ska bli kul att se den med dekaler på!

Snyggt! Vilken maskeringstejp använder du? Blev ju himmla bra resultat.

#47 Tackar. Jag har helt gått över till Tamiyas kabukitejp. Lättjobbad och lämnar absolut inget kladd efter sig även om den sitter ett par veckor. Kanske inte det billigaste alternativet men jag föredrar att veta vad jag får för resultat.
PeO
Snyggt jobb! Vad jag vet så hade de flesta Spitfires skarpa gränser i kamouflaget, så det är nog rätt väg du valde. Tror t om att man använde stora maskeringar i gummimaterial när målningen gjordes.
Ser att du använder Gunze. Vad tycker du om dessa? Själv tycker jag att de är kanonbra - rätt lika Tamiyas akrylfärger.
Vilken airbrush använder du?
/Stefan

#49 Tackar. Jag har nästan helt gått över till Gunze när jag sprutar akryl. Tycker dom ger ett förutsägbart resultat, jag späder dom med Isopropyl alkohol ungefär 50/50. Det enda jag inte använder akryl till är metallfärger, då blir det Alclad eller Testors Metalizer men hu va dom stinker
PeO
Ja har inte testat Gunze än.
Va får man tag i dom här i Sverige ??
Henke
#50 Håller med Alclad är inte att leka med..
Vilken airbrush anvönder du?
#51 Rebell i Sthlm och Hobbia (www.hobbia.se) är de som jag känner till i nuläge.
/Stefan

#51 Testa Rebell Hobby, han brukar ha nästan hela deras sortiment av akrylfärger. Det är möjligt att Alfa Hobby också har dom men jag är inte säker.
PeO

#52 Kör med en gammal Evolution som nog har nästan 10 år på nacken. Den funkar för mig troligtvis för jag har vant mig vid den. Har ännu inte bytt några delar på den, inte ens packningar
trots att jag gör rent den med Etylacetat.
PeO

Ser kanon ut som sakt..
Visst är Spitfire vackra plan..
Henke
Mycke snyggt

#55-59: Ett snyggt bygge!

Den ser riktigt snygg ut för att vara en Spitfire 
Glöm inte backspegeln.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Tackar Sau, det var nära
. Tyckte det var något som fattades när jag tittade på bilderna.
PeO
Tja, den sätter du dit samtidigt som radioantennen antar jag. 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Mycke snygg Spitfire som sakt 

Snyggt bygge PeO,tummen upp.
Mycket snyggt bygge som sagt!
Den har du fått väldigt fin Peo 

#69-72 Tack för det.
Nu kommer sista uppdateringen Hjulen på efter lite panik jobb med att gjuta en ny hjulhalva och alla småprylar ditsatta. Det blev inga antenntrådar eller annat ömtåligt eftersom den skulle hängas upp i taket.
Nu är den ialla fall levererad till en nöjd och glad köpare och det är väl det som räknas när någon betalar för det.

Mycket tjusigt bygge Peo! Den har du lyckats fint med!
Nu känns det nästan som att jag behöver ta tag i min Spitfire!
Mycke snyggt bygge Peo
Henke
Mycke fint bygge Peo
En sån vill jag också ha 

#73-76: Mycket snyggt!
Nu har jag fått några svar och har kommit lite längre. Cockpit är i tillsammans med "Biggles" och allt är ihopmonterat.