Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 3451 ggr
bosnafly
0

passar skalan??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har påbörjat lite på en diorama med en HU-1H helikopter och några soldater,helikopter är i skala 1/32 o gubbarna i skala 1/35??kommer det att märkas mycket i skillnad??sen om nån har några modernare gubbar över eller lite vapen så köper jag de gärna,helst typ 90-talet kan funka från vietnam kriget oxå,men inga vietnamiska gubbar bara,lägger upp nån bild oxå

sani

www.bosnafly.n.nu

bosnafly
0

en till

www.bosnafly.n.nu

bosnafly
0

en till

www.bosnafly.n.nu

bosnafly
0

hur målar man instrumentbräda,har inga dekaler till den,ge mig lite tips,så små instrument det är,sen om nån behöver dekalarket från denna helikopter å får ni de,jag ska inte använda dessa,ni ser det på bilden nr 3

sani

www.bosnafly.n.nu

WildeSau
0

#2 Skala 1/32 mot 1/35 är nog en acceptabel skillnad. Mät hur långa gubbarna är och se vad det hade blivit i verkligheten.

#3 Måla först hela panelen i någon mellangrå nyans.

För att måla intrumenten, torrborsta, dvs. ta lite svart färg på penseln och måla först på ett papper så att nästan all färg är borta och pensla därefter försiktigt på de upphöjda instrumenten på panelen

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

bosnafly
0

menar du så här,först nån mellangrå nyans sen torrborstning??

sani

ska testa det idag,första gången hehhe

www.bosnafly.n.nu

Azgaron
0

Jag skulle nog måla instumentbottnarna svarta och sen torrborsta i nån ljus färg!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

WildeSau
0

#6 Det stämmer nog. Den första instrumentpanelen på en AB205 jag hittade var mellangrå, men då det verkar som om de flesta UH-1D har en nästan helsvart panel.

UH-1D SAR

UH-1D SAR

R/C UH-1D

Azgaron
0

Det är svårt att avgöra på Sanis bild men jag tänkte mest på att instrumentvisarna oftast är vita mot svart botten! Sen om panelen i sig ska vara grå eller svart det får man kanske kolla mot den versionen man tänker bygga!

Bra länkar!

Azgaron

bosnafly
0

¤7 och ¤8

kanonsidor,tack för det

ska man ha mattsvart eller vanlig svartska jag måöa i svart först sen torrborsta i nån ljusare färg??sen såg jag att invändig så var det ljusfärg,så jag kör med nån ljusgrå där får titta på färgkarta sen.om man vill måla vissa detaljer t ex röd färg hur gör man det snyggast??

tackar igen

www.bosnafly.n.nu

Azgaron
0

Ja, svart först och torrborsta i ljusgrått eller vitt sen!
Matt svart funkar fint! Du kan ju alltid måla med blank klarlack över instrumenten sen om du vill!
Om du menar rött i instrumenten eller på panelen så är nog en smal pensel, ev. förstoringsglas och tålamod det som krävs!

Azgaron

bosnafly
0

byggandet av denna går sakta men säkert,håller på med inredningen,tänkte att sittdynorna ska vara oliv färgade,men ryggstödet??sen hur gör man t ex bälte?har testa att torrborsta gick inget vidare,har nog felpensel typ,ska köpa nån annan.

www.bosnafly.n.nu

bosnafly
0

motor

www.bosnafly.n.nu

Azgaron
0

Ser bra ut så långt!

Är inte ryggstöden klädda med nått kan man ju gissa på samma färg som övriga interiören.

Sitter bältena gjutna i stolen, eller vill du göra bälten?

Måla kan man ju försöka med en rätt fin pensel och ev torrborsta ljusdagrar!
Bälten kan man skära till av tex maskeringstape.

bosnafly
0

det finns inga bälte alls,ska testa lite med torrborstning mera..det går sakta men säkert

sani

www.bosnafly.n.nu

bosnafly
0

kan inte någon ge mig lite tips om hur man gör bälte,lite ideé o tips,nån bild eller nån länk som förklarar lite mer.

sani

www.bosnafly.n.nu

Proosen
0

Du kan göra snygga bälten av plåten från en kaviartub eller liknande. Skär lagomt tunna remsor som du målar och limmar på plats i stolarna.

Vill du ha bättre detaljerade bälten kan man faktiskt göra spännen av tunn plåt. Jag har gjort av värmeljus som jag borrat, klippt och böjt till de olika spännen jag behövde. Visserligen i 1/24 men jag tror att med lite övning så går det även i den här lite mindre skalan. Själva bältet gjorde jag sedan i smörgåspapper som jag målade med en tuschpenna.

Hur bältena ska se ut och vilka spännen och remmar de består av får du leta fram på nätet. Kollade runt lite men det verkar inte lätt att hitta någon vettig bild på bälten hos förarna.

Så här som på min Volvo här nedan.

Lycka till!

Volvo_BTCC_Estate_09.jpg Scratchbuilt buckles and belts. picture by Nickelilltroll

bosnafly
0

smörgåspapper?vilket papper är det?hehehhe,får ta o tömma nån tub ikväll o ge mig ut till garaget och öva.får säkert nån klagomål hemma,vad ska du med det till?tusen tack

sani

www.bosnafly.n.nu

Proosen
0

Smörgåspapper hittar du bland aluminiumfolie, plastfilm och påsar i butiken. Ett halvgenomskinligt papper som har en lämplig grad av styvhet/mjukhet för att hålla formen bra utan att för den skull vara svår att "böja" till rätt form.

Tryck ut tuben i en liten bytta och säg att det såg mycket trevligare ut med en skål istället för den här tråkiga tuben. Glöm inte att avsluta meningen med "älskling" samtidigt som du blinkar lite med ena ögat. Glad

bosnafly
0

¤18 bakplåtspapper känner jag till,men de är ju samma sak antar jag..hheheh

angående frugan så tog jag lite ljus hemifrån,ska du mysa i garaget?

ja så klart  sa jag.hehe

börjar fundera angående färgen på utsidan,enligt några bilder så jag hittade så ska dset vara OLIV DRAB ,humbrol har en som är matt nr 66,men den på bilden ser mer grönaktig ut.nån ideé vilken färg man kan istället?

sani

www.bosnafly.n.nu

ElLobo
0

#19: Ibland används Hu 116 eller Hu 155 istället för Hu 66 på en del byggen. Se vad du tycker om dessa.

WildeSau
0

Kolla på detta bygget med makedonisk märkning.

bosnafly
0

Hu nr 1325 trasparenta gröna färgen,funkar den till de rutorna på taket?eller kan man blanda till egen färg?

¤21 tack för den länk,lägger upp den i favoriter nu,heheh,skönt att läsa lite på eget språk men tyvär så förstår man inte allt,¨å van vid att läsa o skriva på svenska.

sani

www.bosnafly.n.nu

GeeKen
0

Jag blir faktiskt mer och mer intresserad av den här klassiska och otroligt vackra helikoptern. Det är nästan så att jag kan tänka mig att försöka lägga vantarna på en sådan modell, om tillfälle ges.

Sani, jag vet precis vad du menar. Jag är från Skåne!

Skäms

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

bosnafly
0

hehehehhehehehe,vet vad du pratar om,min fru är från skåne!!!

www.bosnafly.n.nu

bosnafly
0

#23,glömmde skriva det finns 2st på tradera,uh-1

sani

www.bosnafly.n.nu

GeeKen
0

Åh tusan, ska kolla det direkt.

Tack för tipset!

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

bosnafly
0

så här var det tänkt,kom med förslag ideér,tips,mm

sani

www.bosnafly.n.nu

bosnafly
0

en till då

www.bosnafly.n.nu

johannespanzer
0

Finns potential där! Ser mycket stort och maffigt ut! Skrattande

Ungefär hur stor är den där dioramaplattan? Nu måste du köpa större vitrinskåp! Flört

En sak jag tänkte på är att trädtopparna kanske skall kapas, för rotorbladen har slagit av dem?

tror att de där helikoptrarna kan utrustas med specialblad som skär av små träd, telefonvajrar mmm istället för att gå av själva.

TommiN
0

Häftig upplägg,ska bli intressant att följa.

bosnafly
0

det där är bara lite visning,först helikopter vara klar,sen soldater o utrustning o sen själva omgivningen.

sani

www.bosnafly.n.nu

Azgaron
0

Ser ut att kunna bli ett bra dio!

bosnafly
0

lite uppdatering,motorluckorna ska vara stängda,men själva hållen för kylning,det har jag filat bort sen ska jag ha nåt annat där,ser kanske mer trovärdigt ut.halva helikopter redan slipppat o spacklat,sen kommer en svartmatt som grund.

sen ska jag ha en vägg vid sidan om,den är av trä,men vilka färger använder man,har aldrig målat nån vägg innan så kom med förslag,se bild.

sani

www.bosnafly.n.nu

bosnafly
0

luckorna till motor

www.bosnafly.n.nu

bosnafly
0

en till då

www.bosnafly.n.nu

johannespanzer
0

#33 Väggen - om det skall vara "trä", prova att bara lavera (washa?) den med oljefärg, burnt umber i lite lacknafta. eftersom den ser beige ut plasten.

annars möjligen grå eller beige grund, sen på med lite earth eller öken i tunn färg?

bosnafly
1

lite uppdatering

första gången jag testat och bygga en diorama  och så med gips,kunde ha blivit bättre men men,så ser den ut iaf.helikopter är grundlackad i svartmatt,kunde ha slippat o spacklat lite bättre men för att vara första riktiga bygget på 10år så är den ok tycker jag.

sani

www.bosnafly.n.nu

bosnafly
1

en till

www.bosnafly.n.nu

Greenhorn
0

Ser lovande ut bosnafly!!

bosnafly
0

¤39  har tyskarna kommit fram?

sani

www.bosnafly.n.nu

[Henke29]
0

Ser ju kanon ut tycker jag.
Du kommer få ett fint dio oh de ditt första bygge. Starkt jobbat..

Henke

Greenhorn
0

#40 Japp! Skrattande

Azgaron
0

Ser bra ut Sani!

bosnafly
1

nu så har även denna bygget kommit igång,efter ett långt uppehåll.

fick igång färgsprutan så det var min första modell att lacka med sprutan,blev sådär,lite flammig,men men,ska lägga på lite wash på den oxå är tanken.

sani

www.bosnafly.n.nu

AeroTech
0

riktigt schysst!!

Azgaron
0

Ser bra ut Sani! Kul att du fått igång sprutan! Lycka till med det fortsatta sprutmålandet!

[Tunnan]
0

Ser mycke lovande ut Sani
Starkt jobbat Flört

[Henke29]
0

De ser bra ut Sani.
Kul att du har fått igång Airbrushen nu Skrattande

bosnafly
0

hur stort tryck ska man ha i airbrushen?kan man köra direkt med tamyias färger?

sani

www.bosnafly.n.nu

[Henke29]
0

Ja har köpt en tryckregulator men inte hittat den ena kopplingen till min kompressor.
Men ja har kört utan att ställa in och de har funkat bra med både Tamiya färgen och Agama färgen.
Lätt att blanda till dom färgerna..

Henke