GeeKens Stug IV v. 2.0
Efter en stunds ofrivillig byggpaus har jag nu börjat på mitt diorama igen.
De sprutmålade märkena på vagnen blev rätt schyssta, men de måste vädras. Avvaktar därför med bilder på dem.
Grunden till dioramat är alltså gjutet i gips.
Från början hade jag bestämt att Stugen skulle stå på en kullerstensväg, vilken skulle löpa snett över dioramat (jag gillar inte riktigt tillrättalagda kompositioner där allting löper i räta vinklar).
Jag testade först att gjuta på ett topplager med gips, två gånger.
Första gången satte jag igång att karva ut stenarna för tidigt, innan gipset hunnit torka ordentligt. Katastrof!
Andra gången väntade jag lite för länge, så det var ungefär lika enkelt som att skära ut stenarna ur en plåtbit. Katastrof igen!
Därefter samlade jag tankarna och återgick till mitt älskade väggspackel!
Efter lite tester kom jag fram till att följande procedur var smidigast för mig:
1. Fyllde upp ca. 5 mm väggspackel där vägen skulle vara.
2. Lät torka/härda på ytan under varm lampa en stund.
3. När ytan var torr gjorde jag de raka linjerna med en linjal, vilken jag försiktigt tryckte ner i det halvtorra spacklet.
4. En kaffepinna från McD slipades jämn och fin i ena ändan och fick göra de oregelbundna skarvarna med små nätta tryck.
5. Några stenar skar jag ut, innan det torkat klart. Det var förvånansvärt enkelt.
6. Torrt vattenslip och skalpettblad använde jag slutligen för att fixa till det hela när det var torrt.
Lite återstår innan jag kan ge mig på att måla.
Återkommer förhoppningsvis inom kort med mer info och bilder.
Glad påsk på er!

En bild till innan jag rusar ut i solen….

Och en till…

Roligt att du är tillbaka! Här har du haft lite att göra ser jag. Det ser bra ut tycker jag.
Intressant och bra att du tar det steg för steg så att säja.
Magnus
Ser mycket snyggt ut. Inte alls omöjligt att man testar de tipsen för en egen bottenplatta nån gång. Vad ska du ha i royalty-avgift? Nu i IPRED-dagar… 
Ute i solen? Är inte det farligt??

Tack ska ni ha!
Solen och solen… Man har väl en stor jäkla markis att gömma sig under!

Håller för övrigt på med ett nytt experiment, inspirerad av mitt trädbygge till min finska BA-20.
Nu försöker jag mecka ihop en liten buske… Av torkad persilja och trälim!
Blir jag inte idiotförklarad på allvar efter den här historien så blir jag det aldrig!

Ser fantastiskt tjusigt ut GeeKen! 
Minns ditt Ba20 diorama med stor förtjusning!
Hur får du till "väggarna" på gipsen, har du byggt en mall av nåt slag (kanske jag missat det?).
Hur kommer det sig att så många dioramor nuförtiden är som en pidestal med mark sådär som du gör, varför inte sänka allt 3 cm och "spara" på gipsen (detta är ingen kritik, utan en undring, kanske ser det mäktigare ut med en sån "markklump" under sådär?).
Torkad persilja! Låter grymmt bra! 
Kanske går att röka också? 
Attans tjusigt så långt Geeken!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Snyggt GeeKen,mera bilder,plattan ser riktigt bra ut.

#0-2: Tjusigt GeeKen!

Jag bygger upp en mycket enkel gjutform med hjälp av tillskurna bitar av ett material som kallas Forex, vilket är en storts skummad plast som är lite mer "stabilt" och "tungt" än exempelvis Kapa-skivor.
Man använder Forex och Kapa bl.a. vid skylttillverkning.
Jag använder dubbelhäftande tejp och hörnlister för att få upp formväggarna i rät vinkel.
Det där med ett nersänkt diorama är faktiskt lite intressant. Ska fundera vidare på det.
Presiljan blir riktigt bra. Problemet är att det är så himla skört när det torkat och det går åt ungefär (för mig som nybörjare) en hel kruka (från ICA) för att få ihop en liten buskrackare.
Funderar nu på om jag ska köpa en extra buske och sedan testa att vattna med glykos för att få bladen att stelna och inte gå sönder så lätt.

#11: Är du säker på att du menar glykos? Det är ju druvsocker, men det kanske fungerar. Jag har ingen aning …
Det kanske är glycerin du menar? Det vet jag en del byggare som behandlar vitmossa (handelsnamnet för lavarna till adventsljusstakar) med, för att det inte ska torka och smulas sönder. Mossan används sedan som buskar m m.

Jag fick en flashback från någon teckningslektion i högstadiet då vi fick vattna blommor i en vas med glykos (jag kan fel iofs) utblandat i vatten med karamellfärg.
Glykosen (om det nu verkligen var det) gjorde att blommorna stelnade och blev konserverade.
Men, som du säger, det kan mycket väl ha varit glyserin…
Jag får sätta mig i lotusställning ikväll, tända lite rökelse och försöka beema mig tillbaka mentalt till lektionen i mitten av 70-talet. Återkommer med besked… Om jag inte fastnar i en tidslucka på vägen!

#13: 
Fina tips man får här
Idiotförklarad…Tja vi modellbyggare är ju ett släkte för sig, lite helfjolliga till vår natur
Men vi lyckas med saker som många andra inte skulle har nerver till
Och du får dina gatstenar väldigt bra GeeKen, så någon idiot tror jag inte att du är 
/Tunnan