Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 4265 ggr
krillo
0

Borra i plast, plasten smälter

Hejsan,

Har ett litet hopplöst problem. Jag försöker borra små hål i en plastmodell. 0,5 mm hål är vad det handlar om. Tyvärr smälter plasten efter andra hålet och kletar ihop borret vilket får mig att misstänka att min dremel-kopia snurrar för fort. Jag vet inte exakt hur fort det lägsta läget är men misstänker 10,000 varv/minut som verkar vanligt.

Nu hör det till saken att jag skall borra ett par hundra hål så jag är inte jättesugen på att handborra.

Hur gör ni andra? Har ni bättre verktyg, tips?

Greenhorn
0

Om din maskin inte har ställbar hastighet så kan det bli svårt. Ett förslag är att låta borret svalna mellan varje borrning. Men det kanske är lika tidsödande som handborrning.

bosnafly
0

skaffa en skål med kall vatten ock kyl ner ned mellan vagre borning.

sani

www.bosnafly.n.nu

pelleb
0

Jag vet att någon hade använt en ljusdimmer, en sån som man använder till taklampor för att dämpa ljuset. Han hade helt enkelt kopplat in den mellan vägguttaget och borrmaskinen. Skall se om jag kan komma på var jag såg artikeln.

PeO

Proosen
0

När det blir många hål på en gång kör jag med min pelarborr, den går så sakta att det inte blir speciellt hett av att borr plast.

Annars är det nog en god idé att kyla borren mellan hålen, speciellt med en Dremel som egentligen är alldeles för högvarvig för styrenbearbetning. En Pinwise gör jobbet snabbt och enkelt även om det drar iväg uppåt tresiffriga antal hål, men lite trött i handen lär man bli ändå.

Niclas

krillo
0

Tack för tipsen, skall prova med vatten eller helt enkelt vänta ett par sekunder mellan varje hål. Glad

Azgaron
0

Pinvise funkar fint här med, fast att jag kanske inte borrar några större mängder med hål!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

TommiN
0

Håller med Az,använder min Pinwise till att borra upp hålen.

starhawk
0

Jag har skaffat en liten box där man kan ställa in spänningen i steg från 3 volt till 12 volt den passar utmärkt till min miniborr, blir det för varmt är det bara att minska ett snäpp, om du inte har den möjligheten så är nog förslaget att doppa borren i vatten enklast

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Henke29]
0

Jag köpte Citadels Pinwise den funkar hur bra som helst.
Sen fick man borr på köpet och kostar inte alls lika mycke som Tamiyas..

Henke

[Tunnan]
0

Jag kör med borrsväng Skrattande

krillo
0

Ok, provade med en dimmer. Men tyvärr så dör borren innan den kommer ner i tillräckligt lågt varvtal. Alltså så smälter plasten fortfarande även om det är en förbättring.

Vatten verkar inte hjälpa heller för plasten smälter redan på första hålet.

Pinvise är säkert bra, men godset är ett par mm tjockt och det skall göras ett par hundrå hål. Kommer att vara gammal gubbe innan det är klart :)

Vet inte om det handlar om att byta borr, tyvärr verkar även dremels lägsta hastighet vara runt 5000 varv vilket är för fort (tror jag)

Azgaron
0

Nånstans har jag för mig att nån nämnt nått om nån ritsmaskin som går att ställa väldigt lågt varv på. Tror verktyget fanns på Clas i sjön eller nått sånt!

Tur man har sååå bra minne! Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Tunnan]
0

Minne ???
Vad är det  Obestämd Flört

Jonssonligan
1

Vet inte hur det ser ut som du ska borra i, ej heller vilken modell av Dremel du har, men om du har plasten doppad i vatten medan du borrar, borde det väl lösa kylningen tycker man.

Detta förutsätter att du har en uppladdningsbar Dremel och förser den med nåt stänkskydd i papp/plast.

Visserligen kan man köra med en 240V också, men det ligger kanske mer åt "stunt" hållet..

Misstänker att det kan "kittla" en del om man blander 240v Dremel och vatten Skrattande

johannespanzer
1

Jag trodde det gick bra att borra med ställbar dremel, men kanske beror det på borrens grovlek också, liten borr har ju inget gods att föra bort värmen i?

Jonsonligans vattenide är ju fin! Men jag föreslår att du har en liten flaska med en pip eller slang på, så du kan droppa, låta rinna vatten över hålet och borren. Annars kan ju olja kyla ännu bättre med samma metod, eller varför inte kylspray på burk?

Kanske spraya nålen med kylsprej mellan borrningarna eller konstant?

Eller använda färgsprutan för att kyla, med luftström under borrningen?

krillo
0

Så här blev det, köpte en mini chuck med bitsfäste på K-rauta för 99:- som jag sedan satte i min lilla Black & Decker skruvdragare. Funkar fin fint!